Trojdiamantový poklad Mitsubishi Lancer Evo, čo všetko o ňom ešte nevieš (1. časť)

Mitsubishi Evo
Zaujímavosti
Publikoval Denis

Ruku na srdce a šaltpáku manuálu, priatelia, však sú tí Japonci úžasní? S disciplínou, precíznosťou, majstrovstvom a aj šarmom samurajov nám už viac ako 100 rokov píšu japonskými znakmi významnú časť histórie svetového automobilizmu. Jeden z žiariacich diamantov na naozaj výstavnej mozaike japonských automobiliek je Mitsubishi. Je tu s nami už 102 rokov a okrem mnohých iných zrodila aj legendu Evo s troma diamantami vo vienku.

Najprv lokalizačne a najmä aliančne

Obsah

Centrála automobilky je priamo v Tokiu, v štvrti Minato. Ale ak by sme mali byť exaktne presní, čiastočne je to už aj v Jokohame a Paríži. Táto trojdiamantová nadnárodná 102-ročná dáma sa totiž v požehnanom veku „vydala“, teda oficiálne vstúpila do aliancie so svojím tradičným japonským rivalom, Nissanom. Preto Jokohama.

Nuž a v Paríži má milenca s menom Renault, ktorý je tretím členom tohto aliančného trojlístka. V roku 2017 bolo každé deviate auto, predané na našej planéte, vyrobené vo fabrikách tejto aliancie. No a aby toho nebolo málo, manželský trojuholník Mitsubishi-Nissan-Renault paktuje aj s nemeckým Daimlerom a čínskym Dongfengom. Aliancia už šliape na päty v produkcii aj predaji koncernu Volkswagen, ktorý zatiaľ tesne víťazí.

Už je to ale fakt natesno, rozdielom len okolo 400 000 áut, čo je mimochodom celá ročná produkcia jednej z automobiliek na Slovensku. Tej pri Tepličke nad Váhom. Pri ročnej produkcii aliancie cez 10 a pol milióna je to ale fakt málo.

Za kufor historických pikošiek

Mitsubishi Evo

Ono je to vždy tak, že ak sa dáma dožije takého úctyhodného veku, určite je na čo spomínať. A zvlášť, keď je stále čiperná a k stým narodeninám si začala s Nissanom, Renaultom a ďalšími...Všetci poznáme rodokmeň Mitsubishi a aj to, že logo aj názov v podstate symbolizujú tri diamanty.

Vieme aj to, že táto značka funguje aj v ťažobnom, lodiarskom, leteckom priemysle, ale aj vo finančníctve. Dokonca aj japonské rýchle vlaky majú vpredu tri diamanty. Nemusíme byť ani znalcami vojnovej histórie, aby sme vedeli, na čom lietali kamikadze. Áno, presne tí, ktorí nekompromisne zlikvidovali Pearl Harbour. Tie neúprosné japonské samovražedné riadené strely niesli meno Mitsubishi A6M Zero.

Prvé auto Mitsubishi bolo vlastne fejkom Fiatu

S výrobou áut začali u troch diamantov po prvej svetovej vojne, v roku 1917. Prvé japonské sériovo vyrábané osobné auto dostalo meno Mitsubishi Model A. Ale nebolo vlastne ani tak celkom japonské. Postavili ho totiž na základe japonského Fiata Tipo 3. O tom, čo na to hovorili talianski chlapi v Turíne, archívy nič nepíšu.

V každom prípade sa toto sedemmiestne vozidlo vyrábalo v Japonsku až do roku 1921. Objem a výkon na tie časy obrovské: 2,8 litra a 35 koní.

Mitsubishi Lancer Evo

Pohon všetkých štyroch kolies už v roku 1933

Frajeri z konštrukčných kancelárií troch diamantov popracovali na zákazke pre armádu a zrodilo sa vozidlo PX33. Pod kapotou tohto sedanu pracoval 4,3 litrový agregát s výkonom 70 koní. Na jeho základe vznikol z cestnej verzie „japonský jeep“. Nezničiteľné vozidlo so stálym pohonom všetkých štyroch kolies bolo postavené do náročných vojnových podmienok.

V roku 1953 podpísali Japonci licenčnú dohodu s Američanmi a začali vyrábať model Mitsubishi Jeep J3. Do roku 1998 vyrobili okolo 200 tisíc týchto trojdiamantových jeepov.