AUTORIDE

Štúdia odhalila, že transparentnosť trhu s ojazdenými vozidlami na Slovensku je priemerná

Štúdia odhalila, že transparentnosť  trhu s ojazdenými vozidlami na Slovensku je priemerná
Novinky
Publikované 

Trh s ojazdenými vozidlami v Európe nie je ani zďaleka taký transparentný, pretože mnohé vozidlá skrývajú množstvo najazdených kilometrov a skrytých poškodení. Hoci sa situácia v jednotlivých krajinách líši, kupujúci v Európe prichádzajú každoročne o milióny eur na úkor podvodníkov.

Najnovší prieskum spoločnosti carVertical, ktorá poskytuje údaje o automobilovom priemysle, odhalil, v ktorých krajinách hrozí pri kúpe ojazdeného vozidla najväčšie riziko. Prieskum s názvom Index transparentnosti trhu hodnotí krajiny na základe niekoľkých ukazovateľov a ukazuje, ktoré z nich sú najtransparentnejšie. Podľa všetkého sa Slovensko nachádza uprostred, čo sa podobá trendom v ostatných štátoch strednej Európy.

Obsah

Slovensko sa v indexe transparentnosti trhu umiestnilo na 14. mieste

Slovensko sa v indexe transparentnosti trhu umiestnilo na 14. mieste z celkového počtu 25 krajín. Na Slovensku malo 4,5 % všetkých vozidiel skontrolovaných na carVertical stočené kilometre. Hoci zistený počet prípadov podvodov s tachometrami môže naznačovať výrazný pokles v porovnaní s predchádzajúcim rokom, tento výsledok je dôsledkom lepšej schopnosti platformy identifikovať podvody a účinne ich odlíšiť od bežných chýb pri digitalizácii údajov. Tachometer priemerného vozidla na Slovensku je pozmenený o 83 139 km. Napríklad, ak pôvodný stav najazdených kilometrov vozidla predstavuje 200 000 km, podvodníci ho môžu zmeniť na 117 000 km, aby toto vozidlo predali za vyššiu cenu.

Čo sa týka nehôd, na Slovensku utrpelo menšie alebo väčšie škody 58,8 % áut, pričom priemerná hodnota škody bola 3 685 eur.

Na Slovensko sa dováža 54,3 % áut z iných krajín. Priemerný vek vozidla prevereného na carVertical býva 8,3 roka, čo znamená, že takéto autá už stratili značnú časť svojej hodnoty a môžu lákať nepoctivých predajcov, aby zmenili ich stav kilometrov a zvýšili tak predajnú cenu.

V susednom Česku malo 5,1 % áut stočené kilometre a 50,6 % automobilov malo záznam o poškodení. Podiel dovezených vozidiel je podobný (48,5 %), čo naznačuje, že Česi majú rovnakú šancu zaobstarať si vozidlo s podozrivou históriou ako Slováci.

Západné trhy a škandinávske krajiny ponúkajú väčšiu transparentnosť

Najviac transparentnou krajinou je podľa prieskumu Spojené kráľovstvo. Vzhľadom na to, že Briti nemajú záujem o vozidlá s riadením vľavo, ktoré dominujú v kontinentálnej Európe, je miera dovozu veľmi nízka (2,2 %), čo priamo súvisí s nižším výskytom podvodov na trhu s ojazdenými vozidlami.

V Spojenom kráľovstve má stočené kilometre len 2,7 % áut, v Nemecku 3,4 %, vo Švajčiarsku 2,4 %, v Dánsku 4,1 % a vo Francúzsku 3,3 %, čo sú výrazne lepšie výsledky ako vo zvyšku Európy. Všetky tieto krajiny majú nízku mieru dovozu, pričom najvyšší podiel má Francúzsko (45,4 %).

„Západné trhy a škandinávske krajiny sú vo všeobecnosti transparentnejšie ako krajiny východného krídla Európy, a to najmä vďaka prísnejšej legislatíve, menšiemu počtu dovážaných ojazdených automobilov a vyššiemu podielu HDP na obyvateľa. V krajinách so silnejšou ekonomikou spravidla bývajú mladšie áuta a menej podvodov, keďže kupujúci menej často siahajú po lacnejších autách," hovorí Matas Buzelis, automobilový expert a vedúci komunikácie spoločnosti carVertical.

Krajiny strednej Európy sa nachádzajú uprostred indexu transparentnosti trhu: stáčanie kilometrov je tu bežnejšie ako v západnej Európe a miera dovozu je vysoká.

Východná Európa je hlavným epicentrom podvodov s autami

Medzi najmenej transparentné trhy spomedzi všetkých skúmaných krajín patria Ukrajina, Lotyšsko, Litva, Estónsko, Rumunsko a Poľsko.

„Miera podvodov v týchto krajinách súvisí s vyšším počtom dovážaných automobilov, keďže údaje o automobiloch sa počas cezhraničných transakcií často strácajú. Kvalita opráv je sporná a podiel poškodených vozidiel je vyšší ako priemer. Aj z hľadiska legislatívy o prevencii podvodov niektoré krajiny nerobia dosť pre ochranu verejného záujmu," vysvetľuje Buzelis.

Najhoršia situácia je na Ukrajine, kde malo stočené kilometre až 8,5 % vozidiel a 49,7 % vozidiel má záznam o poškodení. Zároveň Ukrajina dováža najviac automobilov z Európy - neuveriteľných 82,4 %.

Vysoký počet dovážaných automobilov majú aj Litva, Lotyšsko a Poľsko: konkrétne 75,7 %, 73 % a 59,8 %. Pokiaľ ide o poškodenia a stočené kilometre, v Litve bolo 57,6 % vozidiel poškodených a 8,3 % malo stočené kilometre, v Lotyšsku bolo zaznamenaných 58,4 % vozidiel s poškodením a 12,9 % áut malo stočené kilometre, a nakoniec v Poľsku to bolo 65,8 % poškodených áut a 4,9 % vozidiel so stočenými kilometrami.

Ako sme vypočítali index transparentnosti trhu?

Výskum spoločnosti carVertical analyzoval skutočné prehľady histórie vozidiel generované používateľmi od októbra 2022 do septembra 2023. Výsledky sú založené na šiestich faktoroch:

  • percento vozidiel so stočenými kilometrami;

  • priemerný stav tachometra v kilometroch;

  • percento vozidiel so záznamom o poškodení;

  • priemerná hodnota poškodenia;

  • percentuálny podiel dovezených ojazdených vozidiel;

  • priemerný vek preverených vozidiel.

Keďže očakávaný vplyv na transparentnosť trhu sa môže líšiť, odborníci na údaje spoločnosti carVertical priradili týmto faktorom rôzne hodnoty. Napríklad podiel vozidiel so stočenými kilometrami má vo výskume vyššiu hodnotu ako priemerný vek preverených vozidiel v danej krajine na carVertical.

Matas Buzelis, vedúci oddelenia komunikácie spoločnosti carVertical, vysvetľuje, že vďaka analýze miliónov skontrolovaných vozidiel môže spoločnosť sledovať trendy, získavať poznatky a prognózy pre trh s ojazdenými vozidlami.

Presnejšie údaje ako kedykoľvek predtým

Spoločnosť carVertical sa neustále vyvíja a stále zavádza sofistikované nástroje zamerané na identifikáciu nezrovnalostí v počte najazdených kilometrov, ktoré implementuje do prehľadov o histórii ojazdených vozidiel. Tieto nezrovnalosti sú spôsobené ľudskými chybami pri zadávaní údajov, chybnými prevodmi z míľ na kilometre a nedostatočnou kontrolou kvality v štátnych a súkromných databázach súvisiacich s automobilmi. V súčasnosti spoločnosť zaviedla systém na rozpoznanie, kedy ide o podvod s najazdenými kilometrami a kedy len o bežnú chybu pri digitalizácii.

Pomocou strojového učenia spoločnosť carVertical odstránila rôzne nezrovnalosti a teraz ponúka ešte presnejšie údaje o trhu s ojazdenými vozidlami. Zvýšená presnosť sa odráža vo výraznom poklese nahlásených prípadov podvodov s počítadlami najazdených kilometrov.

Celú štúdiu nájdete tu: https://www.carvertical.com/sk/transparency-index