Zánovné autá sú voľbou rozumu. Najväčšiu stratu hodnoty odpíše už prvý majiteľ
Kúpa úplne nového vozidla je pre mnohých Slovákov snom, ktorý si v rámci svojich finančných možností nemôžu dovoliť. Zaobstaranie si nového automobilu nie je navyše zrovna ideálnou investíciou. Najväčšiu časť svojej hodnoty totiž stratí hneď, ako opustí predajňu a počas prvých rokov prevádzky. Pri autách vo veku do troch rokov a s nájazdom do 50 000 kilometrov sa priemerná úspora oproti novému vozidlu pohybuje okolo 22 percent. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Mototechna, ktorá sa na zánovné automobily špecializuje.
„Za takmer osem rokov, počas ktorých pod značkou Mototechna predávame zánovné autá, môžeme vidieť každoročný nárast počtu predaných kusov. Ako Slováci, tak aj Česi sú si veľmi dobre vedomí toho, že zaobstaranie si úplne nového automobilu nie je dobrá investícia. Najmarkantnejší prepad ceny je viditeľný pri luxusných autách, ktoré počas prvých troch rokov dokážu stratiť aj vyše 60 percent svojej pôvodnej hodnoty,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ AURES Holdings, pod ktorú Mototechna patrí. „Automobily vo veku do troch rokov a do päťdesiat tisíc najazdených kilometrov bývajú v bezchybnom technickom stave a častokrát ešte voňajú novotou. V našich autocentrách je 67 percent týchto vozidiel stále v továrenskej záruke, čo je pre veľkú časť zákazníkov jeden z kľúčových faktorov. Ďalším z kritérií je okamžitá dostupnosť bez nutnosti čakania aj niekoľkých mesiacov, než auto zíde z výrobnej linky,“ dopĺňa Vaněček.
Rovnako, ako na trhu nových áut, tak aj na sekundárnom trhu, sú najpredávanejšie mladoboleslavské Škodovky, ktorých sa predá takmer 24 %. Oproti minulému roku narástol ich podiel o 4 %. Najväčší záujem je tradične o model Fabia, ktorého sa tento rok predalo viac ako 9 % zo všetkých zánovných ojazdených vozidiel (v roku 2019 necelých 6 %). Druhé miesto si drží Rapid s podielom takmer osem percent (v roku 2019 to bolo vyše 3 %). Na tretej priečke ostáva Škoda Octavia.
Medzi pohonnými jednotkami jednoznačne dominujú benzínové agregáty, ktoré tvoria vyše 81 % predajov. Dieselových motorizácií sa predáva 13 % a zvyšok sa delí medzi alternatívne pohony. Hybridné motory a elektromotory nájdeme u 3,4 % automobilov. Zvyšok tvoria vozidlá na plyn. Najpredávanejšia farba je biela (29 %), nasleduje šedá (15 %) a prvú trojku uzatvárajú vozidlá červenej farby (13 %). Aj napriek tomu, že najpredávanejšie sú vozidlá SUV (takmer 39 %, medziročný nárast vyše 5 percent), tak pohon všetkých kolies má len 9 % predaných áut. Väčšina zánovných automobilov je vybavená manuálnou prevodovkou (75 %), ale môžeme vidieť, že automatické prevodovky začínajú zaujímať zákazníkov (medziročný nárast o 5 percent). Takmer 44 % áut sa predá za cenu nad 15 000 eur, 25 % od 12 000 do 15 000 eur a 18 % od 10 000 do 12 000 eur.