Autá so stočenými kilometrami môžu byť na Slovensku až o 22 % drahšie, ako je ich skutočná cena
Trh s ojazdenými vozidlami na Slovensku čelí výzvam v oblasti transparentnosti, keďže mnohé vozidlá majú stočené kilometre. Najnovší prieskum spoločnosti carVertical odhalil, že vozidlo so stočenými kilometrami sa môže priemerne predávať až o 21 % drahšie, ako je jeho skutočná hodnota.
Z toho vyplýva, že mnohí Slováci preplácajú za vozidlo bez toho, aby vedeli, že sa stali obeťou podvodníkov.
Cena áut so stočenými kilometrami sa v jednotlivých krajinách líši
Vodiči uprednostňujú vozidlá s nižším počtom najazdených kilometrov, pretože očakávajú, že budú v lepšom stave a nebudú si vyžadovať väčšie opravy. Nájsť kupca pre vozidlo s vysokým počtom najazdených kilometrov môže byť ťažké, pokiaľ jeho cena nie je výrazne nižšia. To je dôvod, prečo podvodní predajcovia stáčajú počet najazdených kilometrov, umelo tak navyšujú jeho hodnotu a dosahujú väčšie zisky.
Na Slovensku sa hodnota áut s pozmeneným počtom najazdených kilometrov zvyšuje v priemere o neuveriteľných 22 %. To znamená, že slovenskí vodiči môžu zaplatiť až o pätinu viac, ako je skutočná hodnota vozidla, čím môžu prísť aj o tisíce eur.
Napriek tomu je situácia na Slovensku stále lepšia ako v Spojenom kráľovstve (29 %), Taliansku (29 %) a Litve (25 %), kde je priemerné zvýšenie hodnoty najvyššie z celkového počtu 15 skúmaných krajín.
Na druhej strane sa nachádza Ukrajina (17 %), Poľsko (19 %) a Rumunsko (20 %). Stále však ide o pomerne vysoké čísla, ktoré naznačujú, že podvodné praktiky zrejme len tak skoro nestratia na popularite.
Čím novšie auto, tým väčšia strata
Pri falšovaní stavu tachometra je jeho vek úzko spätý s možným finančným dopadom na kupujúceho. V prípade 15-ročného vozidla so stočeným počtom najazdených kilometrov je dôležité poznamenať, že tento podvod môže zvýšiť hodnotu tohto auta v priemere o 27 %.
Aby ste získali lepšiu predstavu, za každých 100 000 kilometrov nepravdivo uvedených na tachometri môže kupujúci nevedomky preplatiť približne 2 000 eur. Ak teda tachometer ukazuje 200 000 km namiesto skutočných 400 000 km, môže to potenciálne znamenať, že kupujúci nakoniec za takéto vozidlo preplatí až 4 000 eur.
Aj keď sa tento nárast ceny môže zdať pre model z roku 2008 vysoký, tieto hodnoty vychádzajú z výsledkov platformy carVertical, kde používatelia zvyčajne kontrolujú viac vozidiel vyššej triedy a menej vozidiel ekonomickej triedy.
"Čím drahšie je auto so stočenými kilometry, tým viac peňazí kupujúci eventuálne preplatí. Tým sa zdôrazňuje dôležitosť kontroly histórie pred kúpou vozidla. V opačnom prípade môže byť neskoro a dostať peniaze späť od predávajúceho môže byť veľmi komplikované," hovorí Matas Buzelis, automobilový expert a vedúci oddelenia komunikácie spoločnosti carVertical.
Stáčanie kilometrov ovplyvňuje značky automobilov rozdielne
Rozličné značky automobilov na stočené kilometre reagujú rôzne: nárast hodnoty sa môže pohybovať od 15 % pri vozidlách Mazda a Dacia až po 27 % pri vozidlách značky Land Rover.
Pri kúpe vozidla značky Dacia môžu vodiči vynaložiť až o 2 000 eur viac na 100 000 stočených kilometrov. Iné značky však môžu spôsobiť ešte výraznejšiu finančnú stratu.
Záujemcovia o vozidlo značky Renault môžu prísť až o 2 300 eur na 100 000 stočených najazdených kilometrov, u značky Opel o 2 200 eur a u značky Škoda dokonca o 4 200 eur. Na 100 tisíc stočených kilometrov najviac doplácajú kupujúci prémiových vozidiel: Audi (6 000 eur), Volkswagen (4 500 eur), BMW (7 000 eur) a Mercedes-Benz (10 600 eur).
Dôsledky podvodov s počítadlom najazdených kilometrov na hodnotu vozidla sa môžu výrazne líšiť, pričom niektoré značky a vekové skupiny vozidiel pociťujú výraznejšie finančné straty.
Pre kupujúcich na Slovensku i iných krajinách zostáva dôkladná kontrola histórie vozidla dôležitým krokom, ktorý môže poskytnúť ochranu pred potenciálne nákladnými podvodmi so stočenými kilometrami.