AUTORIDE

Toto je 5 najväčších mýtov o elektromobiloch. Vedel si o niektorých?

Tesla nabíjacia stanica
Zaujímavosti
Publikoval Denis  

Elektromobily sú vraj naša budúcnosť, ich vývoj podporujú rôzne organizácie, ale aj samotné automobilky, ktoré sa týmto smerom uberajú a je len málo takých, ktoré ešte stále spoliehajú na spaľovacie motory. Názory na elektromobily sú však niekedy skôr negatívne ako pozitívne a väčšie percento autíčkárov preferuje poriadny zvuk spaľovacieho motora než bezduchý bzukot elektromotora.

Navzdory tomu majú aj elektromobily nejaké to svoje čaro. To nás však v dnešnom článku nebude zaujímať, pretože dnes si posvietime na 5 najväčších mýtov o elektromobiloch.

Obsah

1. Elektromobily sú drahšie ostatné automobily

Myslíš si, že za tichý a kultivovaný chod, ekologické vozenie, či nižšie náklady na údržbu, ale aj nižšie prevádzkové náklady si budeš musieť priplatiť natoľko, že na elektromobile nakoniec prerobíš? Chyba! Dá sa povedať, že práve vďaka nižším prevádzkovým nákladom a nákladom na údržbu sa o niečo vyššia cena elektromobilu vyrovnáva cene automobilu, ktoré je poháňané spaľovacím motorom.

Porovnajme si napríklad také BMW 750Ld, ktoré je poháňané spaľovacím motorom a Teslu model S, ktorá je poháňaná elektromotorom. Ojazdené BMW 750Ld, ročník 2013 má výkon 280kW, najazdených približne 60 000 km a jeho cena sa pohybuje niekde okolo 45 000 eur. Naproti nemu stojí ojazdený elektromobil Tesla model S, ročník 2014, ktorá má výkon 270kW, najazdený rovnaký počet km a predáva sa približne za 60 000 eur. Rozdiel 15 000 eur v cene je zanedbateľný, pokiaľ k nej prirátame oveľa nižšie prevádzkové náklady a nižšie náklady na údržbu vozidla.

Nechcem týmto haniť automobily so spaľovacími motormi, ani vyzdvihovať elektromobily, snažím sa len poukázať na to, že po rozdiel v cene týchto áut nie je v podstate nijak drastický, keď sa bavíme o prémiovejších vozidlách.

2. Elektromobil má malý dojazd

Toto tvrdenie platilo v minulosti, kedy ich dojazd dosahoval len necelých 100km. Takéto elektromobily tak boli na dlhšie trasy doslova nepoužiteľné. V súčasnosti majú aj elektromobily nižšej strednej triedy dojazd aspoň 200 km. Tento dojazd určite postačuje na bežné jazdenie po meste, okolí, ale aj na kratšie výlety.

Na dlhšie cesty je však potrebné využiť sieť rýchlonabíjacích staníc, ktoré sú u nás k dispozícií zhruba každých 60km, alebo siahnuť po elektromobiloch ako je Tesla, ktorých dojazd sa pohybuje medzi 350 až 550 km, v závislosti od modelu a jeho verzie. Dojazd elektromobilov sa však každým rokom zvyšuje a tak by tento problém mohol byť zanedlho úplne vyriešený.

3. Elektromobily majú slabú dynamiku

Jednou z mylných predstáv o elektromobiloch je, že majú slabú dynamiku. Opak je však pravdou. Elektromobily vďačia za za svoju pružnosť a dynamiku skutočnosti, že ich maximálny krútiaci moment je dostupný už od prvej otáčky. Pravé z tohto dôvodu majú elektromobily lepšie zrýchlenie a lepšiu pružnosť ako automobily so spaľovacími motormi.

Napríklad taká Tesla Model S P100D zvládne šprint z 0 na 100 km/h za 2,3 sekundy, avšak také Lamborghini Huracan spraví stovku až za 3,2 sekundy. Niet teda pochýb o tom, že elektromobily sú naozaj pružné a rýchle.

4. Batéria elektromobilu sa veľmi dlho nabíja

Tento fakt platil najmä v minulosti, keď boli elektromobily ešte v plienkach. Staré typy nabíjacích staníc potrebovali na dobitie elektromobilov niekoľko hodín. Pokiaľ nabíjaš elektromobil doma cez noc, takéto dlhé nabíjanie nie je žiaden problém. Problém však nastáva na dlhších trasách a vtedy, keď potrebuješ dobiť batériu čo najrýchlejšie.

Práve preto výrobcovia elektromobilov prispôsobil batérie, ale aj nabíjacie stanice na čo najrýchlejšie dobitie. Bez nich by bol totiž elektromobil na dlhších trasách nepoužiteľný. Dnešné rýchlonabíjacie stanice, ktoré máme na Slovensku, dokážu nabiť batériu elektromobilu už do 20 minút.

5. Batéria elektromobilu má krátku životnosť a je drahá

Batérie patria medzi najdrahšie komponenty elektromobilov. Ich cena však závisí od výrobcu ale aj kapacity batérie. Ak je životnosť batérie 1500 nabití a elektromobil prejde na jedno nabitie 300 km, batériu treba vymeniť až po najazdení 450 000 km.

Napríklad taká Tesla ponúka na batérie svojich elektromobilov 8 ročnú záruku bez obmedzenia najazdených kilometrov. V praxi sa ukázalo, že po najazdení približne 100 000 km klesne kapacita batérie o 5%. Každých ďalších 50 000 km klesá však jej kapacita približne už len o 1%. Životnosť takejto batérie je teda určite väčšia ako životnosť najmodernejších niekoľko decových spaľovacích motorov.

Vyššia cena batérií súvisí s tým, že výskum a vývoj elektromobilov je veľmi nákladný a majiteľov elektromobilov je aj naďalej málo. Okrem toho batérie do elektromobilov donedávna vyrábalo len niekoľko výrobcov. Postupne by sa mala cena batérií a tým pádom aj cena elektromobilov znižovať. Cena batérie je však relatívna, pretože je potrebné zobrať do úvahy úsporu prevádzkových nákladov pri elektromobile a sumu, ktorú by si vrazil do paliva pri bežnom spaľovacom motore.

Elektromobily čaká ešte dlhá cesta, no niet pochýb že sa v budúcnosti budú využívať čoraz častejšie.