Škoda Fabia RS? Poďme sa pozrieť na to, čo táto športová verzia ponúka

Fabia vRS Line Tuning by Dejwid
Recenzie
Publikoval Denis

S narastajúcim dopytom po malých výkonných hatchbackoch sa Škoda rozhodla vytvoriť model, ktorý by držal krok s konkurenciou. A tak v roku 2003 do malej Fabie pod názvom RS namontovali motor o objeme 1896cm3, lenže v tomto prípade sa nejednalo o benzínový motor, ale o moderný diesel s výkonom 96kw.

Zopár úprav sa týkalo interiéru ako aj exteriéru, no škoda, že sa viacej nevenovali podvozku, ktorý okrem zníženia o 15mm a tuhšieho odpruženia, ostal bez zmien. Jazdné vlastnosti malej Fabie sú dobré aj počas ostrého prejazdu zákrutami, ale tažký motor jej to komplikuje. Radosť ti urobí presné radenie a silné kotúčové brzy, ktoré nájdeš na oboch nápravách.

Obsah

Pod kapotou sa nachádza, ako som už spomínal, dieselový motor o objeme 1896cm3, výkonom 96kw a krútiacim momentom 310Nm. Motor má dostatok sily na svižnú jazdu, čomu vdačí Fabia najmä 6-stupňovej prevodovke, a to aj napriek hmotnosti, ktorá presahuje váhu jej konkurentov, teda presnejšie ide o 1320kg vážiace auto. Škoda Fabia RS dokáže zrýchliť z 0 na 100km/h za 9,6s, čo nie je hanba, no od športového hatchbacku by som očakával oveľa viac.

Ani zvuk klepotajúceho diesela nie je to, čo by ulahodilo nadšencom pre malé športové hatchbacky. Tak ako zvuk motora, ťa nepoteší ani spektrum využiteľných otáčok. Nástup sily začína pri 1800 otáčkach za minútu, ale jeho sila rýchlo končí pri 4000 otáčkach za minútu a na podradzovanie do nižšieho prevodového stupňa a vytáčanie motora do červenej hranice otáčkomera môžeš rovno zabudnúť. Maximálna rýchlosť dosahuje 205km/h.

Jediná vlastnosť, v ktorej tento dieselový motor víťazí nad jeho atmosférickými konkurentami, je jeho spotreba, avšak výrobcom udávaných 5,1 litrov sa podarí dosiahnuť len pri kľudnej jazde. Pri vačšom zaťažení sa spotreba pohybuje medzi 6 až 7 litrami na 100km. Po zhrnutí by som dodal, že turbodieselový motor nedokáže nahradiť zábavu, akú si užiješ pri jazde s vysoko-otáčkovým benzínovým motorom.

Jazda mi pripomínala klasický dieslový hatchback, na ktorý sa výrobca rozhodol primontovať nápis RS len preto, aby zaplnil dieru v dopyte po malých športových autách. Fabia RS týmto autám však v žiadnom prípade nemôže konkurovať.

Ak už človek túži po športovom aute s dieselovým motorom, nájde ho u značky Seat Ibiza Cupra, ktorá ponúka taktiež dieselový motor s rovnakým objemom 1896cm3, ale podstatne vyšším výkonom. Konkrétne išlo o 118kw, krútiacim momentom 330Nm a z nuly na stovku to stihne presne o 2 sekundy skôr pri zachovaní rovnakej spotreby. Z toho dôvodu mi Ibiza v tomto ohľade príde ako oveľa lepšia voľba. Fabia RS nie je zlé auto, práve naopak, ale oproti ostatným hothatchbackom po stránke výkonu je to slabota.

Hodnotenie

Riadenie

9/10

Jazdné vlastnosti

7/10

Výkon motora

5/10

Spotreba

8/10

Brzdy

9/10

Komfort

5/10

Radenie

9/10

Pôžitok z jazdy

3/10

Parametre auta

Pohotovostná hmotnosť

1320 kg

Dĺžka

4002 mm

Šírka

1646 mm

Výška

1436 mm

Parametre Motora

  • Radový 4-valec

  • Priame vstrekovanie

  • Pohon prednej nápravy

  • Manuálna prevodovka

  • Objem motora 1896cm3

  • Preplňovaný turbom

  • Výkon 96kw / 130koní

  • Krútiaci moment 310Nm

  • Maximálny výkon 4000 otáčok za minútu

  • Maximálna rýchlosť 205km/h

  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,6s

  • Kombinovaná spotreba 5,1l na 100km

  • Objem nádrže 45 litrov

  • Brzdy kotúčové na oboch nápravách