AUTORIDE

Kontrolka adaptívnych tlmičov odpruženia: Čo robiť, keď zasvieti?

Kontrolky na palubovke
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Vyznať sa v množstve kontroliek na prístrojových paneloch moderných áut má problém zrejme každý. Bežný, nedeľný, či profesionálny vodič, ale napríklad aj motoristickí novinári. Nie si isto sám, kto nechce, aby jeho prístrojovka svietila ako vnútro kabíny raketoplánu rútiaceho sa do atmosféry. V každom prípade neznalosť neospravedlňuje a poznanie signalizácie kontroliek by malo patriť k bežnej gramotnosti za volantom.

Dnes bežne jazdíme aj na autách, ktoré ti nedovolia naštartovať, prípadne obmedzia výkon motora, či inak znepríjemnia jazdu. Nekompromisne a až dovtedy, kým svietiacej kontrolke nevyhovieš. Samozrejme v záujme tvojej bezpečnosti. Dnes predstavíme menej známu, ale nemenej dôležitú kontrolku adaptívnych tlmičov odpruženia.

Obsah

Čo je to adaptívne odpruženie

Potrpíš si na komfort jazdy? Alebo si športový typ vodiča? Chceš mať pocit kontroly aj nad režimom jazdy svojho auta? Ak áno, určite používaš adaptívne odpruženie, teda elektronicky riadené odpruženie všetkých štyroch kolies s plynule meniteľným účinkom tlmičov. Tento druh odpruženia umožňuje prispôsobenie charakteru podvozku tvojho auta stavu a typu vozovky, jazdným podmienkam, alebo tvojmu štýlu jazdy.

Ako to funguje

Na prístrojovej doske môžeš prepínať medzi rôznymi režimami jazdy, alebo meniť svetlú výšku auta. K dispozícii máš viacero režimov s nastavenými parametrami, ktoré sa líšia podľa značky vozidla: automatický, normálny, štandardný, komfortný, dynamický, športový, zvýšený, off-roadový, individuálny, lift...Každý režim je pritom špeciálnou kombináciou zmeny svetlej výšky a charakteristiky tlmenia.

Súvisiaci článok - Kontrolky v aute: Čo signalizujú rôzne kontrolky na palubovej doske?

Riadiaca jednotka systému priebežne vyhodnocuje údaje zo senzorov v nápravách, na tlmičoch a akceleračných senzorov na karosérii. Podľa aktuálnej jazdnej situácie dokáže takmer okamžite upravovať charakteristiku jednotlivých tlmičov. Elektronika pritom priebežne hľadá optimálny kompromis medzi komfortom a bezpečnou jazdou. Cieľom je teda dosiahnuť požadovaný komfort jazdy pri dobrej jazdnej dynamike auta.

Pocit z jazdy s adaptívnym odpružením je v porovnaní s „bežným“ konvenčným pasívnym odpružením komfortnejší, mäkší, „plavnejší“. Výnimkou je dynamický, športový režim, keď je podvozok nastavený tvrdšie a nižšie.

V čom môže byť porucha

Čo môže spôsobiť, že počas jazdy začne kontrolka adaptívneho odpruženia tlmičov svietiť? Je to jednoznačný signál poruchy systému regulácie odpruženia. Dôvody a príčiny ukáže len profesionálna diagnostika. Porucha sa môže prejaviť rôzne: zmenou stability vozidla, ovplyvnením handlingu, teda ovládania, jazdných vlastností a celkového správania auta počas jazdy. No a čo sa teda mohlo pokaziť?

Prakticky čokoľvek v zložitom a sofistikovanom systéme, snímačmi počínajúc, riadiacou jednotkou pokračujúc a samotnými tlmičmi nekončiac. Rôzne systémy adaptívneho odpruženia, líšiace sa podľa výrobcu, majú síce rovnaký cieľ, podobný princíp fungovania, ale často rôzne koncepcie a odlišné technické riešenia. Tu platí priama úmera: čím zložitejší systém, tým viac možných príčin signalizácie kontrolky.

Čo treba urobiť, keď kontrolka zasvieti

V každom prípade pevné nervy, pevné ruky na volante a žiadna panika! Ak všetko klape, ako má, kontrolka svieti na zeleno a len ťa informuje o aktuálnom stave systému. Ak ale svieti žlto alebo oranžovo, signalizuje problém. Môžeš síce pokračovať v jazde, ale maximálne opatrne a smerom do najbližšieho servisu. Napriek možným citeľným zmenám stability a jazdných vlastností sa treba sústrediť na riadenie. Ide totiž o poruchu odpruženia a tlmenia na časti tvojho auta, ktorá sa volá podvozok. To je tá časť, ktorá ale naozaj zásadne ovplyvňuje jazdné vlastnosti tvojho auta. Nejde teda o škrabanec na strešnom nosiči...

Aj pri kontrolke adaptívnych tlmičov odpruženia platí zlaté pravidlo signalizácie: neignoruj a nepanikár!

Záver

Veľa vody pretieklo dolu Váhom a aj Seinou odvtedy, čo Francúzi vyvinuli prvého predchodcu aktívneho odpruženia. Systém Hydractive 1 použili na zadnej náprave modelu Citroen DS 19 už v roku 1956. Dnes má zrejme každá automobilka pre svoje modely od vyššej strednej triedy vlastné systémy, ktoré sa priebežne zdokonaľujú. My môžeme vývoj naozaj len s údivom sledovať, vychutnávať jazdu a samozrejme sa spoliehať na naše spoľahlivé kontrolky.