Kontroly histórie vozidiel na Slovensku ukazujú, že kupujúci majú väčší záujem o kombi ako o hatchbacky a sedany
Jednotlivé typy karosérií odrážajú rôzne potreby. Niektorí vodiči uprednostňujú malé hatchbacky, zatiaľ čo iní siahajú po priestrannejších voľbách, ako sú kombi alebo SUV.
Prieskum, ktorý na Slovensku uskutočnila spoločnosť carVertical zaoberajúca sa analýzou automobilových dát, ukázal, že Slováci uprednostňujú väčšie autá a majú menší záujem o hatchbacky a sedany.
Podiel kombíkov rastie
Najviac rozšíreným typom karosérie na Slovensku je kombi, na ktoré pripadá 41,6 % všetkých kontrol histórie vozidiel vykonaných spoločnosťou carVertical v roku 2023, pričom v roku 2022 tento podiel predstavoval 33 %.
Obľúbenosť hatchbackov zostala takmer na rovnakej úrovni: 21,4 % v minulom roku oproti 21,5 % pre tento rok.
Sedany sú na Slovensku tretím najobľúbenejším typom karosérie, ktorý vykazuje nárast zo 17,6 % v roku 2022 na 21 % v roku 2023.
"Vozidlá typu kombi a hatchback sú na carVertical na Slovensku veľmi obľúbené, hoci na niektorých trhoch sú menej rozšírené. Oba tieto typy karosérií tvoria viac ako polovicu vozidiel preverených na platforme a to dokazuje, že Slováci vyhľadávajú praktické vozidlá," tvrdí automobilový expert carVertical Matas Buzelis.
Najmenej obľúbené sú kabriolety
Kabriolety patria medzi najmenej obľúbené typy karosérií s podielom len 0,9 % zo všetkých kontrol histórie. Ide však o mierny nárast oproti 0,7 % v predchádzajúcom roku.
Menej záujemcov majú aj vozidlá typu pick-up: ich podiel klesol z 1,6 % v roku 2022 na 0,8 % v roku 2023. Popularita vozidiel SUV sa v porovnaní s minulým rokom znížila najviac: z 15,7 % v roku 2022 na 9,4 % v roku 2023.
"Hlavným dôvodom, prečo vodiči od SUV odchádzajú, je pravdepodobne fakt, že nie sú praktické pre ľudí dochádzajúcich do práce vo meste. Väčšie autá s relatívne malým kufrom ľudia nechcú na každodenné jazdenie, preto pozorujeme vyšší záujem o vozidlá typu kombi," vysvetľuje Buzelis.
Podľa Buzelisa nezáleží na tom, aký typ vozidla si kupujúci vyberú, pokiaľ nevynechajú žiadne kroky v procese kúpy, vrátane absolvovania testovacej jazdy, kontroly fyzického stavu v servise a preverenia histórie. Prehľady histórie môžu odhaliť záznamy o poškodení vozidla a počte najazdených kilometrov, čo pomáha odfiltrovať nepriaznivé voľby skôr, ako človek investuje čas a peniaze do fyzickej kontroly a testovacích jázd.
O spoločnosti carVertical
Spoločnosť carVertical je zavedená firma poskytujúca informácie o histórii vozidiel. Získava údaje z viac ako 900 registrov a databáz po celom svete a poskytuje komplexné informácie, ktoré zákazníkom pomáhajú robiť informované rozhodnutia pri kúpe a výbere ojazdených vozidiel. Spoločnosť carVertical pôsobí v 27 krajinách a jej pôsobnosť siaha do väčšiny Európy, USA, Mexika a Austrálie.
V roku 2022 spoločnosť zaznamenala rekordné tržby vo výške 23,3 milióna EUR, čo je o 30 % viac ako v roku 2021. Za povšimnutie tiež stojí, že denník Financial Times ocenil spoločnosť carVertical vo svojom rebríčku FT 1000 ako jednu z najrýchlejšie rastúcich spoločností v Európe v roku 2023. Okrem prehľadných reportov je poslaním spoločnosti zvyšovať štandardy a kvalitu na trhu s ojazdenými vozidlami.
O Matasovi Buzelisovi
Matas Buzelis je automobilový expert v spoločnosti carVertical, ktorá sa venuje poskytovaniu prehľadov histórie vozidiel po celom svete. Pred viac ako 10 rokmi Matas začínal ako automobilový novinár v oblasti ojazdených vozidiel. Okrem toho zastával funkcie v oblasti vývoja a komunikácie v odvetví inzercie v doprave.
Popri práci pre carVertical je zakladateľom a prezidentom združenia Association of Automotive Intelligence. Hlavným cieľom tejto asociácie je podporovať spoluprácu medzi spoločnosťami a vládnymi agentúrami, a to všetko v snahe priniesť väčšiu transparentnosť do automobilového priemyslu.