AUTORIDE

Dizajnéri pripravili špeciálne limitované grafiky pri príležitosti 30. výročia Škoda Auto Slovensko

Dizajnéri Peter Olah a Boris Kovalík pripravili špeciálne limitované grafiky pri príležitosti 30. výročia Škoda Auto Slovensko
Dizajnéri Peter Olah a Boris Kovalík pripravili špeciálne limitované grafiky pri príležitosti 30. výročia Škoda Auto Slovensko
Dizajnéri Peter Olah a Boris Kovalík pripravili špeciálne limitované grafiky pri príležitosti 30. výročia Škoda Auto Slovensko
Dizajnéri Peter Olah a Boris Kovalík pripravili špeciálne limitované grafiky pri príležitosti 30. výročia Škoda Auto Slovensko
Dizajnéri Peter Olah a Boris Kovalík pripravili špeciálne limitované grafiky pri príležitosti 30. výročia Škoda Auto Slovensko
Dizajnéri Peter Olah a Boris Kovalík pripravili špeciálne limitované grafiky pri príležitosti 30. výročia Škoda Auto Slovensko
Novinky
Tlačová správa
Publikované 

Tohtoročné 30. výročie vzniku spoločnosti Škoda Auto Slovensko najnovšie pripomínajú aj dve umelecké grafiky vytvorené špeciálne k tomuto jubileu. Prvá odkazuje na štart spoločnosti v roku 1993, kedy Slovensko vstúpilo do éry samostatnosti, druhá na súčasnosť, s víziou blízkej budúcnosti.

Grafiky oslavujúce dôležité jubileum spoločnosti vytvorili slovenskí dizajnéri Peter Olah a Boris Kovalík spolu s ďalšími členmi dizajnového tímu pôsobiaceho priamo v centrále značky Škoda Auto.

  • Výročie importéra značky Škoda u nás najnovšie pripomínajú aj dve umelecké grafiky vytvorené špeciálne k tomuto jubileu

  • Prvá odkazuje na štart spoločnosti v roku 1993 a druhá na súčasnosť, s víziou blízkej budúcnosti

  • Grafiky vytvorili slovenskí dizajnéri Peter Olah a Boris Kovalík spolu s kolegami z tímu pôsobiaceho priamo v centrále značky Škoda Auto.

“Sme radi, že sme dostali možnosť pripraviť niečo netradičné, niečo, čo spája značku Škoda Auto Slovensko s jej bohatou históriou. Rozhodli sme sa preto spolu s mojim tímom vytvoriť dve grafiky - jedna sa pozerá späť na začiatky v roku 1993, tá druhá zasa odráža rok 2023, teda súčasnosť s náhľadom do budúcnosti,” vysvetľuje Peter Olah, slovenský dizajnér, ktorý vedie interiérový dizajn v spoločnosti Škoda Auto a dodáva: “Grafiky boli vytvorené rovnako jedinečným štýlom zvaným risografia. Tento štýl má korene v Japonsku a je tu s nami, podobne ako Škoda Auto Slovensko, už viac ako 30 rokov. Metóda je príbuzná sieťotlači, no dnes sa používa najmä na tvorbu originálnych autorských risografík, ktoré sú často tlačené v limitovaných množstvách s podpisom autora. Skrátka, zberateľské artikle.”

“Risografia v oblasti automobilového dizajnu nie je typická, predstavovala teda pre nás jedinečnú príležitosť a zároveň výzvu. Všetky varianty boli opakovane tlačené, aby sme dosiahli dokonalú harmóniu, či už išlo o farebnosť alebo samotnú kompozíciu,” približuje spoluautor grafík a dizajnér Boris Kovalík.

Pohľad do minulosti aj budúcnosti

Prvá grafika, pozerajúca sa späť do histórie, nesie motív modelu Škoda Favorit a ikonickej stavby Bratislavy - budovy Slovenského rozhlasu, tzv. obrátenej pyramídy. Grafika v štýle popart odkazuje na tri dekády pôsobenia spoločnosti Škoda Auto Slovensko na trhu, kedy priniesla zákazníkom širokú paletu vozidiel, ktoré jazdili a dodnes jazdia vo väčšine slovenských rodín. Škoda Favorit sa v roku 1987 stala prvým autom značky Škoda modernej koncepcie s pohonom predných kolies. Dizajn navrhlo slávne talianske štúdio Bertone, ktorého automobily sú považované za umelecké diela na kolesách.

Favorit priniesol širšie spektrum prevedenia karosérie aj objemnejší a ľahko prístupný batožinový priestor. Hoci sa stal najmä synonymom pre rodinné auto prelomu osemdesiatych a deväťdesiatych rokov, chvíle slávy si užil aj na pretekárskych tratiach. Medzi rokmi 1987 a 1994 vzniklo spolu, vrátane derivátov Forman a Pick-Up, celkovo viac ako milión kusov tohto modelu. Spolu s obrátenou pyramídou budovy Slovenského rozhlasu bude Favorit už navždy zapísaný medzi ikonami dizajnu, pokroku a inovatívneho prístupu.

Druhá grafika, odkazujúca na súčasnosť, nesie opäť dve ikony. Umelecky znázorňuje prelomový model Škoda Enyaq a jedinečný komplex obytných budov Sky Park od svetoznámeho architektonického štúdia Zaha Hadid. Enyaq znamenal prelomový vstup značky Škoda do éry elektromobility. Je to jej prvé čisto elektrické SUV, ktoré v sebe odráža trendy dnešnej doby. Na svoje si v ňom prídu nielen fanúšikovia zelených inovácií, ale aj priaznivci najmodernejších technológií. Vďaka sviežemu a dynamickému dizajnu, unikátnym bezpečnostným prvkom a dôrazu na praktickosť sa dnes drží na vrchole obľúbenosti medzi elektromobilmi na Slovensku.

Bratislavský Sky Park od Zaha Hadid, ikony svetovej architektúry, predstavuje, podobne ako Enyaq, technológiami nabité, kreatívne a výnimočné riešenia obytných a kancelárskych priestorov. Projekt zahŕňa zeleň, vertikálne záhrady a solárne panely, čím znižuje svoju ekologickú stopu a prispieva k udržateľnému rozvoju mesta. Enyaq aj Sky Park tak predznamenávajú niečo výnimočné, nové a prelomové. Spoločným prvkom je tak akýsi záväzok k udržateľnosti a ekologickej budúcnosti.

Pozrite si príbeh vzniku grafík, zachytený na videu tu.