AUTORIDE

Vidlicový štvorvalec: Skvelý motor, ktorý sa však v autách bežne nepoužíva

Vidlicový štvorvalec
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Pri hľadaní auta si zrejme aspoň raz natrafil na inzerát, v ktorom majiteľ označil motor ako V4, respektíve vidlicový štvorvalec. Častokrát ide o preklep, pretože V4 je bežný motor vo výkonných motocykloch, nie však autách, pri ktorých sa stretávame skôr s vidlicovým šesťvalcom (V6) a osemvalcom (V8).

Prečo však v autách bežne nájdeme radový štvorvalec namiesto vidlicového štvorvalca a kto vôbec tento motor používal? Poďme si na to v krátkosti posvietiť.

Obsah

Vidlicový štvorvalec je v autách raritou

Motorkárom zrejme pri spomenutí vidlicového štvorvalca nebude robiť žiaden problém vybaviť si motocykel, ktorý je poháňaný týmto motorom, no pokiaľ sa jedná o autá s vidlicovým štvorvalcom, vec je zložitejšia. Autá vybavené týmto motorom sú skôr raritou.

Len veľmi málo výrobcov automobilov ponúkalo svoje autá vybavené vidlicovým štvorvalcom, v povojnovom období išlo iba o Ford (ktorý dodával motory značke Saab) a Lanciu. Okrem toho vidlicový štvorvalec použilo iba Porsche vo svojom závodnom špeciáli 919 hybrid LMP1.

Prečo je vidlicový štvorvalec skvelý

Vidlicový štvorvalec má mnoho výhod, predovšetkým je však kompaktný. Mike Fernie z Drivetribe si špeciálne na tento motor posvietil a vyzdvihol taktiež fakt, že hoci je vidlicový štvorvalec oproti radovému štvorvalcu širší, oproti väčším motorom je oveľa kratší.

Vďaka malej veľkosti je taktiež V4 tuhý a nepoddajný motor, čo využilo aj Porsche vo svojej závodnej 919 - umiestnenie turbodúchadla a hybridného systému tak nebol priveľký oriešok. K ďalším výhodám V4 patrí relatívne krátky kľukový hriadeľ, motor je skvele vyvážený a negeneruje priveľa vibrácií, pričom najlepšie výsledky dosahuje v prípade, ak valce zvierajú uhol 90 stupňov.

Kde je háčik? Prečo V4 v autách bežne nevidíme?

Problémom V4 je fakt, že tento motor je aj napriek malej veľkosti a spomenutým výhodám veľmi komplikovaný. Možno to na prvý pohľad nedáva logiku, no V4 je v porovnaní s radovým štvorvalcom nákladný na výrobu. Vidlicový štvorvalec totiž potrebuje dve hlavy valcov, dve výfukové potrubia a dvakrát toľko vačkových hriadeľov ako radový štvorvalec.

Lancia vyriešila tento problém tým, že navrhla vidlicový štvorvalec, ktorého valce zvierali uhol len 12 stupňov, vďaka čomu motor potreboval len jednu hlavu valcov. Na druhú stranu V4, ktorého valce zvierajú menší uhol ako 90 stupňov, potrebuje vyvažovací hriadeľ, čím narastá váha a prichádzajú ďalšie komplikácie.

Záver

Aj napriek experimentovaniu s V4 v minulosti v prípade Fordu či Lancie zrejme vidlicový štvorvalec v autách neuvidíme. V prípade motocyklov ide taktiež o drahšiu záležitostť, preto sa V4 používa najmä v prípade športových motocyklov, ako napríklad Ducati V4 Panigale.

Vidlicový štvorvalec dával v prípade Porsche 919 zmysel najmä pre malú veľkosť, tuhosť a dobrú spotrebu paliva. Okrem spomenutého umiestnenia ďalších komponentov si taktiež Porsche na toto auto vyčlenilo obrovský rozpočet, takže náklady spojené s výrobou V4 neboli problém.

Pokiaľ nemáš problém s angličtinou, pozri si originálne video, v ktorom Mike Fernie z Drivetribe vysvetľuje V4: