Zranení je viac, než si myslíme. Policajné štatistiky zďaleka nezachytávajú všetko

Vážne zranenia pri dopravných nehodách sú v Európe omnoho častejšie, než by sa mohlo zdať podľa oficiálnych štatistík. Mnohé prípady sa totiž nikdy nedostanú do databáz polície, čo skresľuje predstavu o skutočnom rozsahu problému.

Európska rada pre bezpečnosť dopravy (ETSC) preto upozorňuje, že nedostatočný zber a prepájanie dát medzi políciou a nemocnicami výrazne komplikuje prevenciu rizík na cestách. Bez presných údajov je totiž veľmi ťažké určiť, kde a ako vznikajú najnebezpečnejšie situácie.

Čo štatistiky (ne)hovoria

Veľká časť zranení, predovšetkým medzi chodcami a cyklistami, sa do oficiálnych čísel vôbec nedostane. Polícia typicky nešetrí prípady, pri ktorých nebolo prítomné motorové vozidlo – ako napríklad samostatné pády cyklistov či zrážky chodcov.

Z českých dát vyplýva, že medzi rokmi 2012 a 2021 bolo v databáze polície zaznamenaných len 43 % úrazov evidovaných nemocnicami. V Holandsku existoval policajný záznam pri 65 % vážnych zranení so zapojením auta, no len pri 12 % nehôd bez motorového vozidla. Takéto rozdiely značne podhodnocujú skutočný stav bezpečnosti.

Každý deň sú na našich cestách po celej Európe vážne zranené stovky ľudí. Tvorcovia politík podceňujú tak rozsah tohto problému, ako aj dopad, ktorý môžu mať tieto zranenia. Vlády jednotlivých štátov musia usilovnejšie pracovať na zlepšení chybnému systému, ktorý sa vo veľkej miere spolieha na údaje o nehodách vyšetrovaných políciou a ktorý poskytuje skreslený obraz o celkovej záťaži, ktorú zranenia na cestách predstavujú pre jednotlivcov, spoločnosť a naše ekonomiky,“ hovorí Jenny Carsonová, projektová manažérka Európskej rady pre bezpečnosť dopravy.

Ambiciózne ciele, pomalý pokrok

Európska únia si stanovila cieľ - do roku 2030 znížiť počet vážnych zranení na cestách o polovicu. Progres však zaostáva. Počet vážnych zranení v 24 členských štátoch EÚ klesol medzi rokmi 2013 a 2023 len o 13 %, zatiaľ čo počet úmrtí sa znížil o 16 %. Velikost poklesu v období 2013–2023 je daleko od cíle dosáhnout 50% snížení v desetiletí 2020–2030.

Z pohľadu porovnania v rámci krajín V4 je na tom najlepšie Česko s 45 obeťami na milión obyvateľov, nasledované Slovenskom (47), zatiaľ čo Maďarsko a Poľsko evidujú po 52 obetí.

Riešením je bezpečný systém

ETSC odporúča zaviesť komplexný prístup k bezpečnosti – tzv. „bezpečný systém“. Ten sa zameriava na šesť oblastí: efektívne riadenie a financovanie, bezpečné rýchlosti, bezpečné cesty, technológie vo vozidlách, správanie účastníkov premávky a kvalitnú starostlivosť po nehode.

Finančné škody spôsobené dopravnými nehodami ďaleko presahujú rámec opráv áut. „Celkové sociálno-ekonomické straty spojené s dopravnými nehodami – vrátane nákladov na zdravotnú starostlivosť, výdavkov poisťovní, sociálnych výdavkov, odškodnenia za spôsobenú ujmu na zdraví, strát produkcie, materiálnych škôd aj výdavkov na zásahy polície a hasičov – presiahli v ČR v rokoch 2021 – 2024 sumu 530 miliárd Kč,“ dopĺňa Alena Daňková z Centra dopravního výzkumu.

Dôležitým nástrojom pre tvorbu efektívnych riešení sú aj hlbkové analýzy dopravných nehôd. Umožňujú pochopiť širšie súvislosti – od správania vodičov, cez technický stav vozidiel až po kvalitu dopravnej infraštruktúry.

Výsledky hĺbkovej analýzy dopravných nehôd ukazujú, že pre účinné opatrenia na zvýšenie bezpečnosti na cestách je nevyhnutné nielen sledovať štatistické ukazovatele o dopravnej nehodovosti, ale tiež analyzovať širšie súvislosti, ako je riešenie dopravného priestoru, správanie účastníkov premávky a tiež konštrukcia a technický stav vozidiel,“ uzatvára Kateřina Bucsuházy z CDV.

Záver

Bezpečnosť na cestách sa nezačína až v okamihu nehody. Závisí od dát, infraštruktúry, technológií, správania aj rýchlej reakcie po zrážke. Kým budú štatistiky skreslené, riešenia budú len polovičné.

Veď všetci milujeme ten pocit – keď sa motor rozbehne, volant sadne do rúk a cesta je len naša. Ale práve vtedy, keď si jazdu užívame najviac, treba myslieť na to, že bezpečnosť je prvoradá. Preto si pamätajte – jazda je radosť, ale bezpečnosť je voľba.