Najviac zánovných áut je k dispozícii v Bratislavskom kraji, najmenej v Banskobystrickom
Z najväčšej ponuky zánovných áut si mohli v prvých troch kvartáloch tohto roka vyberať obyvatelia Bratislavského kraja (5 863 áut), pričom oproti vlaňajšku vzrástla ponuka o 6 %. Naopak, najmenší výber bol v Banskobystrickom kraji (1 103 áut). Bratislavčania inzerovali najdrahšie autá, ktoré mali spomedzi ostatných krajov najviac najazdených kilometrov a tiež najvyšší vek. Oproti vlaňajšku klesla na Slovensku ponuka zánovných áut takmer o štvrtinu. Vyplynulo to z kontinuálneho sledovania trhu, ktoré robí značka zánovných áut Mototechna. Tá patrí do skupiny AURES Holdings, ktorej súčasťou je aj sieť autocentier AAA AUTO.
Ponuka inzerovaných zánovných áut na Slovensku medziročne klesla o 22 percent, na 15 880. Ide o autá, ktoré sú vyrobené najneskôr v roku 2013 a majú najazdených do 40 tisíc kilometrov. Analýza ukázala, že najčastejšie mali tieto autá pol roka a mali najazdených 6 379 kilometrov, čo je o približne 2 400 kilometrov menej, ako to bolo v rovnakom sledovanom období vlani. V medziročnom porovnaní klesla aj najčastejšie uvádzaná cena z 23 290 eur na 21 890 eur.
V inzercii zánovných áut za posledných deväť mesiacov boli výrazné rozdiely medzi jednotlivými krajmi. Odskočil predovšetkým región hlavného mesta, kde najčastejšie inzerovaná cena bola 25 900 eur, s vekom pol roka boli autá zároveň aj najstaršie. „Za najvyššiu cenu inzerovaných zánovných áut v Bratislavskom kraji v porovnaní s ostatnými krajmi môže byť väčšie množstvo luxusných prvkov výbavy inzerovaných zánovných áut. V tomto regióne zároveň ponuka inzerovaných zánovných áut niekoľkonásobne prevyšuje ostatné kraje. Napríklad oproti Banskobystrickému, ktorý má výber najmenší, je ponuka v Bratislavskom kraji až päť krát väčšia. Región hlavného mesta patrí podľa analýz hrubého domáceho produktu za posledné roky medzi tie najrozvinutejšie v Európe. Bratislavčania si teda môžu dovoliť investovať aj do drahších a luxusnejších vozidiel,“ komentoval situáciu Petr Vaněček prevádzkový riaditeľ značky Mototechna. Vo všetkých ostatných krajoch predávajúci najčastejšie inzerovali zánovné vozidlá s vekom takmer päť mesiacov a cenou pod 21 800 eur. Najlacnejšie boli inzerované zánovné autá v Košickom a Nitrianskom kraji, v ktorých najčastejšia cena nedosiahla ani 19 000 eur.
Ponuka súkromných osôb – občanov je v kategórii zánovných vozidiel výrazne nižšia ako pri jazdenkách, bolo to iba 14 % z ponuky. Podobne nízky podiel inzerovaných vozidiel tvorila aj ďalšia skupina rizikových automobilov – vozidlá z dovozu, ktorých bolo len 12 %. „Na predaj zánovných vozidiel sa sústredia hlavne díleri či bazáre. Je dobre známy fakt, že ak si kúpime nové vozidlo, tak hneď s odchodom z predajne stráca až 40 % svojej hodnoty. Aj toto je dôvod prečo si súkromníci - občania zväčša kupujú nové vozidlá s tým, že ich budú využívať dlhšiu dobu a predávajú ich až vo vyššom veku a s vyšším nájazdom. Preto je ponuka od tejto skupiny tak malá,“ vysvetľuje Petr Vaněček.
Inzercii zánovných áut dominovali v prvých deviatich mesiacoch vozidlá značky Škoda. Po Octavii nasledovala Fabia, Rapid a Superb, až na piatom mieste sa umiestnila Kia Ceed. Najluxusnejším modelom, ktorý sa prebojoval do prvej desiatky najponúkanejších zánovných áut bola „päťka“ od BMW. Cena, za ktorú bola inzerovaná prevýšila až o 32 600 eur celkovú najčastejšie inzerovanú cenu.