Bezpečnostné funkcie automobilov Kia a ich náskok pred konkurenciou
Z hľadiska jazdných vlastností, komfortu, ale najmä bezpečnosti, sa Kia dávno radí medzi popredné značky automobilov. Vybrali sme pre vás niekoľko bezpečnostných funkcií, ktoré to dokazujú.
Mnohé z nich pritom nájdete aj v modeloch najnižšej triedy.
Zablokovanie kolies nehrozí ani pri podradení
Antiblokovací brzdný systém, ktorý poznáte pod skratkou ABS, oslávil pred pár rokmi 50-ku. Je súčasťou každého moderného auta, spolu so systémami EBD a ESP, ktoré dokážu korigovať smer jazdy a zabrániť kolízii v núdzových situáciách.
Brzdy však nemusia byť jedinou príčinou zablokovania kolies. Do tejto situácie sa môžete dostať aj pri prudkom brzdení motorom, napr. pri preradení na nižší rýchlostný stupeň. Menšie i rodinné autá Kia vybavené systémom regulácie krútiaceho momentu MSR si však poradia aj s touto situáciou. MSR využíva senzory a riadiacu jednotku ABS, pomocou ktorých rozpozná, či hrozí zablokovanie kolies. Ak je príčinou brzdenie motorom, miernym pridaním plynu zníži jeho brzdnú silu a kolesá znovu získajú priľnavosť.
Nestíhate zabrzdiť? Auto to urobí za vás
Autá na predaj sú už dlhé roky vybavované aj brzdovým asistentom, známym pod skratkou BAS. Často sa stáva, že keď potrebujete rýchlo zabrzdiť, stlačíte brzdový pedál síce prudko, ale nie plnou silou. BAS to zistí a vyvinie maximálny brzdný účinok. Ušetrí vám tak drahocenné metre, ktoré vás môžu deliť od pokrčených plechov alebo niečoho omnoho horšieho.
Nové modely Kia idú v tomto smere omnoho ďalej. Funkcia AEB sleduje pomocou senzorov a kamier situáciu pred vozidlom. Ak sa blížite k prekážke príliš rýchlo, upozorní vás na to výstražným zvukom a varovaním na displeji. V prípade, že včas nezareagujete, systém začne brzdiť automaticky – či už mierne alebo v prípade potreby až do úplného zastavenia. AEB je teda plne automatický systém, ktorý na rozdiel od BAS nie je závislý od vašej reakcie.
Podobnú úlohu plní aj tzv. multikolízny brzdový asistent (skratka MCBA). Nereaguje však na to, keď sa blížite k prekážke, ale na tzv. primárny náraz. Ak narazíte do prekážky a aktivuje sa airbag, MCBA vozidlo okamžite zabrzdí a zabráni tak ďalším nárazom do okolitých áut alebo objektov.
Už žiadne kolízie
S núdzovým brzdením AEB úzko súvisia aj systémy na zabránenie rôznych kolízií. Princíp systému FCA je podobný, reaguje však na prekážku v križovatke alebo za ňou pri zatáčaní doľava. Aj FCA sleduje situáciu okolo auta pomocou senzorov a ak vám cestu skríži druhé vozidlo, chodec či cyklista, auto zabrzdí.
Mnohé autá vás dokážu upozorniť na ďalšie vozidlo v mŕtvom uhle spätných zrkadiel. Využívajú na to zvukové znamenie či signalizáciu pomocou kontrolky v spätnom zrkadle a na displeji. Kia nazýva tento systém BCA, okrem signalizácie však dokáže použiť aj brzdy, aby vozidlo zabránilo zrážke.
Nadstavbou je systém BVM, ktorý obraz v mŕtvom uhle spätných zrkadiel sníma pomocou kamier. Keď aktivujete smerovku, obraz vám premietne na displeji prístrojovej dosky. Využiť to môžete napr. aj pri parkovaní.
Aj tempomat môže byť inteligentný
Klasický tempomat je v moderných vozidlách minulosťou. Kia vybavuje svoje nové dieselové, elektrické i hybridné autá tzv. inteligentným tempomatom, ktorý sa označuje skratkou SCC (samozrejme, záleží od modelu a úrovne výbavy). SCC sleduje situáciu vpredu pomocou radaru a kamery. Na základe dát z nich potom prepočítava rýchlosť vozidla pred sebou, pričom automaticky zrýchľuje a brzdí tak, aby udržal bezpečnú vzdialenosť. To platí aj v dopravných zápchach, takže nebudete musieť neustále prehadzovať nohu z plynu na brzdu a späť.
Nadstavbou inteligentného tempomatu je systém LFA pre sledovanie stopy v jazdnom pruhu. Vďaka nemu dokáže auto okrem automatického zrýchľovania či spomaľovania otáčať volantom a skorigovať polohu kolies, aby zostalo v strede jazdného pruhu. LFA vám pomôže zaradiť sa v zápchach, ale tiež jazdiť bezpečne po diaľnici – funguje totiž pri rýchlostiach 0 – 180 km/h.