Test jazdenky: BMW 320d e46 je skutočnou ukážkou Nemeckej kvality
BMW tretej rady pod označením e46 je veľmi zaujímavá jazdenka. Kvalita a odolnosť tohoto auta, ako aj jeho originálne nestarnúce tvary, ktoré pútajú množstvo pohľadov, z neho robia dodnes veľmi žiadané auto.
BMW tretej rady e46 sa začalo vyrábať v roku 1998 a nahradilo tak starší model pod označením e36. Na výber si mal rôzne karosárske verzie a to sedan, kombík, kúpečko, kabriolet alebo kompakt. Na našich cestách sa však uchytili najmä verzie sedanu a kombíku. V tejto recenzii sa však zamerám na sedan, ktorý som mal možnosť v minulosti vyskúšať.
Obsah
Pod kapotou testovanej jazdeny sa nachádzal dieselový 2 liter o výkone 110kW. Otváram dvere, sadám si za volant a ihneď si všímam kvalitu materiálov a spracovania jednotlivých častí interiéru. Štartujem a vyrážam na cestu. Už pri prvých zákrutách cítim, že BMW postavilo naozaj dobré auto, ktoré perfektne drží stopu, čoho zásluhou je výborný podvozok, ale aj rozloženie hmotnosti auta.
Výborné jazdné vlastnosti sa však strácajú, pokiaľ natrafíš na nerovný povrch, ešte horšou variantou je daždivé počasie, sneženie alebo nedajbože teploty pod nulou. Asi každý majiteľ zadokolky vie, akým problémom môže byť udržanie auta na ceste v takomto počasí. Dieselová verzia má oproti tej benzínovej o niečo horšie jazdné vlastnosti, no aj napriek tomu sú na veľmi dobrej úrovni.
K riadeniu nemám čo dodať, opíšem to jedným slovom, je proste skvelé. Brzdy nastupujú ihneď a nestrácajú silu ani po väčšom zaťažení.
Dostávam sa k pohonnej jednotke auta a ako som už spomínal pod kapotou sa nachádza dieselový motor o objeme 1995cm3, 110kW a krútiacim momentom dosahujúcim 320Nm už pri 2000 otáčkach za minútu. Motor rozbieha auto pekne plynule v celom spektre otáčok, má dostatok sily a zastaví sa až na 4500 otáčkach za minútu.
Aj pri vyšších otáčkach a odpore vzduchu, preniká do auta len minimum hluku. Odhlučnenie automobilu je skutočne na veľmi vysokej úrovni. Maximálna rýchlosť dosahuje 220 km/h, čo je veľmi slušné. Šesť-stupňové radenie je daľšia vec, ktorá stojí za zmienku. Je veľmi presné a dá sa s ním rýchlo preraďovať, pri vysokých rýchlostiach drží motor v nižších otáčkach a pomáha tak udržať príjemnú spotrebu, ktorá priemerne dosahuje 6 litrov na 100 km.
Tak ako je kvalita interiéu a exteriéru na vysokej úrovni, rovnako na tom je aj kvalita a spoľahlivosť jednotlivých častí motora, no treba spomenúť, že pri 100kW verzii sa vyskytoval problém so vstrekovacím čerpadlom a pri verziách s 5 stupňovou prevodovkou aj nadmerne opotrebované turbodúchadlo.
Verziám so 110kW a 6 stupňovými prevodovkami sa však tieto problémy vyhýbali. BMW vyrobilo naozaj skvelé auto a vďaka tomu je e46 dodnes veľmi obľúbená jazdenka. Pozor si treba dávať na kúsky, ktoré majú stočené kilometre a o ktoré sa majitelia dostatočne nestarali. Inak sa ti môže ľahko stať, že po kúpe takéhoto auta prídeš o množstvo peňazí, keďže náhradné diely ani servis na BMW nie je zrovna najlacnejší.
Hodnotenie
Riadenie | 9/10 |
Jazdné vlastnosti | 6/10 |
Výkon motora | 8/10 |
Spotreba | 7/10 |
Brzdy | 9/10 |
Komfort | 7/10 |
Radenie | 10/10 |
Pôžitok z jazdy | 7/10 |
Parametre auta
Pohotovostná hmotnosť | 1490 kg |
Dĺžka | 4471 mm |
Šírka | 1739 mm |
Výška | 1415 mm |
Parametre Motora
Radový 4-valec
Priame vstrekovanie
Pohon zadnej nápravy
Manuálna prevodovka 6 stupňová
Objem motora 1995cm3
Preplňovaný turbom
Výkon 110kw/150koní
Krútiaci moment 320Nm
Maximálny výkon 4000 otáčok za minútu
Maximálna rýchlosť 220km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,9s
Kombinovaná spotreba 5,7l na 100km
Objem nádrže 63 litrov
Brzdy kotúčové na oboch nápravách