Paradox nemeckého trhu s ojazdenými autami: Množstvo vozidiel sa dováža len na predaj
Za posledné roky sa Nemecko stalo obľúbenou krajinou na nákup ojazdených automobilov. Nemecké vozidlá vyhľadávajú najmä obyvatelia východnej Európy. Veria, že autá zo západu sú zachovalé a nemajú skryté vady . Nemecký Spolkový úrad pre motorové vozidlá informuje, že každoročne sa v iných krajinách zaregistrujú približne 2 milióny ojazdených vozidiel, ktoré pochádzajú z Nemecka. V niektorých krajinách podiel ojazdených automobilov dovezených z Nemecka presahuje 50 %.
Na nemeckom trhu s ojazdenými autami sa však vyskytol zvláštny paradox: niektoré vozidlá vôbec nejazdili po nemeckých vozovkách.
Autá, ktoré sa predávajú v Nemecku, môžu mať rôzny pôvod
Na overených nemeckých internetových stránkach sa nachádzajú milióny inzerátov, ktoré ponúkajú vozidlá na predaj. Ponuka automobilov je teda rozsiahlejšia ako v iných európskych krajinách. Niektoré vozidlá uvedené v inzerátoch však pochádzajú z iných krajín.
Údaje od carVertical, spoločnosti zaoberajúcej sa históriou vozidiel, naznačujú, že 4,3 % automobilov predávaných v Nemecku nikdy neokúsili cesty v Berlíne, Mníchove alebo Hamburgu vrátane preslávených diaľnic, pretože pochádzajú z iných krajín. Medzi najčastejšie krajiny, v ktorých boli ojazdené autá prvýkrát zaregistrované pred dovozom do Nemecka, patria Taliansko (16,6 %), Francúzsko (12,7 %), USA (10,6 %), Belgicko (9,1 %) a Rumunsko (5,1 %).
Namiesto nemeckého vozidla kupujúci riskujú, že ich budúce auto je dovezené z inej krajiny. Vozidlo nemusí byť ani v najlepšom stave, ak predajca zatajuje jeho krajinu pôvodu. Nízka kvalita opráv, vysoký počet najazdených kilometrov a skryté škody patria medzi časté dôvody, prečo predajcovia neprezrádzajú minulosť vozidla a snažia sa ho predať. Keďže krajiny často nezdieľajú údaje o histórii automobilov, odhaľovanie podvodov súvisiacich s cezhraničnými transakciami je náročné.
„4,3 % automobilov registrovaných v Nemecku má záznamy z cudzích krajín. Všimli sme si, že ľudia predávajú drahé modely áut v Nemecku. Naše záznamy však naznačujú, že mnohé z nich sa v krajine nikdy nepoužívali. Vytvára to ilúziu, že si kupujete nemecké auto v dobrom stave, hoci v skutočnosti pochádza z Talianska, Francúzska alebo Rumunska,“ vysvetľuje Matas Buzelis, vedúci oddelenia komunikácie a automobilový expert spoločnosti carVertical.
Prečo východoeurópskych obchodníkov láka nemecký trh?
Buzelis tvrdí, že kvôli nedostatku nových automobilov môže byť výber luxusných modelov na trhu s ojazdenými vozidlami obmedzený. Niektorí predajcovia práve preto registrujú vozidlá v Nemecku a snažia sa ich predať. Navyše ide o krajinu s veľkým množstvom zákazníkov. Ak sa niekomu nedarí predať auto v Českej republike alebo Rumunsku, skúsi to v inej krajine.
Nemecko už dlhé roky priťahuje kupcov automobilov z východnej Európy, od doby, keď východoeurópske krajiny okupoval Sovietsky zväz. V tom čase Rusko vyrábalo vozidlá, ktoré boli nekvalitné, nepohodlné a nespoľahlivé. Záujemcovia tak vyhľadávali dovážané autá a Nemecko bolo najvyhovujúcejšou krajinou.
Najrozšírenejším mýtom je, že nemeckí vodiči kupujú novšie, luxusnejšie a drahšie autá, pričom prísne dodržiavajú odporúčania na údržbu. Takéto klišé môže zviesť ľudí, aby si kúpili automobil bez údajov o jeho minulosti alebo bez konzultácie s kvalifikovaným mechanikom.