AUTORIDE

Nažhavená kontrolka žhavenia: Čo robiť, keď zasvieti?

Kontrolka žhavenia
Kontrolka žhavenia / © Martin Milo, All rights reserved.
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Aktuálna zima nie a nie skončiť, aj keď by sa už pomaly aj patrilo, veď o necelý mesiac by už mali aj snežienky kvitnúť… Zima-nezima, jazdiť treba, aj keď zimnú jazdu po snehu a ľade tiež nezaraďuješ medzi zimné radovánky. Ak patríš k tým šťastnejším a podarí sa ti nájsť svoje auto, vykopať ho spod snehu, oškrabať ľad a sadnúť za volant, neteš sa predčasne. Nemusíš totiž ani naštartovať... Dnes prezradíme pár zásadných informácií o nažhavenej kontrolke žhavenia.

Kontrolka žhavenia je taká žltá špirálka, špecifická pre dieselové vozidlá. Každý, kto počas mrazivého rána štartoval svoju naftovú mašinku, sa s kontrolkou dôverne pozná. Veľakrát ju totiž hypnotizoval, aby konečne zhasla. Signalizuje nám totiž činnosť žhaviacich sviečok zážihového motora. Teda piestového spaľovacieho motora so samočinným zapaľovaním rozprášeného paliva.

Obsah

Sviečky doslova rozpaľujú motor a uľahčujú tak jeho štart. Fyzikálne vlastnosti súčiastok motora tvojej naftovej mašinky sú rôzne. V zime, keď je rozdiel vonkajšej teploty a teploty rozohriateho motora aj desiatky stupňov, dostáva celý systém agregátu poriadne zabrať.

Napríklad pri pokusoch o štartovanie v mraze sa popri zahrievaní postupne premazávajú jednotlivé časti motora. No ak máš napríklad nekvalitný olej, štartuješ nasucho. Alebo sa márne pokúšaš štartovať so stuhnutou naftou bez aditív...Alebo, aby sa ti pohodlnejšie žhavilo, zapneš si rádio, vyhrievanie okien, sedadiel a kúrenie… A sa potom čuduješ, prečo tak dlho žhavíš a kontrolka nie a nie zhasnúť?

Súvisiaci článok - Kontrolky v aute: Čo signalizujú rôzne kontrolky na palubovej doske?

S dieselovými mašinkami je to v zime pri štartovaní ako so ženami: treba na ne ísť s citom, opatrne a šetrne. Súčasným dieslom trvá žhavenie toľko, že si ho ani nemusíme stihnúť všimnúť. Nevšimneme si teda, že kontrolka po otočení kľúčikom zasvieti a zhasne.

Teda nevšimneme si to v lete, kedy to trvá sekundu či dve. V zime ale žhavenie môže trvať aj 20 a viac sekúnd. Ak kontrolka zhasne, otočíme kľúčikom a nenaštartujeme, máme problém. Buď odišli sviečky, alebo stuhla nafta. Alebo oboje. Ďalej už nežhav, zamkni auto a zober si taxík, alebo sa prejdi a vydýchaj.

Čo treba urobiť, keď kontrolka zasvieti?

No ak zasvieti po otočení kľúčika do druhej polohy, robí, čo má a signalizuje žhavenie. Kontrolka je aktivovaná riadiacou jednotkou motora a dáva ti na vedomie, že žhaviaci systém funguje. Keď je dožhavené, kontrolka zhasne a môžeš štartovať.

Ak kontrolka nemieni zhasnúť a svieti alebo bliká ďalej, mala by všeobecne signalizovať problém motora. Ak sa ti podarí naštartovať, skús dôjsť do najbližšieho servisu. Ak totiž varovný systém pracuje správne, auto by sa malo pre istotu prepnúť do núdzového režimu a umožniť len núdzovú jazdu do servisu.

Tento manuálový postup sa ale zrejme týka len novších dieselových modelov. Ak nenaštartuješ, zober si taxík. Ak sa kontrolka rozsvieti alebo bliká počas jazdy, nie je to signál odpočítavania samodeštrukcie vozidla.

V kľude pokračuj v jazde, signalizáciu ale neignoruj a opýtaj sa navigácie na najkratšiu cestu do servisu. Rôznych príčin signalizácie môže byť viac a problémov, ktoré môžu nastať, je tiež dosť. Signalizácia môže upozorňovať aj na hroziace nebezpečenstvo poruchy, ktorá znemožní jazdu.

V čom teda môže byť problém?

Keďže kontrolku aktivizuje riadiaca jednotka motora, ide o niektorú z mnohých možných chýb, ktoré priamo ovplyvňujú chod motora. Problém ale môže byť aj v samotnej riadiacej jednotke. Alebo v žhavičoch a okruhu žhavenia, palivovom čerpadle, vstrekovacom čerpadle, ventile počiatku vstreku, nastavovači množstva paliva.

Tiež môžu blbnúť snímače: otáčok motora, polohy pedálu akcelerácie, zdvihu ihly, či polohy regulačného šupátka čerpadla...Môžu to byť aj spínače brzdového pedálu, alebo brzdových svetiel.

Nech už je príčina akákoľvek, návšteva servisu a diagnostika je riešením.

Najčastejšie chyby pri jazdení dieslom v zime

Ak si vážiš svoj nafťáčik a nechceš si v zime zničiť motor, zopakujme si spolu pár zásad.

Prevenciou je nenechať zamrznúť to, čo tečie. Chladiaca kvapalina vekom stráca svoje vlastnosti a treba ju meniť každé dva roky. Čím nižšiu teplotu tuhnutia má olej, ktorý používaš, tým lepšie. Skús to v zime dať na – 20. V zime sa tankuje zimná nafta, ak ale tvoje auto stálo od leta a v nádrži máš zbytok nafty, dolej do nej aditívum.

Štartovaniu a hlavne žhaveniu v mrazoch nepomôže zapnutie kúrenia, vyhrievania okien, sedadiel a rádia...naopak, baterku treba čo najviac šetriť a opakované žhavenie a pokusy o naštartovanie nie sú to pravé orechové.

Najvhodnejším a zrejme najpoužívanejším spôsobom, ako môžeš studený motor svojho dieslíka šetrne uviesť do pohodového chodu. Nechať chvíľu bežať voľnobeh a potom sa pomaly rozbiehať. Potom zaraď vyšší stupeň a udržiavaj otáčky na 2000 až 2500. Ak po naštartovaní dáš tehlu na pedál, koleduješ si o poškodenie valcov, piestov a zničenie motora.

Popri studených štartoch tvojmu autu neprospieva v zime ani jazda na krátke vzdialenosti. Teda pre deti ku svokre, potom na nákup, pre ženu ku kaderníčke a domov. Auto sa ani nestačí dostatočne zahriať a už znova chladne.

Okrem toho, že studený motor zvyšuje spotrebu nafty a emisie CO2, olej sa v zime dostane do správnej prevádzkovej teploty až približne po 15-ich minútach jazdy. Ak teda dávaš často krátke jazdy po meste, zváž kúpu malého benziňáka manželke pod stromček. To si ale počká až do ďalšej zimy…

Túto zimu sa zatiaľ snaž so svojím autom jazdiť šetrne, opatrne a neignoruj ani nažhavenú kontrolku žhavenia.