Aká je reálna spotreba hybridov a predlžuje pobyt auta v garáži jeho životnosť? Pozri si 5 mýtov o autách (2. časť)

Predná maska
Zaujímavosti
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Vitaj pri druhej časti článku o automobilových mýtoch. V predošlom článku sme sa pozreli na to, ako je to s úsporou pri dieseloch a ďalších mýtoch, dnes sa opäť pozrieme na ďalších 5 mýtov o autách, ktorým ľudia ešte stále veria.

1. Bezpečnostné pásy zabíjajú

Obsah

"Nebuď smiešny, na čo by som sa mal pripútať, takto je to pohodlnejšie, som totiž dobrý šofér a určite nenabúram..."

Určite si už niečo podobné počul, no stať sa môže naozaj čokoľvek a hlavne kedykoľvek. Okrem toho nehodu nemusí spôsobiť nepripútaný šofér, ale šofér iného automobilu. V moderných automobiloch sú všetky bezpečnostné prvky sústredené na posádku a počítajú s tým, že každý jeden pasažier sedí na sedadlách a je pripútaný. Znamená to, že pokiaľ nabúraš a nebudeš pripútaný, airbag ti môže zlomiť hrudník alebo väz. Rovnako ako airbagy, tak aj deformovateľné zóny sú nastavené tak, aby sa v prípade kolízie zrútili okolo sedačiek a nezasiahli tak pasažiera automobilu.

V prípade že sa v aute nepripútaš bezpečnostným pásom a dôjde ku nehode, spôsobí to, že budeš lietať po interiéri ako vrece zemiakov. V takomto prípade ti všetky bezpečnostné prvky automobilu viac uškodia ako pomôžu a ty si prinajlepšom z nehody odnesieš len pár modrín, škrabancov a poriadnu bolesť hlavy. Takýto prípad však môže skončiť aj oveľa horšie. To isté platí aj pre pasažierov na zadných sedadlách, kde si len veľmi malé percento ľudí zapína bezpečnostný pás. Je len na tebe, či necháš použiješ na absorbovanie energie z búračky bezpečnostný pás alebo svoje telo.

Rovnaké pravidlá však platia aj pre tehotné ženy, ktoré sa častokrát odmietajú pripútať bezpečnostným pásom, pretože majú obavy z toho, že by v prípade nehody mohli ublížiť svojmu dieťaťu alebo je to pre nich jednoducho len nepohodlné. Ako som už vyššie spomínal, nepripútaná osoba lieta po interiéri a v tom horšom prípade je vymrštená z automobilu von. Týmto však určite žiadna tehotná žena svojmu dieťaťu neprospeje a preto by nikto nemal na bezpečnostné pásy zabúdať.

2. Hybridné autá sú najúspornejšie

Aj keď výrobcami udávané hodnoty sú veľmi krásne, niekedy dokonca až magické, všetci vieme, že realita je niekde úplne inde. Tieto hodnoty sú naozaj krásne, no ani zďaleka neodzrkadľujú spotrebu počas reálnej prevádzky. Faktom je totiž, že niektoré hybridné automobily boli doslova prepadáky a v testoch reálnej spotreby dopadli katastrofálne, pretože prekračovali viac ako 80% papierovej spotreby.

Týka sa to najmä hybridných automobilov s "magickou" papierovou spotrebou niekde okolo 2 litrov paliva na 100 km. Rozumný človek sa však na takúto hlúposť nachytať nenechá a určite si nekúpi hybrida s papierovou spotrebou 1,9 litra na 100 km, ktorý mu bude "žrať" rovnako ako iné bežné auto.

3. Automobily značky Volvo sú najbezpečnejšie automobily

Automobily značky Volvo sú vo všeobecnosti považované za bezpečné autá, no záleží tiež na tom, o aký model sa jedná. Dnešné automobily si z nárazových testov Euro NCAP len zriedkavo odnesú menej ako 5/5 možných hviezdičiek a ak áno, je potrebné prejsť si skóre, v ktorom zistíš, kde daný automobil oproti ostatným zaostáva.

Nárazové testy Euro NCAP podrobujú automobil niekoľkými skúškami ako napríklad, čelný náraz 40% šírky automobilu v rýchlosti 64 km/h do deformovateľnej bariéry, bočný náraz, pri ktorom do stojaceho vozidla narazí vozík s bariérou pri rýchlosti 50 km/h, ale aj bočný náraz o oceľový stĺp pri rýchlosti 29 km/h. Okrem toho sa testuje ohľaduplnosť voči chodcom pri rýchlosti 40 km/h či bezpečnosť detí v automobile.

Áno, autá tejto značky kedysi dávno patrilo medzi jedny z najbezpečnejších, no dnes je bezpečnosť takmer všetkých nových automobilov podobná a na vysokej úrovni a tak tvrdenie, že všetky Volvá sú bezpečnejšie ako iné automobily, je nezmysel.

4. Zovšeobecňovanie typu - tá značka automobilov je spoľahlivá a táto zase nie

Typický pohľad väčšiny východoeurópanov na automobily, podľa ktorých sú všetky Nemecké autá najspoľahlivejšie a tie Francúzske, Talianské, Japonské či iné, sa len kazia. Takto to bohužiaľ nefunguje. Jednému modelu sa mohla sypať elektrika, iný mohol byť veľmi spoľahlivý a ďaľší zase totálna katastrofa.

Čo na tom, že sa jeden model s určitou motorizáciou len trápil, zatiaľ čo ten istý model s iným motorom dokázal najazdiť státisíce kilometrov, a to len so základnou údržbou. Je totiž potrebné zamerať sa na samotnú podstatu problémov a nie len jednoducho zhrnúť, že táto značka vyrába "šmejdy" a tamtá zas kvalitné autá. Aj to najkvalitnejšie auto sa totiž začne kaziť, pokiaľ mu nevenuješ dostatočnú starostlivosť a pozornosť.

5. Parkovanie auta v garáži predlžuje jeho životnosť

Parkovať auto v garáži je veľmi dobrou voľbou, najmä v zimnom období. Nie vždy a za každých okolností je však garáž lepšou voľbou ako parkovanie pod prístreškom, či jednoducho na ulici pred domom. Garáž totiž môže skrývať niekoľko nástrah, ktoré tvojmu automobilu zrovna neprospievajú. Nedostatočné vetranie či vlhkosť, prispievajú k hrdzaveniu auta a tvorbe plesní, ktoré nie sú zrovna zdraviu prospešné.

Na druhú stranu je tvoje auto chránené pred okolitými vplyvmi, vandalmi či zlodejmi a ty tak môžeš spokojne spávať. V konečnom dôsledku má však parkovanie auta v garáži viac výhod ako nevýhod, no nie je však nijak dokázané, že by pobyt auta v garáži predlžoval jeho životnosť. Ak sa o auto budeš dostatočne starať, vydrží ti rovnako dlho bez ohľadu na to, či bude zaparkované v garáži alebo len pred domom.