logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Zaujímavosti a pikošky o BMW, ktoré určite nepoznáš (2. časť)


Vitajte pri pokračovaní zaujímavostí a pikošiek o BMW, v tejto časti si posvietime na ďalšie zaujímavosti, ktoré o BMW určite nepoznáte. História tejto už  103-ročnej fabriky a globálnej značky s rodokmeňom je patrične a zaslúžene bohatá. Ak ste fanúšik a chcete vedieť všetko, Mníchov zase nie je až tak ďaleko ako Jokohama, však? Z Bratislavy najpohodlnejšou cestou po rakúskych a nemeckých diaľniciach je to do Mníchova len okolo 550 kilometrov.

Ak poznáte severnú časť mesta, tak hneď vedľa Olympijského areálu, pri centrále fabriky  je BMW Welt. Orientačný bod je aj televízna veža. Ale neprehliadnete to, futuristická budova BMW Sveta je jednou z najznámejších, najnavštevovanejších a určite aj najzaujímavejších atrakcií nielen Mníchova, ale celého Bavorska. A hneď za jedným z jej oblých rohov je aj múzeum BMW. Tam sa dozviete naozaj všetko, čo ste ani nedúfali, že by ste o BMW niekedy mohli vedieť.

Módna ikona Karl Lagerfeld tvoril aj pre BMW

Rodák z Nemecka už, žiaľ, tvorí niekde v módnom nebi. Legenda módy, módneho  dizajnu a biznisu ale stihla spolupracovať aj s legendou automobilového priemyslu. Okrem toho, že pomáhal založiť divíziu BMW Individual, ktorá má na starosti „personalizáciu“ bavorákov, dal sa prehovoriť aj na dizajn.

A zrodili sa luxusné modely „oblečené“ zvonka aj zvnútra Karlom Lagerfeldom. Verzia predĺženého dvanásťvalca BMW 750iL z roku 1992 mala dvojfarebnú kontrastnú strieborno-čiernu metalízu. Dnu navrhol Lagerfeld unikátne drevené obloženie, ale aj detaily špeciálnej výbavy: držiak na perá v schránke pred sedadlom spolujazdca, minibar a hudobný systém.

V roku 2000 niesla podpis umelcovej ruky superpredĺžená verzia dvanásťvalca BMW L7 s úctyhodnou dĺžkou 5,37 metra. Lagerfeld opäť dal autu dvojfarebnú karosériu, tentoraz v kombinácii zlatooranžovej a gaštanovo hnedej metalízy. Dnu navrhol drevené obloženie, čokoládovo hnedú kožu s oranžovým prešívaním, presne na mieru aktuálnym módnym trendom. Špeciálna výbava zahŕňala zábavný systém pre posádku vzadu, trezor a držiak na papierové vreckovky.

Formulu 1 v roku 1983 vyhral najvýkonnejší motor BMW

Fenomenálny Brazílčan Nelson Piquet nemal v roku 1983 na okruhoch F1 prakticky konkurenciu. Aj preto, že pod kapotou svojho monopostu Brabham BMW mal najvýkonnejší motor celej histórie F1. Inžinieri z BMW vyladili prakticky 20 rokov starý špičkový štvorvalec M10, montovaný do bežných cestných nešportových BMW od roku 1962.

Z celkom obyčajného motora s cvalom 75 koní vytvorili pohonnú jednotku, ktorá v kvalifikačnom režime dosahovala až neskutočný a vtedy prakticky nemerateľný mega výkon zhruba 1400 až 1500 koní. Číslo nie je presné len preto, že v tých časoch neexistovalo zariadenie, ktoré by takýto výkon dokázalo presne zmerať. V každom prípade ide dodnes o oficiálne najvýkonnejší agregát, aký kedy v histórii seriálu F1 jazdil na okruhoch.

„Hadraplán“ BMW Gina Light Visionary Model

Isto si my pamätníci spomenieme na legendárny Hadraplán Velorex. Nešlo o bavorák, ale československú socialistickú legendu. Pre nepamätníkov:  bola to dvojmiestna motorová trojkolka, s dvomi motorkovými kolesami riadenými volantom vpredu a s jedným kolesom vzadu. Pôvodne bol tento vehikel určený pre invalidov. Na trubkovej konštrukcii mal koženkový, alebo textilný poťah. Hadraplány jazdili po nielen československých socialistických cestách od 50. rokov minulého storočia.

Pamätáme tie časy, keď Ivan Mládek spieval o Velorexe džínovom,  a túto československú legendu preslávil aj legendárny film Vrchní prchni. No a predstavte si, dizajnéri BMW vymysleli v roku 2008 štúdiu športového roadsteru Gina Light Visionary Model. Futuristicky vydizajnovaný zázrak mal spĺňať ideu light športiaka s mimoriadne netradičným materiálom karosérie. Išlo totiž o textíliu na ráme z karbónu a ocele. Ten bol ovládaný elektrohydraulicky a dokázal spolu s „ohybnou“ karosériou meniť vzhľad auta. A tým pádom aj okrem estetických aj jeho aerodynamické vlastnosti.

Naozaj, a si k tomu predstavte, že dokonca predné svetlomety dokázali „žmurknúť“.  Alebo sa jednoducho zavrieť a otvoriť, ako keby to boli oči plaza či draka s dvoma viečkami. Nápad bol použitý aj v interiéri, kde sa aktuálne „zjavovali“ len tie ovládače a budíky, ktoré bolo práve treba vidieť. Dizajnéri BMW „Hadraplánu“ sa dokonale vyhrali a vybláznili a tento koncept vyzeral a menil sa naozaj tak, ako keby bol z iného sveta.

BMW  i8 je virtuálne najvyhľadávanejší elektromobil

Podľa pomerne aktuálnej analýzy je v rámci vyhľadávania na internete najvyhľadávanejším autom „do zásuvky“ práve i8-čka. A čuduj sa svete a okolité dediny, tento výsledok vraj platí aj pre Slovensko. Tento plug-in hybridný športiak je na trhu síce už 5 rokov, ale stále je pred konkurenciou v mnohom vpredu. Týka sa to okrem dizajnu, spotreby napríklad aj „ekologickosti“ v použití materiálov, ale aj technológií výroby.