Slováci uprednostňujú sivé autá a nemajú veľký záujem o svetlé farby, ukázala štúdia
Vodiči majú rôzne farebné preferencie, pokiaľ ide o autá, pričom tieto preferencie sú často ovplyvnené osobným vkusom a spoločenskými faktormi.
Spoločnosť carVertical, ktorá sa zaoberá spracovaním automobilových údajov, uskutočnila na Slovensku prieskum, z ktorého vyplýva, že Slováci uprednostňujú jednofarebné vozidlá a nemajú veľký záujem o vozidlá svetlých odtieňov.
Väčšina vodičov na Slovensku volí praktické farby
Z celkového počtu vozidiel skontrolovaných spoločnosťou carVertical na Slovensku bolo 28,5 % sivých, 23,4 % bielych a 18,1 % čiernych. To je v súlade s trendmi aj v iných krajinách, kde sú najobľúbenejšie jednofarebné vozidlá. Sivá, čierna a biela sú praktickejšie, ľahšie sa udržiavajú a nevyžadujú prílišnú údržbu, čo je pre mnohých majiteľov áut dôležité.
V roku 2000 predstavoval podiel sivých vozidiel na Slovensku 33,1 %, čo znamená mierny pokles za viac ako dve desaťročia. Obľuba čiernej farby vzrástla z 11,8 % v roku 2000 na 27,2 % v roku 2010 a následne klesla na 22,7 % v roku 2020.
Mnohí vodiči sa vyhýbajú svetlým farbám, pretože v priebehu rokov môžu vyblednúť a znížiť tak hodnotu vozidla. Aby ste zabránili vyblednutiu farieb, je lepšie nechať auto v tieni, než ho vystavovať prílišnému slnečnému žiareniu.
"Monochromatické farby sú tu s nami už dlho. Biela, strieborná, sivá a čierna sú v móde po celom svete. Modré vozidlá sa v roku 2023 ukázali ako obľúbená voľba, zatiaľ čo ostatné farby prevalcujú konzervatívne alternatívy," hovorí Matas Buzelis, odborník na automobilový priemysel a vedúci komunikácie spoločnosti carVertical.
Výrobcovia automobilov teraz ponúkajú kupujúcim menej farebných možností
Svetlé farby nemajú na slovenskom trhu s ojazdenými vozidlami výrazný podiel: žltá tvorí 0,9 % zo všetkých vozidiel preverených na carVertical a červená 7,9 %. Viac sa tešia obľube modré vozidlá – tie predstavujú 9,5 % zo všetkých vozidiel. Žltá farba nikdy nebola obľúbenou voľbou: v roku 2000 bolo žltých len 3,9 % áut, v roku 2010 len 1 % a v roku 2020 už iba 0,5 %. Červená farba mala v roku 2000 podiel 8,4 %, v roku 2010 predstavovala 5,9 % a v roku 2020 to bolo 6 %. Modrá farba zaznamenala v priebehu rokov mierny pokles: v roku 2000 bol podiel modrej farby 15,2 %, v roku 2010 len 7,9 % a v roku 2020 už iba 9,7 %.
"Výrobcovia v súčasnosti ponúkajú potenciálnym záujemcom o auto menšiu škálu farieb. Pred niekoľkými desaťročiami sme videli veľa farebných áut, ale teraz sa paleta farieb veľmi zúžila, pretože väčšina ľudí nechce vyčnievať z davu a volí skôr konzervatívne farby. Niektorí vodiči si dokonca myslia, že predaj auta, ktoré je napríklad červené alebo žlté, bude trvať oveľa dlhšie ako predaj toho istého vozidla v čiernej alebo striebornej farbe," vysvetľuje Buzelis.
Pri výbere ojazdeného vozidla je dôležité uprednostniť celkový stav vozidla pred jeho farbou. Keďže značne poškodené a renovované vozidlá môžu mať rôzne vrstvy laku, pán Buzelis odporúča vziať si na skúšobnú jazdu špeciálny nástroj na meranie hrúbky laku.