logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Toyota Supra MkIV: Prečo je motor 2JZ tak skvelý?


Toyota Supra MkIV je legenda nielen pre svoj vzhľad, ktorý mnohí považujú za jeden z najlepších v automobilovom svete vôbec, no taktiež pre svoj motor, respektíve štvrtú generáciu radového šesťvalca o objeme 3.0 litra s označením 2JZ-GTE. Vybavený dvomi sekvenčnými turbodúchadlami tento motor dosahuje výkon 320 konských síl a krútiaci moment 427 Nm, čo sú na rok 1993 naozaj vysoké čísla.

Krátko po predstavení a predaji si mnohí uvedomili, že tento motor má na viac a dokáže vyprodukovať oveľa väčší výkon než 320 konských síl. Nie je preto žiadnym prekvapením vidieť upravené Supry, ktoré dosahujú výkon cez 1000 konských síl a pri starostlivosti nemajú žiadne problémy. Supra sa tak aj vďaka tomu stala tunerskou ikonou a získala svoje miesto v dobre známom Fast and Furious (Rýchlo a zbesilo) a navždy sa tak zapísala do histórie a pamäti milovníkov áut.

Prečo je však 2JZ motor tak skvelý?

Stephan Papadakis, ktorý sa venuje navrhovaniu a stavbe motorov, sa vo svojom videu detailne venuje 2JZ-GTE motoru, ktorý je naozaj odolný. Všetky verzie 2JZ majú totiž blok motora z liatiny (zliatiny železa a uhlíku). To nie je pre váhu ideálne, no na druhú stranu skvelé pre odolnosť. Valce sú odliate priamo v bloku a sú v uzatvorenom prevedení, takže sú taktiež celkom odolné.

Práve pre spomínané dôvody dokáže 2JZ-GTE zvládnuť doslova gigantické navýšenie výkonu a taktiež obrovský tlak vytvorený turbodúchadlami. Častokrát preto môžeme vidieť upravenú Supru so šialeným výkonom a obrovským turbodúchadlom. Vďaka odolnosti motora a valcov môžeme nasávať veľké množstvo vzduchu bez toho, aby sme sa mali starosti so štruktúrou motora.

Odolnosť nekončí len pri bloku motora a valcoch

2JZ-GTE taktiež profituje z veľmi dobre navrhnutej hlavy valcov, ktorá využíva trojvrstvové tesnenie z ocele. To taktiež pomáha pri odolávaní vysokého tlaku. No a na záver tu máme kľukový hriadeľ z kovanej ocele, ktorý je mimoriadne odolný.

Toyota pri navrhovaní tohto motora šla úplne cez čiaru, čo nie je vôbec zlé. 2JZ však zdieľa množstvo charakteristík, ktorými sú známe dieselové nákladné vozidlá s vysokým kompresným pomerom a sú vybavené turbodúchadlom. V prípade 2JZ sa však bavíme o motore pre benzínové športové auto.

Akoby Toyota navrhla motor 2JZ a zároveň myslela na to, že mnoho majiteľov jej prihodí niekoľko stoviek koní navyše.

Záver

Toyota Supra MkIV je nepochybne legendou a prekrásnou a jej využitie na rôzne úpravy má svoje opodstatnenie. Motor 2JZ-GTE je jednoducho odolný a nezničiteľný, respektíve len veľmi ťažko, aj keď nie najefektívnejší.

Pokiaľ ti nerobí problém angličtina, odporúčame pozrieť si celé video s Papadakisom, ktorý sa pozrel tejto legende pod kapotu: