Zdražovanie sa začína týkať už aj ojazdených automobilov
Drastické emisné limity nastavené od roku 2020 Európskou úniou začínajú zdražovať novo vyrábané autá. Limit 95 g oxidu uhličitého na kilometer jazdy totiž okrem elektromobilov splní máloktoré bežne dostupné auto. Do výslednej ceny nových áut sa tak začínajú premietať emisné pokuty, ktoré musia automobilky platiť. Prvé náznaky zdražovania sa objavujú aj na sekundárnom trhu s jazdenými vozidlami. Vyplýva to z kontinuálneho monitoringu trhu ojazdených áut spoločnosťou AAA AUTO, patriacej do skupiny AURES Holdings.
Podľa analýzy dát zo slovenského trhu s jazdenými autami, ktorú realizovala spoločnosť AAA AUTO, sa cenový medián jedného z najpredávanejších slovenských vozidiel - Škody Fabie, medziročne zodvihol o 700 eur. Porovnávali sa tu vozidlá vo veku do jedného roka a s priemerným nájazdom okolo 17 tisíc kilometrov. Rovnaký trend zaznamenala aj ďalšia Škodovka. Stredná cena Škody Rapid sa oproti minulému roku zdvihla o 400 eur. Zvyšovanie cien týchto dvoch žiadaných modelov je prítomné skoro vo všetkých krajinách, kde skupina AURES Holdings pôsobí.
„V druhej polovici roka očakávame, že sa zdraženie dotkne hlavne zánovných automobilov, ktoré majú najbližšie k trhu s novými autami. Podľa našich odhadov môže ísť o 10 až15 percent, čo je približne polovica emisnej pokuty, ktorú bude automobilka platiť za novo vyprodukované vozidlo,“ hovorí prevádzkový riaditeľ skupiny AURES Holdings Petr Vaněček. Ceny starších jazdených áut podľa Vaněčka narastú tiež, ale nie až v takej miere. „Staršie, dajme tomu päťročné jazdenky, si cenovú úroveň dlhodobo držia a výkyvy na primárnom trhu ich neovplyvňujú tak, ako zánovné vozidlá,“ dopĺňa Vaněček.