Zarosené svetlá: Problém alebo normálny jav?
Zarosené svetlá patria medzi poruchy, ktoré dokážu majiteľa vozidla potrápiť po vizuálnej, ale aj funkčnej stránke. Takéto svetlá totiž môžu poskytovať šoférovi vozidla nižšiu viditeľnosť, a teda aj kratší čas na reakciu v prípade, kedy je potrebné zošliapnuť brzdový pedál naplno.
Samozrejme nie vždy však ide o poruchu, ktorú je potrebné odstrániť. Svetlomety sa totiž často zarosia úplne prirodzene. Na ich odrosenie slúžia drobné kanáliky, zvyčajne na spodnej strane. Pokiaľ sa ale vo svetlometoch tvojho vozidla hromadí voda, znamená to problém, ktorý je potrebné čo najrýchlejšie vyriešiť.
Obsah
Nahromadená voda alebo zarosené svetlá sú nepríjemný jav, ktorý nielen že nepôsobí dobre po vizuálnej stránke, no narušuje aj funkčnosť svetiel a tiež môže spôsobovať koróziu komponentov svetiel. Zarosenie totiž ovplyvňuje výkon svetlometov a aj rozptyl svetelného kužeľa.
Ako odstrániť zarosené svetlá?
Väčšina “motoristov” verí mýtu, že svetlomety sú uzatvorené a ak sa v nich zachytáva vlhkosť, značí to na vážny problém. Svetlomety sú však vybavené vetracími kanálikmi, ktoré majú za úlohu odvádzať teplo a tým ochladzovať vnútorný priestor medzi žiarovkami a krytom svetiel.
Práve vetracie kanáliky sú dôvodom prirodzeného rosenia krytov svetlometov. Ak je vo vnútri svetiel vlhkosť a kryt sa ochladí rýchlejšie ako vnútorná časť, začína dochádzať ku kondenzácii vody. Tento jav je ale prirodzený, neznamená problém a nemusí sa riešiť. Kedy ide o problém?
Kedy sú zarosené svetlá problém?
Zarosené svetlá sú problémom vtedy, keď sa vo svetlometoch zachytáva ahromadí voda. Tento jav už totiž poukazuje na vadu ktorú je potrebné odstrániť. Medzi najčastejšie príčiny tohto problému totiž patria upchaté odvetrávacie kanáliky svetlometov, ktoré sa mohli zaniesť prachom alebo inými nečistotami.
Vo väčšine prípadov je riešenie tohto problému veľmi jednoduché a spočíva vo vyčistení vetracích kanálikov. V prípade, ak vyčistenie týchto kanálikov nepomôže, jedná sa o väčší problém a to presnejšie o praskliny alebo netesnosť v tesnení krytu svetlometov.
V takomto prípade je potrebné vymieniť celé tesnenie svetlometov, prípadne aj kryt svetlometov, krtorý môže byť popraskaný. V každom prípade však nejde o veľký problém či už po stránke finančnej alebo časovej. Bohužiaľ takéto riešenie problému nie je možné na všetkých automobiloch a ich svetlách. Pri novších vozidlách totiž nie je možné vymeniť samotné tesnenie a tak musíte vymeniť celý svetelný modul, čo už môže zasiahnuť peňaženku nejedného z nás.