AUTORIDE

Hyundai i30 1.4 T-GDI: Naozaj ponúka to najlepšie oproti konkurencii?

Hyundai i30 1.4 T-GDI
Recenzie
Publikoval Denis  

Hatchbacky patria na Slovensku k veľmi obľúbeným typom áut a nedokazujú to iba predaje. Keď však dôjde na porovnanie rôznych výrobcov týchto automobilov, stále panujú predsuky. Pokiaľ si chce niekto vybrať dobre a zároveň dostať za svoje peniaze maximum, musí ich odložiť bokom. Poďme si preto lepšie posvietiť na Hyundai i30 1.4 T-GDI.

Možno sa pýtate, prečo práve Hyundai i30 1.4 T-GDI? Odpoveď je jednoduchá. Hyundai sa spomedzi konkurencie prezentuje naozaj sebavedomo a podľa testovania nemeckého Autobildu skončil medzi konkurenčnými modelmi iných výrobcov na prvej priečke. Čím je teda tak výnimočný?

Obsah

Výroba v Európe

Je pochopiteľné, že európske automobilky budú mať na svojom domovskom kontinente väčšie zastúpenie a obľúbenosť, no už dávno neplatí, že to, čo je označované ako kórejské, je vyrábané mimo starého kontinentu. Kia priamo u nás a Hyundai v Českej republike v závode Nošovice.

Vďaka prebiehajúcemu vývoju, ktorý sa sústredí taktiež priamo v Európe, sú tieto autá schopné konkurovať akémukoľvek tradičnému európskemu súperovi, ba dokonca ponúknuť viac. Kupujúci chce pochopiteľne za svoje peniaze maximum, preto nevidíme zmysel v priplácaní si za “tradičnú značku”.

Na prvý pohľad…

Hyundai i30 na prvý pohľad zaujme originálnym vzhľadom a hoci krása je subjektívny pojem, nám sa páči. Vyzdvihnúť treba najmä originalitu prednej časti, na ktorej dominuje kaskádovitá šesťuhoľníková maska chladiča. Tú z oboch strán v nárazníku dopĺňajú pásy diód, nad ktorými sú umiestnené reflektory z LED.

Nová generácia si v skratke prešla modernizáciou a oproti svojim predchodcom je výraznejšia a dizajn môžeme považovať v tejto kategórií vozidiel za nadčasový. Interiér si taktiež prešiel zmenou, je modernejší a displej o veľkosti 8 palcov je umiestnený hore. To je obrovské plus, pretože vodič nemusí pozerať na stredový panel a odtrhnúť tak pozornosť od sledovania vozovky (rozhodne nepodporujeme pri šoférovaní iné činnosti než riadenie auta).

Celkovo je však interiér ako aj exteriér vo veľkom vecou vkusu, preto nebudeme zachádzať do detailov, no treba spomenúť kvalitné odhlučnenie a celkové odizolovanie zvuku podvozku či motora od interiéru.

A čo motor?

Štvorvalec o objeme 1.4 litra s označením T-GDI si v prípade modelu i30 zažil svoju premiéru, no nesklamal. Najsilnejší benzínový motor, ktorý Hyundai v prípade tohto modelu ponúka, poteší svojím kultivovaným chodom a dostatočným výkonom 103 kW (v prepočte 140 konských síl). Tento motor je možné skombinovať s klasickým šesťstupňovým manuálom ako aj s dvojspojkovou prevodovkou so siedmimi stupňami.

Najlepšie si motor vedie v nižších a stredných otáčkach, kedy pri pokojnej jazde nie je takmer vôbec počuť, čo sa k pohodlnej jazde a lepšiemu komfortu naozaj hodí. Spotrebou síce nijak neprekvapí a hoci výrobcom udávaných 5,4 litra na 100 km (kombinovaná spotreba) je pri častej jazde v meste len ťažko dosiahnuteľných, nad 7 litrov zrejme spotrebu nedostanete (opäť hovoríme o kombinovanej spotrebe), čo je fajn.

Skvelý podvozok a brzdy

Nastavenie podvozku je v prípade nového i30 komfortné a keďže vo všetkých verziách je využívaná viacprvková zadná náprava, výsledkom je naozaj pohodlná jazda. Jazdné vlastnosti sú teda v prípade modelu i30 ozajstným plusom a pre niekoho možno prekvapením, nás veľmi potešili.

Karoséria sa v zákrutách príliš nenakláňa, a podvozok tlmí všetky nerovnosti a výtlky, na ktoré možno na našich cestách natrafiť. Kontrola trakcie je síce citlivejšia, no dá sa vypnúť, hoci pri rýchlom a ostrom prejazde zákrutami auto stále istí a zasahuje do riadenia.

Bonus oproti konkurencii

Hlavným dôvodom, prečo patrí Hyundai i30 k obľúbeným a zároveň k najpredávanejším modelom na našom trhu je fakt, že oproti konkurencii ponúka za svoju cenu najviac “zábavy”. Aby sme sa netočili len okolo základných parametrov, ktoré sú naprieč rôznymi modelmi tejto cenovej kategórie podobné, pozrime sa na pridanú hodnotu.

Model i30 je už v základnej výbave vybavený rôznymi bezpečnostnými a komfortnými prvkami, ku ktorým patrí napríklad systém na sledovanie únavy vodiča (DAA), systém na monitorovanie mŕtveho uhla (BSD) či systém automatického núdzového brzdenia (AEB). Okrem toho taktiež systém varovania pred čelným nárazom, ktorý vďaka kamere rozozná riziko hroziaceho nárazu a upozorní vodiča. Ten je možné doplniť radarom, ktorý dokáže rozoznať aj chodcov.

Bezpečnosť je jedna vec, komfort však musí byť a Hyundai si to dobre uvedomuje, preto je i30 veľmi priestranný a vo výbave má okrem elektrickej parkovacej brzdy či automatického prepínania svetiel aj integrovanú konektivitu - navigácia a funkcie infotainmentu na 8 palcovom dotykovom displeji.

Záver

Hyundai i30 nepatrí k tomu najlepšiemu, čo sa v tejto cenovej kategórií ponúka len obyčajnou náhodou a nie je za tým iba sebavedomý marketing tejto značky, ale aj skutočná pridaná hodnota, ktorú za svoju cenu ponúka. Nás osobne tento hatchback príjemne potešil, najmä komfortnou jazdou a výbavou, ktorá je už v základe veľmi slušná.

Poznámka: Vozidlá na fotografii môžu byť vybavené prvkami vybavenia na želanie za príplatok a v katalógu nemusia byť uvedené všetky modelové verzie. Spoločnosť Hyundai si vyhradzuje právo zmeniť technické špecifikácie a rozsah vybavenia bez predchádzajúceho upozornenia.