Kupujúci dovezených vozidiel na Slovensku čelia dvojitému riziku kvôli stočeným kilometrom

Kupujúci dovezených vozidiel na Slovensku čelia dvojitému riziku kvôli stočeným kilometrom
Novinky
Tlačová správa
Publikované

Každé desiate ojazdené auto na Slovensku má stočené kilometre, čo znamená, že jeho hodnota je nižšia ako požadovaná cena. Šanca, že kupujúci príde do kontaktu s vozidlom so stočenými kilometrami, je však vyššia, ak vozidlo pochádza zo zahraničia. Cezhraničné transakcie sa ťažko sledujú, preto podvodníci túto situáciu využívajú a vyhýbajú sa dolapeniu.

Nedávny prieskum spoločnosti carVertical zaoberajúcej sa spracovaním údajov o automobiloch vykonaný v 14 európskych krajinách ukázal, že autá dovezené na Slovensko majú dvojnásobnú šancu mať stočené kilometre v porovnaní s vozidlami kúpenými na miestnom trhu.

Nadmerná dôvera môže viesť k podvodom s kilometrami

Z celkového počtu áut jazdiacich po slovenských cestách a preverených na carVertical má 9,7 % vozidiel stočené kilometre. Hoci situácia v krajine nie je taká zlá ako v niektorých východoeurópskych krajinách, napríklad v Lotyšsku, kde podiel vozidiel so stáčanými kilometrami presahuje 20 %, riziko podvodu je stále vysoké.

Zo všetkých dovezených áut má až 12,3 % stočené kilometre, čo je viac ako podiel áut so stočenými kilometrami predávaných na domácom trhu (5,7 %).

Kupujúci dovezených vozidiel na Slovensku čelia dvojitému riziku kvôli stočeným kilometrom

Dovezené autá, najmä pochádzajúce z krajín ako je Nemecko, sú všeobecne vnímané ako spoľahlivejšie, preto kupujúci môžu predajcom ojazdených vozidiel nadmerne dôverovať.

"Kontrolovať kvalitu ojazdených vozidiel na medzinárodnej úrovni je veľmi obtiažne, pretože jednotlivé krajiny majú odlišné právne predpisy týkajúce sa podvodov so stočenými kilometrami. Keďže krajiny si navzájom nevymieňajú informácie o vozidlách, auto, ktoré opúšťa krajinu, začína s čistým štítom - vtedy sa môže zmeniť počet najazdených kilometrov, čo zvyšuje riziko kúpy auta so stočenými kilometrami dvakrát viac ako pri kúpe vozidla z miestneho trhu,‘‘ vysvetľuje Matas Buzelis, automobilový expert spoločnosti carVertical.

Slováci preferujú ojazdené autá zo zahraničia

Podľa prieskumu sa podiel automobilov kúpených na domácom trhu a dovezených zo zahraničia líši. Až 41,9 % všetkých vozidiel na Slovensku preverených na stránke carVertical jazdilo po celý čas v krajine, zatiaľ čo 58,1 % bolo dovezených zo zahraničia.

Vo väčšine sledovaných krajín, ako je Chorvátsko, Estónsko, Litva, Rumunsko alebo Srbsko, sa podiel dovezených áut pohybuje medzi 70 - 90 %. Keďže podiel dovážaných vozidiel na Slovensku je nižší, pravdepodobnosť, že budete pri kúpe ojazdeného vozidla podvedení, môže byť o čosi menšia. Vodiči by však mali zostať obozretní, pretože to neznamená, že sa nemôžu stať obeťou podvodu.

Vozidlo so stočenými kilometrami môže viesť k finančnej pohrome

Kúpa vozidla so stočenými kilometrami môže novému majiteľovi spôsobiť veľa problémov. Jedným z hlavných problémov môže byť plánovanie údržby. Napríklad rozvodový remeň by sa mal meniť každých 100 000 - 150 000 km. Pri zmenenom počte najazdených kilometrov vozidla sa však pravdepodobne nepodarí vykonať tento úkon včas a remeň sa pretrhne, čo má za následok poškodenie piestov z kontaktu s ventilmi.

Vozidlá s vysokým počtom najazdených kilometrov môžu byť viac opotrebované, čo môže viesť k neočakávaným poruchám uprostred cesty. Nehovoriac o bezpečnostných rizikách pre vodiča.

Podľa Buzelisa sú vozidlá so zmeneným počtom najazdených kilometrov podstatne drahšie ako vozidlá s pôvodným počtom najazdených kilometrov, čo znamená, že kupujúci za vozidlo výrazne preplatia. Odborník na automobilový priemysel poukazuje na to, že spoločnosť carVertical vykonala prieskum, v ktorom zistila, že vozidlá so stočenými kilometrami môžu byť až o 25 % drahšie ako vozidlá s pôvodným počtom najazdených kilometrov. Vozidlo s vysokým počtom najazdených kilometrov tiež oveľa rýchlejšie stráca svoju hodnotu a môže byť komplikované nájsť preň kupca.