Škoda Enyaq bude nasadená u záchranárov už aj na ostré zásahy, v ich službách má za sebou prvý úspešný rok
Škoda Enyaq má za sebou rok testovacej prevádzky ako prvé plne elektrické vozidlo záchranárov na Slovensku. Do terénu vyrazilo v službách zdravotnej služby ZaMED, kde prešlo prísnym testovaním praktickej využiteľnosti pri plnení každodenných úloh. Vozidlo prešlo špeciálnou úpravou a v intenzívnom testovaní sa ukázalo ako mimoriadne životaschopné.
Vozidlo prešlo špeciálnou úpravou a posledný rok plní úlohu pomocníka pri ochrane zdravia a životov
Škoda Enyaq má ako prvé elektrické vozidlo záchranárov na Slovensku za sebou úspešné skúšky v teréne
Záchranná zdravotná služba ZaMED hodnotí Enyaq po roku testovania ako rýchly, spoľahlivý a bezpečný dopravný prostriedok
Po testovacej prevádzke sa od júna Enyaq stáva prvým elektromobilom, ktorý bude nasadený priamo na záchranárske výjazdy v testovacom režime
Jeho doterajšou úlohou bol hlavne urgentný prevoz liekov alebo personálu, rovnako tak pôsobil ako základňa pre prístrojové a materiálne vybavenie zdravotníkov počas podujatí. Záchranársky Enyaq po novom už ale čaká nasadenie do bežných výjazdov k pacientom pri ochrane zdravia či života, zatiaľ stále v testovacom režime.
Hlavnou úlohou modelu Škoda Enyaq v uplynulom roku bolo overiť praktickú použiteľnosť elektromobilu v každodennej prevádzke záchrannej zdravotnej služby. Postupné testovanie sa ukázalo ako úspešné a inšpiratívne pre budúci prechod na elektromobilitu aj v tejto oblasti.
"Sme veľmi radi, že náš prvý čisto elektrický Enyaq potvrdil svoje kvality aj v tak náročnom nasadení, ako je záchranná služba. Spojenie potenciálu vozidla s inovatívnym poskytovateľom zdravotnej služby ZaMED ukázalo, že príprava na prechod k elektromobile má zelenú aj v tejto oblasti. Z posledného roka sú cenné najmä praktické skúsenosti z terénu, ktoré budú nápomocné pri budúcich výjazdoch k záchrane životov,“ hovorí Jan Procházka, vedúci predaja Škoda Auto Slovensko.
Špeciálne úpravy modelu Enyaq pre potreby zdravotníkov
Okrem štandardnej konfigurácie vozidla prešiel Enyaq dodatočnými úpravami, ktoré ho pripravili pre potreby záchrannej zdravotnej služby. Úpravy zahŕňali napríklad špeciálny reflexný polep auta, LED rampu so svetelnou a zvukovou signalizáciou, elektrický rozvod 230 V s dvoma zásuvkami, mobilnú tlačiareň, nabíjačku akumulátora pre zdravotnícke prístroje, držiaky na defibrilátor, odsávačku, ventilátor umelej pľúcnej ventilácie a kyslíkové fľaše, ale aj špeciálne držiaky na transportné a vyslobodzovacie pomôcky či batoh so zdravotníckym materiálom.
„Škoda Enyaq dokáže svoju posádku s lekárom dostať k pacientovi v núdzi za kratší čas, než štandardná sanitka. Na jeho palube sa nachádza nadštandardné zdravotnícke vybavenie a lekár, vďaka čomu je možné priamo v teréne zasiahnuť pri stavoch ohrozujúcich život pacienta. Pre vodiča je pritom výhodou vyšší posed za volantom, ktorý umožňuje prehľad o premávke hlavne pri jazde s použitím majákov a sirény. Potešilo nás aj ohromujúce zrýchlenie z nízkych rýchlostí,” hovorí Matej Polák, riaditeľ Záchrannej zdravotnej služby ZaMED.
Elektromobil v plnom nasadení
Škoda Enyaq postupne zabezpečovala niekoľko oblastí náplne práce záchranárov. Spočiatku sa testovala hlavne výdrž batérie, a to hlavne pri rýchlych presunoch so zapnutými majákmi a sirénou. Rovnako tak prešla testom priechodnosť vozidla v rôznom počasí v rozličnom teréne, jeho jazdné vlastnosti, ale aj možnosti využitia jeho priestoru. Keďže aj sanitky s bežným pohonom sa po každom výjazde napájajú do elektrickej siete kvôli funkčnosti batérie na nabíjanie zdravotníckych prístrojov, na každej stanici záchranky je už dnes vyriešené pripojenie do elektrickej siete. Nabíjanie elektromobilu sa tak do tejto siete pridalo bez problémov. Elektrická sanitka Enyaq má napájanie všetkých prístrojov riešené cez druhú autobatériu a samostatný okruh. Trakčná batéria uložená v kufri vozidla pod výsuvným systémom Sortimo je tak nezávislá od nabíjania vozidla.
„Hneď po prvej jazde nás Enyaq oslovil svojimi jazdnými vlastnosťami, asistentmi aj komfortom. Napriek počiatočným obavám sme postupne zistili, že režim rekuperácie „B“ je veľmi pohodlný a vozidlo sa dá ovládať jedným pedálom. Je možné ho používať aj počas jazdy so sirénou, čo vodičovi zjednodušovalo prácu. Pri našom používaní vychádza spotreba okolo 22-24 kWh/100km s dojazdom 312-362 km. V areáli máme k dispozícii prípojku 400V 32 A, ktorá nám postačuje na bežné nabíjanie a v prípade potreby rýchleho nabíjania používame verejnú rýchlonabíjaciu stanicu. V ECO režime a s vypnutou klimatizáciou sa nám podarilo zvládnuť aj trasu z Komárna do Košíc na jedno nabitie a po opätovnom nabití aj cestu späť do Komárna tiež na jedno nabitie so spotrebou 16-17 kWh/100 km a s dojazdom 437-445 kilometrov,” delí sa o skúsenosti z praxe Ľubomír Tobola, vedúci prevádzkového úseku ZaMED.
Záchranná zdravotná služba ZaMED ako prvá zaviedla systém, pomocou ktorého je možné činnosť srdca pacienta odkonzultovať z každého miesta na Slovensku so špecialistami v kardiocentre. Neskôr vyvinula systém na elektronizáciu zdravotníckej dokumentácie priamo v sanitke či spustila do prevádzky prvú záchranársku motorku na Slovensku. ZaMED je tiež prvým držiteľom ocenenia od Európskej spoločnosti pre urgentnú medicínu za excelentnú starostlivosť o pacientov s mozgovou porážkou na Slovensku. Je preto prirodzené, že ako prvá zdravotná služba začala testovať svoju prevádzku aj s využitím elektromobilu, a to najpredávanejšieho plne elektrického auta v SR - Škoda Enyaq.