Zlozvyky, ktorými si možno nechcene ničíš svoje auto

Ruka na volante
Zaujímavosti
Publikoval Denis

Nie nadarmo už pradedovia našich dedov tvrdili, že zvyk je železná košeľa. Podľa mňa zlozvyk je drôtená košeľa z poctivého ostnatého drôtu. Zle sa nosí, zle nám robí a veľmi zle sa vyzlieka…

Poďme teda na najčastejšie zlozvyky za volantom. Nie ale podľa tvrdých štatistických dát z autoservisov, či poisťovní. A ani módnym štýlom všetkých autowebov, teda že „toto je päť najväčších chýb...“ Nejdeme spolu rátať, ideme o chybách písať a čítať. Tak sa teda teš, čo všetko nevieš.

Obsah

Jazdenie štýlom „brzda-plyn“

Tento zlozvyk dostal prednosť, pretože je likvidačný pre viaceré komponenty a systémy vozidiel. Si uvedom, že nemáš vozidlo z Rýchlo a zbesilo. A keby si ho aj mal, nerob to. Väčšieho frajera to z teba naozaj nespraví. Nauč sa radšej jazdiť plynule, plynulý rozjazd aj zastavenie je ten správny elegantný štýl. A aj šetrný k tvojmu autu. Ak pravidelne valíš brzda-plyn, likviduješ nielen motor, ale aj celú hnaciu, ale aj brzdnú sústavu, pneumatiky...

Motor a veci s ním súvisiace

Agregátu tvojho auta škodí aj jeho podtáčanie, teda zámerná jazda na veľmi nízkych otáčkach. Viem, toto ťa učil ujo v tesilákoch v autoškole na škodovke ako geniálny spôsob, ako šetriť palivo. Zabudni, takto veru nie, ničíš si motor a pár euro, čo možno ušetríš, vrazíš do opravy motora, alebo do nového auta. Nepomer je tam obrovský, nestojí to naozaj za to. Vytáčanie studeného motora je tiež blbý zlozvyk. Neplatí to len v zime, motoru treba v akomkoľvek ročnom období dať čas, aby sa zahrial. Dostal do správnej prevádzkovej teploty. Aby si ho zbytočne neničil. Ale pozor, riešenie nie je naštartovať, nechať bežať na voľnobeh a ísť si dať ešte nejakú tú rýchlovku...

Prevodovka, spojka, manuál

Šaltpáka nie je opierka, je na radenie rýchlostí. Ak nemáš vedľa seba koleno spolujazdkyne, ruku radšej odlož inde ako na radiacu páku. Najlepšie na volant. Pri pravidelnom zabúdaní ruky na hlave šaltpáky riskuješ zničenie jej vidlice, alebo radiacej objímky.

Stojíš na spojke po zastavení na križovatke? Odnauč sa to, radšej si vyraď do neutrálu. Keď opakovane stojíš na zošliapnutej spojke, likviduješ vypínacie ložisko spojky, lamelu, pružinu prítlačného taniera. A aj ďalšie vecičky, ktoré tvoria spojkový systém. Ak zvykneš aj odkladať nohu na spojkový pedál, nájdi jej iné miesto. Ničíš si zbytočne systém, ktorého oprava alebo výmena ide fakt do peňazí.

Brzdy, kolesá, gumy, podvozok

Brzdíš motorom?

Teda jazdíš z kopca na neutráli? Tak toto už nikdy nerob, neušetríš, naopak, výmena brzdových kotúčov a platničiek, prevodovky alebo aj motora je pekne drahá záležitosť. K tomu ešte riskuješ aj nehodu, auto na neutráli je menej stabilné, ako so zaradenou rýchlosťou. Nuž a ak ti zhasne motor, auto môže byť neovládateľné.

Brzdíš z kopca s tehlou na brzdovom pedáli?

Neblbni, brzdy sú citlivé na dlhé tlaky na pedál. Derieš a prehrievaš ich a keď to preháňaš, nemusíš dobrzdiť… Ak ideš dlhšie z kopca, daj nohu z pedála dolu. Pribrzďuj radšej krátko a intenzívne, je to efektívny a aj šetrný štýl.

Nezaťahuješ ručnú brzdu?

Radšej „kotvíš“ na manuáli zaradením rýchlosti? Tak toto fakt nerob, nemáš totiž zaručené, že sa auto z kopca nerozbehne. A hlavne hmotnosť auta sa pri takomto štýle „opiera“ o vnútorný mechanizmus prevodovky. Používaj teda ručnú brzdu na to, na čo ju pán Benz vymyslel.

Stojíš na mieste a točíš kolesami?

A to kto ťa naučil? Blbosť totálna, fyzika nepustí. Ničíš si nielen gumy, ale všetko, čo máš v aute na to, aby si vedel točiť kolesami.

Muž v aute

>Automatická prevodovka

>Aj automatu vieš ublížiť. Musíš si uvedomiť, že automat je ešte háklivejší, ako manuál. Jazda z kopca v režime N, teda na neutráli, je pre automat podobne nebezpečná, ako pre manuál. Ak to robíš, tak to jednoducho nerob. Nemá to zmysel a je to aj nebezpečné.

>Pre tvoju prevodovku, brzdy, ale aj pre teba. Radenie P režimu pred zastavením tiež nie je celkom kóšer. Pri automatoch všeobecne platí, že ak meniť režim, tak nie za jazdy. Si predstav, že ideš na parkovisko, zvolíš P, bezpečnostná západka zapadne do ozubeného kolesa. Ale ty stále ideš a buď zničíš západku, alebo zuby. Takže to P máš na automate na to, aby si ho stlačil, keď zastaneš na parkpľaci. Je to na to, aby auto zostalo ukotvené.

>Parkovanie bez ručnej brzdy

/h3>

>>Pri automate nehrozí. Buď máš elektronickú ručnú, ktorá sa aktivuje vždy po vypnutí motora, alebo ručnú proste zatiahni.

>>Neutrál na križovatke?

>>S automatom tiež zabudni, ak stojíš v kolóne či na červenej, nikdy nevoľ N. Je to rovnaké, ako pri manuáli, zbytočne zaťažuješ prevodovku a na palive neušetríš prakticky nič. Zabudni, nejazdíš v 105 L v roku 1984 predsa...

>>Radíš R pred zastavením?

>>Neblázni, toto naozaj nerob, tvoj automat nie je na zastavovanie, na to máš brzdy. Si predstav to súkolie, točí sa síce pomaly, ale jedným smerom, ty tam dáš R a to znamená reverse, teda spätný chod? Vylámeš tie zuby ale veľmi rýchlo a zbytočne!

>>Vyrážaš natvrdo za studena?

>>Nedobre to robíš...automat nevie urýchliť zahriatie tvojho motora, daj mu teda trošku času. A rovnako aj olejom v motore a prevodovke, každý má inú hustotu a zahrieva sa inak rýchlo. Netlač teda hneď po naštartovaní jazdný režim. Síce vyrazíš s parkoviska ako raketa, ale tvojmu autu to poriadne zalomcuje vnútornosťami.

> src="https://autoride-dev.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/4f4602dd-1a8b-428f-a97c-bb0969676a1a/850px.jpg" alt="driving-933281_1280" title="driving-933281_1280" uuid="4f4602dd-1a8b-428f-a97c-bb0969676a1a" author="" attribution="" license="https://pixabay.com/service/license/" source=" https://pixabay.com/sk/photos/jazdy-motion-blur-noc-r%C3%BDchlos%C5%A5-933281/"/>

>>Sklá, karoséria

>>Stieraš suché alebo málo mokré sklo?

>>Tak nestieraj, budeš cez také sklo blbo vidieť a ešte si aj zničíš stierače. Ak to robíš pravidelne, ničíš aj sklá.

>>Trieska ti spolujazdec dverami?

>>Toto je možno prkotina, ale štve určite každého vodiča. Nie je to len o ničení dverí, ale aj nervov a sluchu vodiča. Je to zlozvyk spolujazdcov, ktorí sú síce rôzni, ale takmer každý si myslí, že dverami treba radšej silno tresnúť. Najlepšie ako dvojtonovými vrátami trezoru v nukleárnom kryte...prevencia je školenie spolujazdca pred veľkým treskom.