Každé piate nové auto na Slovensku je značky ŠKODA. Líder na trhu má dominantný podiel 20,3 %

Škoda Fabia
Novinky
Tlačová správa
Publikoval Martin

Značka ŠKODA jednoznačne dominuje na slovenskom trhu s osobnými vozidlami, jej predajný podiel napriek pandémii a polovodičovej kríze dosiahol 20,3 %

Aj keď rok 2021 opäť výrazne ovplyvnila pretrvávajúca pandémia koronavírusu a nedostatok komponentov, ktoré sa odrazili aj na medziročnom poklese predaja všetkých osobných vozidiel na Slovensku, značka ŠKODA si na trhu upevnila dominantnú pozíciu lídra. Napriek náročným podmienkam dodala zákazníkom 15 359 vozidiel, čím dosiahla trhový podiel 20,3 %. Vlani tak malo každé piate nové predané vozidlo na Slovensku logo značky ŠKODA. O mimoriadnej obľúbenosti vozidiel značky ŠKODA svedčí aj to, že v TOP 10 najpredávanejších osobných áut je až 5 od mladoboleslavskej automobilky. Najobľúbenejšou voľbou Slovákov medzi novými autami bol model ŠKODA FABIA, darilo sa aj modelu OCTAVIA a tiež SUV modelom značky ŠKODA. Silnejúci záujem bolo počas celého roka cítiť aj pri elektrických a elektrifikovaných modeloch, pričom sa ENYAQ iV stal absolútnym predajným hitom a na Slovensku suverénne porazil konkurenciu.

Vplyvom viacerých negatívnych faktorov, ktoré postihli automobilky na celom svete, sa v roku 2021 situácia výrazne nezlepšila. Medziročne sa predalo na Slovensku o 0,8 % menej áut a ich celkový počet tak dosiahol 75 700 (76 305 vozidiel v roku 2020). Predajný rok v automobilovom priemysle sprevádzali problematické dodávky či obmedzenia vyplývajúce z pretrvávajúcej pandémie koronavírusu. ŠKODA AUTO Slovensko však aj napriek náročnej situácii priniesla zákazníkom niekoľko nových či modernizovaných modelov, ako napríklad FABIA či KODIAQ a úspešne dodala zákazníkom 15 359 vozidiel. Dosiahla tak trhový podiel 20,3 %, čím sa radí medzi európske unikáty v auto-moto segmente. ŠKODA AUTO Slovensko si pritom už niekoľko rokov v rade udržiava pozíciu trhového lídra s viac než 20 % podielom.

Jaroslav Hercog, riaditeľ spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko hodnotí výsledky nasledovne: „Napriek výpadkom vo výrobe, ktoré postihli väčšinu značiek na trhu, patrí podiel v roku 2021 na úrovni 20,3 % k druhému najlepšiemu výkonu od roku 2015. Vlani naša spoločnosti dodala zákazníkom celkovo 15 359 vozidiel, čo je úctyhodné číslo na dnešné pomery. Svedčí to o vysokej lojalite našich zákazníkov voči značke ŠKODA a jej vozidlám, za čo sme nesmierne vďační. Jednoznačne sa potvrdilo, že v čase krízy si silné a dôveryhodné značky dokážu svoju pozíciu na trhu udržať.“

Trh s novými vozidlami postihli aj lockdowny a s nimi súvisiace uzatváranie showroomov. „Navzdory týmto negatívnym faktorom sme zaznamenali veľmi výrazný dopyt po našich vozidlách, jeden z najvyšších stavov objednávok za posledné roky,“ vysvetľuje Jaroslav Hercog a dodáva: „V najbližšom období bude našou prvoradou úlohou čo najrýchlejšie spomínané objednávky spolu s výrobným závodom zákazníkom odovzdať a skrátiť dodacie lehoty. Skvelú prácu v tejto náročnej dobe odviedla i naša autorizovaná sieť, ktorá zažívala veľmi krušné chvíle, zvládla to ale fantasticky.“

Predajným kráľom opäť FABIA, popularitu si získali modely vo väčšine segmentov

Jednoznačné prvenstvo získal opäť model FABIA s počtom 3 662 dodaných modelov tretej generácie. Spolu s novinkou – modelom FABIA štvrtej generácie – je to o ďalších 503 kusov viac. Celkovo tak ŠKODA na Slovensku dodala 4 165 kusov z oboch generácií vozidla. Na druhom mieste je už tradične ŠKODA OCTAVIA s počtom 3 218 dodaných vozidiel, nasledovaná modelom KAMIQ (2 192 ks), SCALA (1 908 ks) a prvú päťku uzatvára model KAROQ (1 688 ks). Silnej obľube sa tešili aj ďalšie modely z portfólia českého výrobcu. Najväčšie SUV z ponuky, model KODIAQ, bol dodaný 1 006 zákazníkom, komfortnú a priestrannú limuzínu SUPERB si kúpilo 979 Slovákov.

O dominancii a mimoriadnej obľúbenosti vozidiel značky ŠKODA na Slovensku svedčí aj fakt, že v TOP 10 najpredávanejších osobných áut je až 5 od mladoboleslavskej automobilky. FABIA je opäť celkovo najpredávanejším modelom v SR za rok 2021, OCTAVIA je tretia, KAMIQ šiesty, SCALA siedma a KAROQ ôsmy. Prakticky je tak až 5 modelov značky ŠKODA v prvej osmičke v predajoch všetkých osobných áut u nás.


Jednotkou aj v segmente firemných zákazníkov
Na Slovenku patrí značke ŠKODA už tradične prvenstvo v predaji firemným zákazníkom. Minulý rok tu ŠKODA získala trhový podiel až 23,3 %. To znamená, že takmer každé štvrté auto predané v tomto segmente bolo značky ŠKODA. Silný záujem fleetových zákazníkov zaznamenala ŠKODA ešte pred nástupom pandémie a podarilo sa jej ho vďaka atraktívnej ponuke nových modelov, pružnému prispôsobeniu sa situácii a proaktívnemu prístupu celej siete autorizovaných partnerov, udržať.

„Teší nás, že sa nám darí zvyšovať priazeň nových zákazníkov s ponukou širokého portfólia moderných a bezpečných modelov podporených vysokou zostatkovou hodnotou a nízkymi prevádzkovými nákladmi, pričom dokážeme uspokojiť individuálne potreby každého firemného zákazníka,“ zhodnotil Jaroslav Hercog, riaditeľ ŠKODA AUTO Slovensko a dodal: „Za úspechom stojí okrem vyváženého modelového portfólia aj vynikajúca práca našich autorizovaných partnerov ŠKODA.“

Ofenzíva v segmente elektrických a elektrifikovaných modelov

Rok 2021 bol pre ŠKODA AUTO Slovensko aj v znamení elektromobility. Slovensko sa síce v predajoch elektromobilov stále nemôže porovnávať s krajinami západnej Európy, no vlani zaznamenala značka ŠKODA zvýšený záujem o tieto vozidlá. Plne elektrických modelov dodala ŠKODA celkovo 203, z čoho 187 kusov tvoril model ENYAQ iV a zvyšných 16 kusov elektrické mestské vozidlo CITIGO iV. SUV ENYAQ iV sa zároveň stalo absolútne najpredávanejším elektromobilom na Slovensku.

Záujem Slovákov rástol aj o elektrifikované modely s mild-hybridným či plug-in hybridným pohonom. Z prvej menovanej kategórie dodala značka ŠKODA slovenským zákazníkom 400 kusov, zatiaľ čo modely OCTAVIA iV či SUPERB iV si zvolilo 117 zákazníkov. Trend poukazuje na to, že práve segment elektrifikovaných áut by mal aj v tomto roku rásť najrýchlejšie. Značka ŠKODA nezaháľa a v rámci modelovej ofenzívy chystá viacero elektrifikovaných modelov, vrátane najnovšieho prírastku ŠKODA ENYAQ Coupé iV. Novinka príde na slovenský trh vo viacerých výkonových stupňoch, a to 80, 80x a 80 RS. ENYAQ Coupé iV tak bude k dispozícii s kapacitou batérie 82 kWh, pričom v prvom prípade poskytne výkon 150 kW, ďalšie dve budú mať pohon oboch náprav a 195 kW (80x), resp. až 225 kW v prípade najsilnejšej verzie RS.

„Práve dnes predstavujeme svetu ďalšiu vzrušujúcu novinku – elegantný model ŠKODA ENYAQ Coupé iV, ktorý bude našim druhým elektrickým vozidlom, navyše príde aj v prevedení RS. Je nám však jasné, že ak chceme rozširovať elektromobilitu a ponúkať dostupnejšie vozidlá, musíme vstúpiť i do ďalších segmentov. V najbližšej dekáde tak prinesieme na trh v tejto oblasti minimálne tri nové modely do segmentov, v ktorých sme tradične zastúpení,“ zhodnotil ďalšie smerovanie elektrifikácie značky ŠKODA Jaroslav Hercog.

Cenné prvenstvá pre značku

Popularitu značky ŠKODA a jej modelov potvrdzuje nielen vysoký záujem zákazníkov, ale tiež množstvo prvenstiev, ktoré český výrobca získal za uplynulý rok. Nová ŠKODA FABIA či ENYAQ iV sú najlepšími vozidlami svojej triedy v testoch Euro NCAP a oba tieto modely vynikajú špičkovými hodnotami v oblasti ochrany cestujúcich, ktoré sú potvrdené nezávislou a rešpektovanou inštitúciou. Okrem toho, od roku 2008 získalo všetkých 14 testovaných modelov značky ŠKODA najvyššie päťhviezdičkové ocenenie od inštitútu Euro NCAP.

ŠKODA tiež dominuje so svojimi modelmi aj v rôznych anketách. Model ENYAQ iV je nominovaný na „ Európske Auto roka 2022“, vlani získal uznávané ocenenie „Zlatý volant 2021“ ako najlepšie elektrické SUV a triumfoval aj v slovenskej ankete Elektromobil roka 2021, v ktorej získal ocenenie „Elektrické SUV roka“. V apríli 2021 tiež získal ENYAQ prestížne ocenenie „Red Dot“ za vynikajúci produktový dizajn.

No a v neposlednom rade značka ŠKODA obhájila svoje víťazstvo v prieskume Najdôveryhodnejšia značka v kategórii Osobný automobil. Tento titul sa jej podarilo na Slovensku získať už po piatykrát a je tak jedinou značkou, ktorá triumfovala v tomto prieskume vždy, keď bola táto kategória vyhlásená.

Rastové plány do roku 2022

Značka ŠKODA na Slovensku už naplno rozbieha svoje rastové plány. „Myslíme si, že rok 2022 by mal byť z pohľadu celkového trhu lepší, ako bol ten minulý. Odhadujeme nárast trhu o približne 10 %, niekde na úroveň 83 až 85 tisíc nových vozidiel, pričom tento odhad vychádza z toho, že by už nemalo dochádzať k zastaveniu výrob tak, ako tomu bolo v uplynulom roku a situácia by sa mala v druhej polovici roka postupne stabilizovať. Našim cieľom je tak rásť spolu s trhom a byť tak jednoznačne prvou voľbou pre privátnych a firemných zákazníkov,“ uzavrel Jaroslav Hercog.