logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Trojdiamantový poklad Mitsubishi Lancer Evo, čo všetko o ňom ešte nevieš (2. časť)


Vitaj pri druhej časti série článkov, v ktorých sa venujeme zaujímavostiam o Mitsubishi Lancer Evo! Bez ďalších zbytočných slov sa poďme rovno pozrieť na ďalšiu dávku zaujímavostí, ktoré si o tejto mnohými vysnívanej legende a celkovo značke Mitsubishi ani len netušil.

Prvý pickup s troma diamantami bola trojkolka

Po druhej svetovej vojne vyhoveli v Mitsubishi požiadavke trhu. Zdecimovanej krajine  bolo treba mobilitu, ale nenáročnú, priam až skromnú. I zrodila sa trojkolka Mizushima, ktorá okrem vodiča a spolujazdca odviezla aj skoro pol tony nákladu. Masovo - čo v Japonsku znamená miliónové čísla – obľúbené malé šikovné vozítko je súčasťou histórie krajiny vychádzajúceho slnka.

My sme mali Velorex, Japonci Mizushimu. No a inžinieri u troch diamantov nezaháľali, sadali pravidelne na saké s manažérmi  a opäť sa presne tiafali do trendov. Vznikli legendárne pickupy Colt, Forte, L200, Strada a Triton.

A zrodila sa troj diamantová hviezda

Desaťročia vývoja pohonu 4x4 museli zákonite priniesť výsledky. Celosvetovo osvedčená spoľahlivosť robustných teréniakov Pajero a L200 inšpirovala aj koncom 20. storočia. V 90. rokoch sa chlapi z Tokia opäť pri saké dohodli, že treba nasadiť údernú zbraň aj na svetové rallye trate. A rovno riadenú strelu Lancer Evolution.

Z bežného sériového sedanu Lancer vyrobili 2500 evolučných žihadiel na homologizáciu v skupine A svetového rallye šampionátu WRC. V roku 1992  sa zrodila hviezda s desiatimi nadväzujúcimi generáciami. Pod kapotou dvojlitrový preplňovaný štvorvalec, ktorý sa s miernymi vylepšeniami používal až do predposlednej 9. generácie. Samozrejme pohon všetkých štyroch kolies, systémy AWC a S-AWC.

Legenda dosiahla 4 tituly majstra sveta s fenomenálnym Fínom Tommi Mäkinenom v kokpite. V roku 1998 triumfovala automobilka Mitsubishi s modelom Lancer Evolution aj v pohári konštruktérov WRC.

Technológie určené do terénu aj  na bežné cesty

Účasť tímu Mitsubishi so špeciálmi Evo na svetových rallye tratiach WRC bola dôležitá aj pre vývoj technológií pre „bežné“ modely. Prepracované technológie testované priamo v teréne použili inžinieri z Tokia aj v sériových modeloch. Stály pohon všetkých štyroch kolies, použitý po prvý raz v roku 1933, sa tak stal jednou z ikonických technológií značky Mitsubishi. Pohon AWC a S-AWC majú rôzne modely troch diamantov.

Táto technológia bez ohľadu na typ vozidla riadi hnacie a brzdné sily všetkých štyroch kolies rozdeľovaním krútiaceho momentu. Medzi kolesá prednej a zadnej nápravy a aj medzi ľavé a pravé kolesá. To všetko v záujme čo najlepšej jazdnej stability a presnosti pri ovládaní vozidla. Výsledkom je zníženie uzáverového účinku diferenciálu a preklzu predných kolies.

Pri súčasnej optimalizácii rozdelenia výkonu medzi nápravami. A s ohľadom na čo najúčinnejšiu akceleráciu. V Európe sa hovorí: stabilný ako švajčiarska banka a presný ako švajčiarske hodinky. V Japonsku sa hovorí: stabilný a presný ako Mitsubishi.

Prvé tri série Eva neopustili japonské ostrovy

Teda samozrejme s výnimkou rallye špeciálov, ktoré od roku 1992 ukazovali zadky konkurencii na svetových terénnych tratiach. A práve úspechy špeciálov znamenali obrovský záujem o tieto trojdiamantové rakety. „Civilné“ Evá vo verziách GSR a RS vypustili do sveta oficiálne až v roku 1998.

Konkrétne do Veľkej Británie. Model Lancer Evolution IV bol krajší a aj živší ako tri generácie predtým. Exteriér bol agresívnejší, motor tiež, v spolupráci s novým turbom nadupaný až na 350 koní. A po prvý raz už bol vo vnútri aj systém AWC. Požiadavky európskeho trhu a aj zmeny v požiadavkách homologácie vrchovato naplnila V. generácia. V kokpite sa objavili športové anatomické sedadlá Recaro.

Na zadku sa uhniezdil nastaviteľný spojler, rozšíril sa aj rozchod kolies. Hnací 330-koňový preplňovaný agregát so zlepšeným vstrekovaním brzdili brzdy Brembo.