logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Kontrolka servisu: Treba ísť s autom hneď do servisu?


Táto nekonečná zima zrejme stále teší všetkých, ktorí milujú adrenalínové zimné radovánky na cestách. Ale ruku z volantu na srdce: čo je veľa, to je  predsa len moc… Jar sa vraj už naozaj blíži. Tvoje auto dostalo riadne zabrať a čakaj, že skôr či neskôr na prístrojovke opäť niečo zabliká. Prihlásiť sa môže aj kontrolka servisu.

Pozná ju každý majiteľ akéhokoľvek „okontrolkovaného“ auta, pretože raz za čas treba do toho servisu zablúdiť a pustiť nejaké eurá. Lebo naozaj treba a tvoje auto ťa na to včas upozorní. Pokiaľ teda ide o pravidelné servisné návštevy. Dokonca ti ukazovateľ intervalov servisných prehliadok na displeji neúprosne odpočítava dni alebo kilometre, ktoré ti zostávajú do najbližšej cesty do servisu.

Čo treba urobiť, keď kontrolka zasvieti?

Ak prepneš spínač zapaľovania do ON polohy, kontrolka sa štandardne tak, ako mnohé ďalšie, rozsvieti a po pár sekundách zhasne. Toto je OK, s týmto do servisu nemusíš jazdiť.

Ak ale kontrolka zasvieti počas jazdy, chce ti niečo signalizovať. Ako vždy, treba sa pevne držať volantu a základného kontrolkového pravidla: nepanikár, ale ani neignoruj.

Nezačína sa riadené odpočítavanie automatickej samodeštrukcie tvojho korábu, ale len odpočítavanie posledných kilometrov do servisu. V tomto prípade teda neodporúčame preventívne navštíviť servis. Treba ho totiž navštíviť povinne, je to vážne povinná jazda.

V drvivej väčšine prípadov ide o rutinnú, plánovanú servisnú kontrolu, prípadne údržbu, nastavenú podľa intervalov. Môže ale ísť aj o neplánovanú prehliadku, ak sa elektronika a riadiaca jednotka tvojho auta dohodnú a vyhodnotia nejaký problém ako akútnu potrebu navštíviť servis.

V čom teda môže byť problém?

Nejde určite o to, že tvoj servisman ťa už dlho nevidel a potrebuje pokecať. Minimálne ti bude chcieť vymeniť olej, ktorého kvalita sa po určitom počte odjazdených kilometrov mohla zhoršiť.

Zabrať určite dostali aj filtre

Ak si niekedy videl manuál svojho auta, otvoril ho, zistil si, že je to celkom zaujímavé čítanie, však? Našiel si tam zrejme aj zmienku o tom,  že kontrolka servisu sa môže rozsvietiť aj z iných dôvodov, ako je nastavený interval údržby.

Tých iných dôvodov môže  byť mnoho, ale ver, že ich pozná zrejme len riadiaca jednotka tvojho auta. Problém je v tom, že neodborný „menič oleja“ v tvojom servise môže pátrať po príčine metódou pokusu a omylu.

Skúsi svetlá, alebo žhavenie? Alebo nebodaj „prepáliť soft“, či zresetovať riadiacu jednotku? Nechajme to teda na odborníkov a verme, dúfajme, prípadne ak sme veriaci, modlime sa, aby to boli naozaj odborníci...

Aj keď je kontrolka servisu v manuáloch zvyčajne na poslednom mieste, neignoruj ju. Môže sa ti to vypomstiť. Je úplne jedno, či máš na palubovke  41, alebo len 21 kontroliek.

Smutné čísla na záver

Napriek tomu, že automobilky z roka na rok prichádzajú s ďalšími vylepšeniami, ktoré sa týkajú bezpečnosti,  štatistiky nepustia.

Globálne dáta zo 175-ich krajín celého sveta sú naozaj alarmujúce. Ročne na svete umrie na následky dopravných nehôd  1,35 milióna ľudí.

Hrozivý je aj ďalší údaj: najčastejšou príčinou úmrtia detí a mladých ľudí od 5 do 29 rokov sú práve následky dopravných nehôd. Globálne je to 8. najčastejšia príčina všetkých úmrtí.

Dávaj preto na ceste na seba aj na ostatných pozor. Ale naozaj.