logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Slovensko ako druhý Detroit? Aký dopad môže mať súčasná pandémia na výrobu automobilov


Automobilový svet zažíva trpké obdobie, a to nielen z dôvodu neustále vyšších nárokov zákazníkov, automatizácií či čoraz prísnejších emisných noriem, začiatkom roku 2020 sa do toho pridal aj boj s koronavírusom. Ten v niektorých krajinách spôsobil pozastavenie výroby, automobilky tak prichádzajú o peniaze a ich trhová hodnota prudko klesá.

Môže Slovensko dopadnúť ako druhý Detroit?

Na Slovensku je situácia o to komplikovanejšia, pretože automobilový priemysel má v našej ekonomike veľmi dôležité miesto a tvorí veľkú časť pracovných miest. Za minulý rok sa totiž na Slovensku vyrobilo až 202 automobilov na 1000 obyvateľov, čo je najviac spomedzi všetkých krajín na svete. Celkový počet vyrobených automobilov na Slovensku dosiahol až 1,1 milión kusov, pričom išlo o 4 automobilové závody. Podiel automobilového priemyslu na celkovom priemysle tvorí takmer 50%.

Slabší rast produkcie bol badateľný najmä pre nastupujúcu elektromobilitu, keďže napríklad v Bratislave sa Volkswagen špecializuje na výrobu spaľovacích motorov. To spôsobilo taktiež prepúšťanie a pracovné zmluvy na dobu neurčitú boli nahradené dohodami a zamestnancami z personálnych agentúr.

Môže však Slovensko dopadnúť ako druhý Detroit? Veríme, že situácia sa čoskoro upokojí, no so spomalením ekonomiky a s tým súvisiacou obmedzenou výrobou je nutné počítať. Odborníci v mnohých krajinách počítajú so zvýšenou nezamestnanosťou a hoci tým nechceme nikoho znepokojovať, je potrebné pozerať sa na túto situáciu reálne.

Výroba automobilov na Slovensku tvorí veľkú časť pracovných miest a jej výpadok či obmedzenie môže taktiež znamenať prepúšťanie.

Od výroby automobilov na Slovensku závisí viac ako 270 tisíc ľudí, pokiaľ teda započítame nielen priamych zamestnancov automobiliek, ale taktiež ľudí pôsobiacich v automobilovom priemysle. Ak bude súčasná pandémia a s ňou súvisiace opatrenia trvať pridlho, automobilky môžu pristúpiť k prepúšťaniu. Optimistickejší pohľad by bol, ak by sa výroba vrátila do normálnych koľají, no aj v tom prípade je potrebné pripraviť sa na možné obmedzenie výroby a menší odbyt. Zraniteľnými spoločnosťami celkovo sú tie, ktoré sa vo veľkej miere spoliehajú na továrne v Číne.

Zhrnutie

Spomalenie či úplné pozastavenie výroby sa však už v odohráva a automobilový priemysel je v ohrození. Fiat Chryslet napríklad už 14. februára oznámil, že dočasne pozastavuje výrobu v Srbsku, pretože nemôže dostať diely z Číny. Diely z Číny, ktoré v globálnom merítku dováža automobilový priemysel v hodnote približne 30 miliárd eur, sa k automobilkám, no taktiež menším výrobcom dostávajú oneskorene. Oneskorenie výroby dielov sa už doťahuje na 30-60 dní v závislosti od dodávateľa. Výpadok autodielov však môžu menší výrobcovia či osoby riešiť nákupom od lokálnych predajcov, napríklad na tejto stránke rexbo.sk

Situácia je naozaj vážna a hoci jej dopad na enomiku nemožno presne odhadnúť, je jasné, že tento rok sa zapíše do dejín ako jeden z tých horších. Dúfame však, že na Slovensku sa automobilové závody pozastavili len dočasne a ich opätovné spustenie nebude sprevádzané s dramatickými zmenami.