Ponuka benzínových zánovných áut rastie výrazne rýchlejšie ako naftových
Už v minulom roku prevažovali na Slovensku v inzertnej ponuke zánovné autá na benzínový pohon nad naftovými. Tento trend sa za prvé tri mesiace tohto roka v porovnaní s posledným vlaňajším kvartálom ešte zvýraznil. Kým počet vozidiel na benzín narástol o tretinu, počet dieselov iba o 13 %. Ponuka benzínových áut teda rástla dva a pol krát rýchlejšie.
Trend rýchlejšieho rastu ponuky benzínových pohonov pred naftovými je viditeľný aj v Českej republike a Maďarsku. Vyplynulo to z kontinuálneho sledovania trhu zánovných vozidiel, ktoré majú do 4 rokov a najviac 40 000 najazdených kilometrov. Realizuje ho predajca zánovných áut Mototechna, ktorý patrí do skupiny AURES Holdings, jej súčasťou je aj sieť autocentier AAA AUTO.
„Slovenský trh je v porovnaní s ostatnými krajinami Vyšehradskej štvorky špecifický tým, že na ňom v prípade zánovných vozidiel dlho prevládali autá na naftové pohony. Vlani však prišlo k zmene, ktorú potvrdzujú aj čísla za prvé tri mesiace tohto roka. Počet benzínových vozidiel totiž vzrástol oproti posledným trom mesiacom vlaňajšieho roka o 1 624 kusov na 6 374 a naftových o 589 kusov na 5 165. Podobný trend rýchlejšieho rastu ponuky benzínových vozidiel vidíme aj v ďalších krajinách Vyšehradskej štvorky. V Českej republike narástol počet benzínov o 13 %, zatiaľ čo dieselov iba o 2 %. O niečo vyrovnanejší je nárast v Maďarsku, kde sa rozšírila ponuka benzínových pohonov o 11 % a dieselov o 7 %. Od týchto krajín sa líši iba Poľsko, kde sa počet vozidiel na oba zmieňované pohony takmer nezmenil,“ popisuje situáciu na trhu prevádzkový riaditeľ Mototechny Petr Vaněček.
Ak sa pozrieme na celkovú ponuku zánovných áut, tak kým vlani klesla oproti roku 2017 o sedem percent, pri porovnaní prvých troch mesiacov tohto roka a posledných vlaňajšieho výber narástol o štvrtinu na 12 119 kusov. To je už takmer polovica vlaňajšej ponuky. Najčastejšie inzerovaná cena zánovných vozidiel klesla oproti posledným trom mesiacom minulého roka o 500 eur na 20 500 eur. Vek ostal bezo zmeny na takmer jedenástich mesiacoch.
Najčastejší počet najazdených kilometrov klesol o 1 618 km na 10 134 km. „Poklesu ceny pri zachovaní veku vozidiel a znížení počtu najazdených kilometrov zodpovedajú zmeny v TOP 10 najpredávanejších modeloch. Tu sa na prvú priečku dostal lacnejší model Škoda Rapid, ktorý odsunul Škodu Octaviu na druhé miesto, tretia bola Škoda Fabia. Z prvej desiatky zároveň vypadol Mercedes GLC, ktorý nahradila Suzuki Vitara. Záujem o modely Škoda Fabia a Škoda Rapid potvrdzujú aj predaje našej značky zánovných áut Mototechna, kde sa tieto dva modely umiestňujú na druhom a treťom mieste. Prvá je Kia Sportage,“ dodáva Petr Vaněček.
Z najväčšej ponuky inzerovaných zánovných áut spomedzi krajín Vyšehradskej štvorky si mohli vyberať poľskí motoristi, kde bolo až 52 445 vozidiel. Naopak najmenej áut bolo na výber práve u nás na Slovensku. Najdrahšie zánovné autá ponúkali inzerujúci v Maďarsku, kde bola najčastejšia ponúkaná cena v prepočte 24 400 eur. Naopak najlacnejšie zánovné vozidlá boli na výber v Českej republike, kde bola najčastejšie inzerovaná cena 17 770 eur. Cenám zodpovedal aj najčastejší počet najazdených kilometrov, v ČR to bolo 14 240 km a v Maďarsku 11 200 km.
V Maďarsku sa do TOP 10 najponúkanejších modelov dostalo výrazne viac luxusných typov ako v ostatných krajinách V4. Kým český rebríček viedla cenovo lacnejšia Škoda Rapid, nasledovaná Octaviou a Fabiou, v Maďarsku dominovali Suzuki Vitara, BMW 5 a Ford Focus.