AUTORIDE

Kontrolka akumulátora: Čo treba urobiť, keď zasvieti?

Kontrolky na palubovke
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Je 5 hodín ráno. Krásne decembrové ráno s mínusovou teplotou. Vstal si do práce. Chceš rýchlo naštartovať a oškrabať sklo auta. Otočíš kľúčom a nič. Iba červená kontrolka baterky. Ide ťa šľak trafiť. Na tejto situácii sa podpísal zákon schválnosti.

Nejde naštartovať práve vtedy, keď to najviac potrebuješ. Aké sú príčiny? Prečo to zasvietilo? Vieš si to opraviť aj sám? Čo treba urobiť?

Obsah

V čom môže byť problém?

Ak je všetko v poriadku, kontrolka zasvieti pri otočení kľúčikom. Po celú dobu jazdy ostáva zhasnutá.

Vo väčšine prípadov ide o problém s alternátorom. Vo všeobecnosti existujú tri dôvody poruchy:

  • dobíja málo

  • dobíja veľa

  • prasknutý remeň pohonu

V prípade, ak kontrolka akumulátora ostáva svietiť aj po naštartovaní, s najväčšou pravdepodobnosťou ide o chybné regulačné relé. Chybný diodový mostík v alternátore môže byť príčinou, ak kontrolka svieti iba zľahka (jemne svieti).

Aby mohol alternátor vyrábať prúd, potrebuje tzv. budiaci prúd. Ten ho oživí. Ak je poškodený alternátor - napr.: krátke uhlíky regulátora, prerušené vinutie rotora alebo predreté zberné krúžky - kontrolka nezasvieti vôbec.

Čo treba urobiť, keď zasvieti?

Vo väčšine prípadov treba navštíviť servis. Všetky závady, vďaka ktorým je spôsobené rozsvietenie kontrolky súvisia s alternátorom. A na to treba odborníkov.

Vieš si sám diagnostikovať, ktorá zo závad by to mohla byť.

Ak máš po ruke digitálny multimeter, nastav rozsah do 20 voltov. Vypni motor a pripoj na póly akumulátoru (dodrž polaritu). Nemalo by ti ukazovať menej ako 12,4 voltu, ideálne, ak je to 12,6 V.

Naštartuj.

Bude ti ukazovať 14 až 14,6 V, ak alternátor dobíja správne.

Ak je hodnota nižšia ako 13,9 V, nedobíja dostatočne a môže po pár pokusoch o štart motoru dôjsť ku kompletnému “vyšťaveniuautobatérie.

Vyššia hodnota ako 14,6 V prebíja akumulátor. Dochádza k jeho ničeniu. Môžeš to poznať aj podľa vône elektrolytu.

Šikovný mechanik dokáže rýchlo diagnostikovať poruchu a opraviť alternátor. Výmena za nový je nutná len v ojedinelých prípadoch.