Kontrolka posilňovača riadenia: Aké môžu byť príčiny a čo robiť, keď zasvieti?

Kontrolky na palubovke
Pod kapotou
Publikoval Denis

Aj tebe vždy vyskočí vyrážka, keď ti v aute zasvieti kontrolka? Modlíš sa za to, aby to nebola kontrolka motora a aby išlo iba o niečo naozaj banálne, no kto si má pamätať význam všetkých kontroliek, ktoré môžu zasvietiť?

Máš záujem vedieť, čo presne znamenajú? Postupne sa povenujeme všetkým. Dnes je to kontrolka riadenia. Dozvieš sa, čo znamená. Čo sa pokazilo. Ako sa zachovať v danej situácii.

Obsah

Kedy sa môže rozsvietiť kontrolka posilňovača riadenia?

Kontrolka riadenia (taktiež aj kontrolka posilňovača riadenia) zasvieti, keď máš problém s posilňovačom riadenia, čo zrejme vyplýva už z názvu. Keď zasvieti, nemusíš hneď panikáriť. Pokojne môžeš dôjsť do cieľa svojej cesty. Je však možné, že si trošku zaposiluješ.

Posilňovač riadenia totiž nemusí fungovať vôbec alebo iba v núdzovom režime. Taktiež sa môže stať, že sa iba opotreboval snímač. Svoj volant budeš môcť s ľahkosťou točiť napriek tomu, že kontrolka svieti.

V čom môže byť porucha

Dôvodov na zasvietenie tejto kontrolky je niekoľko. Najčastejšie sú to tieto:

  • nevyváženie riadiacej jednotky na stred

  • poškodené spoje riadiacej jednotky posilňovača

  • opotrebenie aktívnej plochy príslušného snímača

  • uvolnenie koncoviek káblov alebo konektorov

  • poškodenie spínacieho relé elektromotora

  • opotrebovaná prevodovka posilňovača

  • porucha alebo preťaženie elektromotora serva

  • nedostatok výkonu batérie alebo alternátora

V mnohých prípadoch dochádza k poruche posilňovača ako druhotný prejav. Napríklad môže ísť o poruchy náprav alebo elektroinštalácie.

Čo treba urobiť, keď zasvieti

V prípade, ak uvidíš túto kontrolku na svojej palubnej doske, tvoje ďalšie kroky budú smerovať na diagnostiku. Podľa typu softwéru odborníci v tvojom obľúbenom servise určia o akú poruchu ide. Následne dostaneš odpoveď na to, kde je chyba, čo treba vymeniť a o koľko bude tvoja peňaženka ľahšia.

TIP: Daj si pozor na štandardný postup väčšiny autoservisov. Pri každom probléme sa snažia vymeniť celú sústavu posilňovača s tyčou riadenia a upevňovacou konzolou. Často je problém tak banálny, že stačí vymeniť jednu súčiastku. Oprava ťa výjde na zanedbateľný peniaz oproti kompletnej výmene.