AUTORIDE

Kontrolka airbagu: Čo znamená, pokiaľ sa rozsvieti?

Kontrolky na palubovke
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Určite si si všimol, že na palubovkách áut, ktoré nie sú v kategórii „muzeálny kus“ je okolo 20 rôznych kontroliek. To sú tie malé piktogramové symboly, ktoré pripomínajú aladinovu lampu, mikrovlnku, vikingské runy...Blikajú, svietia, niekedy menia farby, alebo nesvietia, robia si, čo chcú...teda vlastne mali by robiť to, čo musia.

Ak nechceme dopadnúť ako holandskí vodiči, ktorí v teste poznania kontroliek a znalostí významu ich signalizácie katastrofálne pohoreli, a najmä, ak sa na ceste nechceme dostať do problémov, skúsme si dať krátky kontrolkový rýchlokurz. Ak nemáš manuál od auta (áno, aj autá majú manuály...), prípadne nie si profesionálny servisný technik, nezúfaj. Prezradíme ti všetko dôležité, čo potrebuješ vedieť o kontrolke airbagu.

Obsah

Všeobecné pravidlá

  • Väčšina kontroliek na palubovke sa po naštartovaní rozsvieti zhruba na 5 sekúnd a potom postupne zhasínajú. Problémy začínajú vtedy, keď sa kontrolky nerozsvietia, blikajú, nezhasnú, alebo sa rozsvietia počas jazdy.

  • Pokiaľ akákoľvek kontrolka svieti na zeleno, alebo na modro, môžeš pokojne pokračovať v jazde. Tieto kontrolky len informujú, že to, čo zobrazujú, je aktívne. Aj so žltými alebo oranžovými kontrolkami neprepadaj panike. V navigácii ale zadaj ako cieľ jazdy najbližší servis.

  • Ak počas jazdy bliká alebo svieti červená kontrolka, je to signál kritickej poruchy a vážneho ohrozenia. Nemusíš sa katapultovať. Je však potrebné auto bezpečne zastaviť, vypnúť motor, pohľadať trojuholník a privolať pomoc.

Výnimkou sú červené informatívne kontrolky, ktoré signalizujú napríklad zatiahnutú ručnú brzdu, otvorenie dverí, či kufra.

Čo sa nám snaží povedať kontrolka airbagu

Inžinieri, ktorí programovali algoritmy signalizácie kontroliek airbagu, mysleli na jedinú možnosť, kedy sa musí kontrolka správať neštandardne a nejde o „nevynútenú“ chybu airbagového systému. Je to síce taká „light“ signalizácia, ale tiež treba vedieť, čo znamená.

Ak kontrolka po zapnutí zapaľovania alebo najneskôr pri naštartovaní motora štandardne pred zhasnutím nezasvieti na 5 sekúnd, ale zabliká a potom zhasne, alebo preblikáva v dlhších intervaloch – napríklad 20 sekúnd, môže ísť o cielene vypnutý airbag, napríklad z dôvodu inštalácie detskej autosedačky.

Súvisiaci článok - Kontrolky v aute: Čo signalizujú rôzne kontrolky na palubovej doske?

„Hard“ signalizácia kontrolky airbagu sa nás snaží upozorniť na možné problémy, ktoré servismani podľa príslušných noriem hodnotia ako poruchy, a to viacerými spôsobmi:

  • Ak sa na palubovke po zapnutí zapaľovania alebo najneskôr pri naštartovaní motora táto kontrolka nerozsvieti, príčinou je zvyčajne deaktivovaný alebo demontovaný airbag, prípadne chyba samotnej kontrolky.

  • Ak kontrolka po zapnutí zapaľovania alebo najneskôr pri naštartovaní motora po piatich sekundách svietenia nemieni zhasnúť a trvalo svieti, nekompromisne signalizuje problém airbagového systému. Príčiny môžu byť rôzne. Od triviálnych, ako krátkodobý výpadok elektroniky, poškodenie konektorov pod sedačkami alebo snímača či kontaktov kontrolky, až po problémy s kalibráciou či rozbuškou airbagu.

  • V každom prípade môže akákoľvek príčina signalizácie kontrolky spôsobiť to, že v prípade nárazu sa airbag, prípadne celý airbagový systém neaktivuje, alebo, čo je zrejme ešte horšie, airbagy vystrelia nečakane samovoľne, bez zjavného dôvodu.

Čo teda v takomto prípade robiť?

V týchto prípadoch odborníci jednoznačne odporúčajú – ak je to možné – deaktivovať airbagový systém a nasmerovať cieľ jazdy do najbližšieho servisu. Profesionálna diagnostika nájde príčinu signalizácie a technici ju vyriešia.

Experti zo servisov evidujú viaceré prípady „vodičov expertov“, ktorí signalizáciu svojich airbagových kontroliek jednoducho ignorujú, prípadne sa snažia kontrolky rôznymi laickými spôsobmi „zhasnúť“. Mnohí sa dokonca na netových diskusných fórach chvália, ako so svietiacimi kontrolkami airbagu jazdia roky, alebo ako sa im svojpomocne darí kontrolky zhasínať...Títo nezodpovední kamikadze riskujú nielen to, že neprejdú STK-čkou, ale aj nehodu. Môžu ohroziť nielen seba, posádku svojho auta, ale aj iných účastníkov cestnej premávky.

Ak teda nechceme, aby naše palubovky svietili a blikali ako riadiace pulty jadrových elektrární, neignorujme signály kontroliek našich áut. Vážme si svoje zdravie a životy. Buďme ohľaduplní k ostatným na cestách. Ich blikanie, svietenie či nesvietenie berme vážne na vedomie a verme profesionálom. Vedia, ako sa s problémami našich kontroliek vysporiadať.