logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Zaujímavosti a pikošky o BMW, ktoré určite nepoznáš (1. časť)


Určite väčšina z nás,  a je jedno, či znalcov bavorskej ikonickej značky, alebo bežných nebavoráckych vodičov, vysype z rukáva zaujímavé základné fakty o BMW. Že každý bavorák má „predný gril“, teda typickú masku chladiča už od 30. rokov minulého storočia. Alebo  že fabrika najprv vyrábala letecké motory a motorky a až neskôr autá. A aj to, že centrála v Mníchove pripomína štvorvalcový motor, že logo nie je vrtuľa, ale farby Bavorska.

Asi nikomu neuniklo ani to, že BMW kúpila a vyrába aj Rolls Royce a Mini Cooper, alebo že prvý elektromobil BMW jazdil už v roku 1972. Teda v časoch, keď  sa malý ročný Elon Musk učil sedieť na nočníku...Toto všetko ak aj všetci nevieme, tak to isto nájdeme v každom článku o zaujímavostiach o BMW. My vám ale dnes dáme také vychytávky, zaujímavosti a pikošky, ktoré na vás po dvoch klikoch na nete určite z monitora nezasvietia.

Svetový výškový rekord už v roku 1919

Jeden z charakteristických znakov BMW je kvalita. Prakticky od počiatku výroby. O kvalite leteckých motorov BMW svedčí prvý zaznamenaný rekord tejto značky, a to hneď svetový a výškový. Pilot Franz Diemer s lietadlom poháňaným motorom BMW IV vyletel až do výšky 9759 metrov. No a v roku 1927 BMW získalo so svojimi leteckými motormi až 27 svetových rekordov.

Za 50 rokov vyrobili v BMW 500 000 motoriek

Keď v BMW v roku 1973 oslavovali 50 rokov výroby motoriek, štatistici sa pustili do rátania. A vyšlo im, že od prvého motocyklu BMW R 32 zostrojeného v roku 1923 vyrobili Bavori za 50 rokov 500 000 motoriek, teda priemerne 10 000 ročne. A špičkových mašín samozrejme. V roku 1937 dosiahol Ernst Jakob Henne  v sedle motorky BMW svetový rýchlostný rekord 279 km/h. Vypeckoval to na nemeckej diaľnici A3.

Áno, v Nemecku mali diaľnice už v minulom storočí, pred druhou svetovou vojnou...No a v tých dávnych časoch sa ešte svetové rekordy lámali na sériovo vyrábaných strojoch. Po druhej svetovej vojne už hranice normálnych rýchlostí prekračujú upravené špeciály, skôr pripomínajúce rakety alebo riadené strely na dvoch kolesách, ako klasické motorky.

BMW stále vyrába diely pre staré modely

Táto viac než storočná firma si okrem vybudovania a prevádzkovania vlastného múzea váži svoju históriu aj čisto nemeckým, praktickým spôsobom.  V rámci výrobného programu BMW Classic vyrába nové diely pre staré modely. A samozrejme, aby to bolo typicky nemecky až pünktlich pedantisch dôkladné, tak teda tak, ako sa patrí, po starom, pôvodnými technológiami,  podľa pôvodných výrobných plánov a postupov, na pôvodných strojoch.

A aby to bolo absolut präzise dokonalé, tak sa to všetko deje v starej pôvodnej továrni, kde sa kedysi dávno vyrábali motocykle BMW.

Globálna výroba, globálny predaj,  globálna moderná značka

BMW má aktuálne okrem sídla a centrálnej výrobne v Mníchove ďalších sedem fabrík v Nemecku. Dve továrne sú v Anglicku, po jednej v USA, Juhoafrickej republike, Rakúsku a Číne. Do ďalšej továrne sa chystá investovať v Maďarsku, v Mexiku už fabriku stavia. Koncern priebežne investuje aj do modernizácie existujúcich tovární a do príprav na elektromobilitu.

Celosvetovo BMW  po celej planéte zamestnáva okolo 130 tisíc ľudí. U našich západných susedov pri Sokolove postaví BMW najmodernejší európsky polygón. Projekt je už schválený, za okolo 250 miliónov € postavia obrovský areál skúšobných dráh a testovacích tratí. Budú tam testovať aj autonómne autá a moderné bezpečnostné asistenčné systémy. Autá a motorky globálnej značky BMW jazdia po celej planéte, vyrábajú ich na štyroch svetadieloch a predávajú sa na celom svete.

BMW sa postupne spomedzi klasických výrobcov profiluje aj na  lídra elektromobility. V roku 2017 dosiahla fabrika míľnik predaných 100 000 áut s elektrickým alebo hybridným pohonom. Oficiálny celosvetový podiel koncernu BMW na predaji elektrických a hybridných vozidiel bol koncom roku 2017 až 10 %.

Na záver výsledky dôležitého prieskumu

Ak vidíš ako sa po ceste s istotou sunie bavor, najlepšie čierny s tmavými sklami, neznamená to, že z Leopoldova zdupkal niektorý z ostrých chlapcov z drsných rokov 90-tych. Vidíš auto, ktorého vodič má sebavedomie. A zrejme nielen preto, v akom aute jazdí. Precízni Nemci sa zamerali aj na jednu zo životne dôležitých  životných potrieb kohokoľvek, kto sedí za volantom. Oficiálny prieskum jedného z nemeckých lifestylových magazínov oslovil vzorku 2253 čitateľov vo veku 20 až 50 rokov.

Výsledky sú jednoznačné: najaktívnejší v sexe so skóre 2,2 x týždenne sú majitelia BMW. Za nimi sú tesne s posteľovým a iným výkonom 2,1 x týždenne majitelia Mini, čo je vlastne tiež BMW. Na chvoste skončili s hanbou vodiči Porsche. Toto nie je nemecký prvoaprílový prickelner Witz, teda pikantný vtip, toto sú naozaj seriózne výsledky prieskumu. Zaujímavé,  čo poviete?

Želáme ti príjemnú jazdu s čo najviac príjemnými cieľovými métami a aj dosiahnutými vrcholmi.