AUTORIDE

Fiat Multipla alebo auto, v ktorom upútaš všetky oči

Fiat Multipla 1
Recenzie
Publikoval Denis  

Fiat v roku 1998 priviedol na svet skutočne prapodivné auto so zvláštnymi tvarmi a obrovskými sklami, ktoré pomenovali Multipla. Aj keď pri mojich recenziách nehodnotím vzhľad auta, pretože je to každého subjektívny názor, pri tomto som nemohol odolať. Mnoho motoristov si robí posmech z tohoto patvoru ktorý vyzerá ako malý hatchback zlisovaný v minivane. Nájdu sa aj takí, ktorým sa toto auto vyslovene páči, poviem ti však, že v žiadnom inom aute neupútaš pohľady toľkých ľudí, ako keď sedíš v Multiple.

Každý sa totiž chce pozrieť na blázna, čo si toto auto kúpil.V roku 2002 prešla Multipla prvou modernizáciou, ktorá sa týkala predovšetkým interiéru, neskôr však v roku 2004 a 2006 prišla na rad druhá a tretia modernizácia, ktorá zmenila najmä prednú časť auta. Tú prebrala od modelu Idea.Bezpečnostné testy absolvovala Multipla v roku 2001 pričom pod kapotou sa nachádzal dieselový motor. Výsledky crashtestu boli podpriemerné a Multipla si odniesla 3 hviezdičky z celkového hodnotenia.

Obsah

Tak ako ťa "prekvapí" exteriér auta, rovnakého dojmu sa dočkáš aj v interiéri, v ktorom sa nachádza množstvo čudesných tvarov a neidentifikovateľných predmetov. Priestrannosť interiéru je však vec, ktorú ocenníš rovnako ako počet miest pre šiestich pasažierov a veľkosť kufra. Jazdné vlastnosti sú na počudovanie veľmi dobré, každopádne mám na mysli kategóriu úžitkových áut. Veľmi dobre si vedie aj podvozok a jeho časti, ktoré sú veľmi odolné a nevyžadujú si častú výmenu.

Pod kapotou si mohol nájsť buď dieselový motor o objeme 1.9 litra ktorý mal výkon 77kW alebo benzínový motor o objeme 1.6 litra, ktorý dodával 76kW. Existovala aj alternatíva pohonu, a to na CNG, ktorá mala 68kW. Neskôr sa objavila aj silnejšia verzia dieselového motora s 81kW, tá bola však po modernizácií vymenená za mladší motor, ktorý poskytoval 88kW.

Benzínový motor je pod kapotou Multiply veľmi užraný, v priemere si vypýta okolo 9 až 10 litrov a je vhodnejší skôr na okrsky a do mesta ako na dlhé cesty po diaľnici. V prípade CNG ti zasa bude chýbať zopár koníkov, pretože auto pôsobí dosť ospalo a mŕtvo, tento agregát je len priemerne spoľahlivý. Najobľúbenejšou pohonnou jednotkou bol dieselový motor o objeme 1.9 litra, ktorý je síce hlučný, posytuje však lepšiu dynamiku a nižšiu spotrebu ako jeho benzínový kolega, priemerne je to 7 litrov na 100km.

Okrem iného je tento dieselový motor veľmi spoľahlivý a pri správnej údržbe vydrží podstatne väčší nájazd km ako ten benzínový. Jedinou vecou, ktorá ťa pri ňom môže potrápiť, je dvojhmotný zotrvačník.

Aby som to zrhnul, dodal by som, že Fiat Multipla nie je zlé auto, práve naopak, je spoľahlivé a odolné, dopláca však na svoj vzhľad, ktorý mnohých kupujúcich odrádza. Nech premýšľam akokoľvek, nedokážem pochopiť na akých drogách fičali dizajnéri, keď navrhovali dizajn tohoto auta. Takú potupu si naozaj nezaslúžilo (žiadne auto si to ani len nezaslúži).

Myslím si, že si zaslúžili okamžitú výpoveď a ako odstupné mali každému jednému nadeliť Multiplu, na ktorej by bolo napísané  "Toto auto som navrhoval ja".

Hodnotenie auta nenájdeš z dôvodu, že sa nejedná o konkrétnu verziu, ale o viacerých výkonnostných typoch.

Parametre auta (Benzín)

Pohotovostná hmotnosť

1375 kg

Dĺžka

4089 mm

Šírka

1871 mm

Výška

1695 mm

Parametre Motora (1.6 16v)

  • Radový 4-valec

  • Viacbodové vstrekovanie

  • Pohon prednej nápravy

  • Výkon 76kw/103koní

  • Krútiaci moment 144Nm

  • Maximálny výkon 5750 otáčok za minútu

  • Maximálna rýchlosť 170km/h

  • Zrýchlenie z 0 na 100km za 12,6s

  • Kombinovaná spotreba 8,6 l na 100km

  • Objem nádrže 63l

  • Brzdy kotúčové na prednej náprave

  • Bubnové brzdy na zadnej náprave

Parametre auta (Diesel)

Prevádzková hmotnosť

1445 kg

Dĺžka

4089 mm

Šírka

1871 mm

Výška

1695 mm

Parametre Motora (1.9 JTD 8v)

  • Radový 4valec

  • Viacbodové vstrekovanie

  • Pohon prednej nápravy

  • Preplňovaný turbom

  • Výkon 77kw/105koní

  • Krútiaci moment 200Nm

  • Maximálny výkon 4000 otáčok za minútu

  • Maximálna rýchlosť 170km/h

  • Zrýchlenie z 0 na 100km za 12,4s

  • Kombinovaná spotreba 6,4 l na 100km

  • Objem nádrže 63l

  • Brzdy kotúčové na prednej náprave

  • Bubnové brzdy na zadnej náprave