Logo Autoride.sk

Ako je to s úsporou pri dieseloch a ktorý lak je vraj najodolnejší? 5 mýtov o autách (1. časť)

Publikoval Denis -

Automobilový svet je sprevádzaný množstvom rôznych mýtov. V dnešnom článku si teda posvietime na 5 automobilových mýtov, ktorým mnoho ľudí ešte stále verí.

Obsah

1. Moderné automobily netreba zabiehať


Netreba, ale iba v prípade ak ti nevadí, že tvoje nové auto si vyžiada viac paliva, ako by malo a zároveň nepôjde tak, ako by malo. Tvrdenie, že dnešné automobily môžeš od začiatku zaťažovať na maximum, je totálna hlúposť. Motory sú jednoducho stroje, ktoré sú zložené z množstva komponentov. Tieto komponenty sa musia najskôr usadiť a tak je zábeh veľmi dôležitý. Motor by si mal zabiehať len pri miernej záťaži, inak hrozí jeho poškodenie.

Nový motor sa zabieha počas prvých 5000 km, no ustálenie spotreby a maximálny výkon prichádza približne až po najazdení 20 000 km. Motor sa však pri zabiehaní neodporúča zaťažovať vysokými otáčkami, ťahaním prívesov, iných automobilov, či skúmaním maximálnej rýchlosti a zrýchlenia počas prvých 1000 až 2000 km. Spočiatku je teda s novým motorom potrebné jazdiť opatrne a voľným tempom. Práve prvé kilometre ovplyvnia to, ako sa bude motor správať neskôr. To isté platí aj o brzdách, ktoré pokiaľ sú nové, nie je dobré ihneď zaťažovať na ich absolútny limit.

Ako teda správne zabehnúť nové auto?


  • jazdi svižne, no nevytáčaj motor nad 3/4 jeho otáčok

  • nepodtáčaj motor

  • neťahaj príves či iné auto

  • nevytáčaj studený motor (toto nerob ani pri zabehnutom motore)

  • nezohrievaj motor na voľnobehu (nerobiť ani pri zabehnutom motore)

  • pokús sa čo najviac obmedziť krátke jazdy

  • striedaj tempo jazdy

  • po zábehu vymeň motorový olej

2. Nové automobily sú ťažšie ako tie staré


Áno, moderné automobily sú väčšie, širšie, vyššie a v niektorých prípadoch aj ťažšie ako staré automobily. Toto tvrdenie sa však predovšetkým týka automobilov na bežné jazdenie a nie nadupaných moderných športiakov, ktorých jednotlivé diely sú skonštruované z ľahkých materiálov. Ako už mnohí vedia, nie je potrebné mať ohromný výkon na to, aby bolo auto svižné a tak sa výrobcovia snažia okrem zvyšovania výkonu športových automobilov, znižovať aj ich hmotnosť.

Nižšia hmotnosť automobilu totiž znamená:


  • nižšiu spotrebu

  • ľahšie zabrzdenie

  • rýchlejšie akceleráciu

  • ľahšiu ovladáteľnosť v zákrutách

Skvelým príkladom moderného ľahkého automobilu je napríklad Alfa Romeo 4C, ktorej pohotovostná hmotnosť je len 895 kg. Táto nízka hmotnosť bola docielená širokým využitím karbónu, hliníku a ďalších polymérov, ale aj absenciou posilňovača riadenia či klimatizácie a ďalších komfortných prvkov. Tento automobil má "len" 240 koní, no aj tak zvláda šprint z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy, čo je vzhľadom na výkon veľmi krásne číslo.

3. S dieselom vždy ušetrím


Toto tvrdenie je veľká lož. Automobil s dieselovým motorom sa oplatí najmä vtedy, pokiaľ jazdíš často po diaľnici alebo zdolávaš dlhšie trasy. Pri krátkych trasách, najmä v zimnom období, sa totiž dieselový motor nestihne včas zohriať na prevádzkovú teplotu, čo znamená vyššiu spotrebu, ale aj väčšie opotrebovanie komponentov motora. Mnoho majiteľov áut sa totiž pozerá len na spotrebu paliva a nie na celkové prevádzkové náklady. Dieselové motory majú väčšie množstvo drahých súčiastok, ktoré by sa mohli porúchať a vyžadujú viac starostlivosti ako tie benzínové.

Ďalší faktor, ktorý hrá proti dieselovým motorom je ten, že moderné benzínové motory sa postupne dostávajú na rovnakú priemernú spotrebu paliva. Pri kúpe automobilu taktiež okrem iného rozhoduje aj jeho cena, ktorá je pri aute s benzínovým motorom takmer vždy nižšia o pár stoviek, či tisícok eur. Keď si nakoniec prepočítaš cenový rozdiel medzi benzínovou a dieselovou verziou auta, ročný nájazd kilometrov, cenový rozdiel medzi jednotlivými palivami a nákladmi na údržbu, možno nakoniec zistíš, že na automobile s dieselovým motorom prerobíš.

4. Veľké SUV a Crossovery sú bezpečnejšie ako sedany či iné menšie automobily


Veľké SUV-čka sú možno bezpečnejšie pri strete dvoch áut, no pri crash testoch zvyčajne dosahujú horšie výsledky ako menšie automobily. Ťažšie auto má väčšiu hybnosť a pri čelnej kolízii s malým vozidlom preto pokračuje v pôvodnom smere, kým malé auto pod vplyvom nárazu doslova odhodí. Posádka malého automobilu je teda vystavená väčšej záťaži.

Pri crash testoch je však hodnotený náraz automobilu do pevnej prekážky, kde majú jednoznačne navrch menšie automobily, ktoré dokážu posádku automobilu ochrániť efektívnejšie. Veľké SUV je vďaka vyššej svetlej výške horšie ovládateľné a vyššia hmotnosť predlžuje brzdnú dráhu. Piatimi hviezdičkami z nárazových testov sa totiž môže pochváliť len minimum výrobcov SUV.

5. Červený lak je odolnejší


Tento ničím nepodložený nezmysel koloval medzi šoférmi v 90-tych rokoch. Červená farba laku mala vraj lepšie chrániť automobil pred koróziou, čo je však nezmysel, pretože už pri výrobe prechádza každé auto výstupnou kontrolou, ktorou neprejde, pokiaľ nespĺňa určité štandardy.

Na červenej farbe laku je však hrdza menej viditeľná, čo v konečnom dôsledku mohlo viesť k vzniku tohoto mýtu. Kvalita laku a antikorózna ochrana sa však behom času výrazne zlepšila a tak dnešné automobily hrdzavejú len v prípade, pokiaľ dôjde k narušeniu laku a poškodené miesto sa neopraví v krátkej dobe.

Na dnes je to všetko a v nasledujúcom článku sa pozrieme na ďalších 5 automobilových mýtov, ktorým ľudia ešte stále veria.

motor
Všetko pre tvoje auto za dostupnú cenu
Diskusia: Ako je to s úsporou pri dieseloch a ktorý lak je vraj najodolnejší? 5 mýtov o autách (1. časť)
G