AUTORIDE | Web o autách od autíčkarov

Vedel si, že ľudové vozidlo bolo Hitlerovým nápadom? 10 zaujímavostí o VW

Publikoval Denis - Aktualizované

Zdravím ťa autíčkár pri ďalšej časti o značkách zo sveta áut (Seriál Autoznačky). V tejto časti si priblížime niekoľko zaujímavostí, ktoré si možno nevedel o značke Volkswagen. Táto značka je na Slovensku (ale aj v Česku) veľmi populárna a môžeme povedať, že ide o ľudové vozidlo. Ktoré z týchto faktov si však ani len netušil?

Hitlerov nápad

Obsah

Iróniou je, že nápad na “Ľudové vozidlo” (preklad Volkswagen z nemčiny), pochádza z hlavy Adolfa Hitlera. Auto malo byť schopné odviezť dve dospelé osoby a tri deti, pričom maximálna rýchlosť mala byť 100km/h (čo bolo na tú dobu naozaj slušné).

Ferdinand Porsche sa mal pritom postarať o výrobu a zostrojenie auta. Myšlienka však neostala iba pri aute, Hitler chcel, aby si ľudia mohli kúpiť auto cez takzvanú schému úspor, čím by sa stalo oveľa dostupnejšie aj pre bežne pracujúcich občanov.

Prvý Hot-Hatch?

Mnoho ľudí má za to, že Golf GTI je prvý hot-hach vôbec. Nie je to však pravda, pretože prvý hot-hatch bol Renault 5 Gordini. Zaujímavosťou je, že tento “Športový Golf” bol víkendový projekt, ktorý vznikol pomimo klasických pracovných hodín. Išlo totiž o to, že marketéri a manažéri nevideli príležitosť a mysleli si, že na trhu by takéto autíčko nemalo šancu. Nuž, vyštudovaní experti sa opäť raz zmýlili.

Volkswagen má mnoho tvárí

Spoločnosť si od roku 1930 prešla mnohými zmenami, najmä však poskupovala mnohé svetoznáme značky ako sú Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche či Škoda. Hoci VW koncern toho ovláda oveľa viac, spomínané značky patria k tým najpredávanejším a v roku 2014 tvorili až 37% tržieb VW koncernu.

Viac ako 65 rokov produkcie VW Chrobáka

Legendárny VW Chrobák sa vyrábal od roku 1938 až po rok 2003. Ohromné číslo 65 rokov len dokazuje, aký dopyt bol po tomto autíčku celé roky. V súčasnosti (od 1997) sa vyrábajú nové modely VW Chrobákov.

Podľa údajov bolo zostrojených 21 529 464 klasických VW Chrobákov vrátane kabriolet verzií, pričom až 15 444 858 bolo predaných v Nemecku a zhruba 3 350 000 v Brazílií. Tie zvyšné sa rozpŕchli po celom svete ako šváby.

Najrýchlejšie autá na svete

Áno, Volkswagen má prsty aj v najrýchlejších autách, no predáva ich pod značkou Bugatti. Prvenstvo najrýchlejšieho auta si podľa Guiessovej knihy rekordov stále drží Bugatti Veyron (aj keď Hennessey Venom GT dosiahlo vyššiu rýchlosť, rekord nebol potvrdený kvôli zákazu jazdy v opačnom smere), ktorý bol zostrojený a tiež navrhnutý Volkswagenom.

Vedel si však, že náklady na výrobu tohto autíčka presiahli jeho cenu? Napriek šialenej cenovke tak VW strácal pri každom predaji Veyronu.

Svetový gigant (1 z 10 áut bolo z VW koncernu v 2014)

Každé jedno z desiatich áut na celom svete patrilo Volkswagenu (značka alebo dcérske spoločnosti). V tom istom roku sa podarilo spoločnosti predať viac ako 10 miliónov vozidiel. VW však dostál svojmu menu “Ľudové vozidlo”, keďže napríklad v Nemecku predal tento koncern každé tretie auto (presne 36%).

Závody kamiónov v podaní VW

Pokiaľ si nevedel, Volkswagen sa okrem všetkých možných aktivít venuje aj výrobe kamiónov. No a druhá vec je, že s nimi aj závodí. Najznámejší je pritom VW v Južnej Amerike, keď už je reč o závodiacich kamiónoch, pričom patrí k najväčším výrobcom.

Jeden z najväčších zamestnávateľov na svete

V roku 2014 zamestnával VW koncern takmer 600 000 pracovníkov, čím sa stal jedným z najväčších zamestnávateľov na svete. Väčšia tretina (270 000) pritom pracovala na území Nemecka. VW spolu s BMW a Daimlerom tvoria takzvanú “Veľkú Trojku”, ktorá dokopy zamestnáva 2% Nemeckej pracovnej sily.

Na trhu v USA zvádza ťažký boj

Trh v USA sa ukázal byť pre Nemeckého výrobcu áut tŕňom v oku. V roku 2014 sa VW koncernu podarilo za Veľkou mlákou predať iba 6% svojich vozidiel a aj napriek obrovským investíciam si VW odhrýzol iba malú časť koláča. V USA sa oveľa viac darí konkurencii ako je General Motors či Ford.

Milovaný VW Chrobák

To, že sa VW Chrobák vyrábal 65 rokov sme už spomínali, no autíčko a najmä biela 53-ka na kapote sa stala populárna potom, ako vyšiel film Herbie. Toto autíčko vo filme nie je iba obyčajný kus kovu zložený z množstva súčiastok, ale “živé” auto so svojou vlastnou mysľou a schopnosťou jazdiť bez šoféra.

Celkom bolo natočených 6 filmov, pričom prvý “The Love Bug” je z roku 1969 a posledný “Herbie: na plný plyn” z roku 2005 s herečkou Lindsay Lohan (keď bola ešte sexi kočkou).