Čo treba vedieť o prejazde mokrým povrchom alebo čo je to aquaplaning?
V prvom rade sa pozrime na aquaplaning samotný. K tomuto javu sa dokážeš dopracovať rýchlou jazdou na mokrej vozovke. Čím vyššia je rýchlosť tvojho vozidla, tým je väčšia šanca, že nastane aquaplaning. Pneumatika má pomocou drážok v dezéne odvádzať vodu, no pokiaľ má vozidlo príliš vysokú rýchlosť, pneumatika vodu odvádzať nedokáže a voda sa vo väčšom objeme dostane priamo pod ňu.
Tým pádom sa plocha medzi pneumatikou a vozovkou zmenší, a to až natoľko, že kolesá nedokážu preniesť dostatočnú silu. A s veľkou pravdepodobnosťou nastáva šmyk.
Obsah
Ako sa aquaplaningu vyhnúť?
Je potrebné prispôsobiť predovšetkým rýchlosť vozdila. Medzi ľuďmi koluje mýtus, ktorý hovorí o tom, že kaluž, respektíve mokrú plochu na ceste je lepšie prejsť vyššou rýchlosťou, no opak je pravdou.
Pri vyššej rýchlosti sa vytvorí vodný stĺp a pneumatiky už nedokážu odvádzať vodu. Samozrejme čím je vyššia hladina vodnej plochy na ceste, tým je riziko aquaplaningu a následného šmyku väčšie, a to aj pri nižších rýchlostiach. Ďalším faktorom je dezén a jeho tvar. Logicky, čím je hĺbka dezénu menšia, tým menšia je veľkosť kontaktnej plochy medzi pneumatikou a vozovkou.
Je nebezpečné používať veľmi opotrebované pneumatiky, pretože sa vystavuješ nielen riziku šmyku, ale predlžuješ si brzdnú dráhu a mnoho ďalších zhoršených jazdných vlastností, ktoré môžu rozhodovať o živote a smrti.
Čo robiť, pokiaľ už aquaplaning nastane?
Aquaplaning pocítiš rázom do volantu. Pokiaľ sa tak stane, mal by si uvoľniť plynový pedál, nepokúšať sa točiť volantom a najmä nebrzdiť! Brzdením sa zaručene dostaneš do šmyku a vozidlo sa stane neovládateľné. Preto počkaj, kým sa obnoví kontakt pneumatiky a vozovky.
Pomôcť si môžeš zošliapnutím spojky, ktorá uvoľní kolesá. Najdôležitejšie je však nespanikáriť a teda nestrhnúť volant, poprípade ako sme spomínali, vyhnúť sa brzdeniu.