Zákaz spaľovacích motorov neprešiel! Kto zachránil EÚ pred pohromou?

Prierez motora
Novinky
Publikoval Martin

O zákaze spaľovacích motorov v podaní Európskej Únie od roku 2035 si už určite počul a zrejme si zachytil nedávnu správu o tom, že sa napokon nebude konať. Aby sme boli presnejší, zákaz sa už nebude týkať predaja áut vybavených spaľovacích motorov, ale paliva.

Donedávna sa zákaz spaľovacích motorov v rámci EÚ týkal zákazu samotného spaľovacieho motora, no urobila otočku a predefinovala tento cieľ na zákaz palív, ktoré emitujú CO2. To znamená, že spaľovací motor ani zďaleka nekončí, teda pokiaľ nebude spaľovať palivo emitujúce CO2.

Obsah

Spaľovacie motory zďaleka nekončia, no má to háčik

3D model pracujúceho motora V8. Piesty a iné mechanické časti sú v pohybe.

O záchranu spaľovacích motorov sa postarala koalícia Nemecka, Talianska, Poľska a Česka a ďalších krajín bývalého východného bloku. Spaľovacie motory teda majú zelenú pokiaľ budú spaľovať palivo, ktoré je uhlíkovo neutrálne.

Ide o obrovskú výhru pre mnohých automobilových nadšencov a Európskych výrobcov áut, ale zároveň aj výhra zdravého rozumu, nakoľko zahodiť dekády vývoja spaľovacieho motora by nebola rozumná. Z geopolitického hľadiska je nevyhnutné diverzifikovať zdroje a nevsádzať všetko len na jednu kartu - ktorou, ako sa donedávna zdalo, bola výhradne elektromobilita.

Predaje áut so spaľovacím motorom boli donedávna nadobro zakázané po roku 2035 kvôli zákonom, ktoré vyžadovali 100% pokles podielu CO2 emisií z každého nového vozidla. Výnimkou boli len drobní výrobcovia automobilov, ktorí za rok vyrobili a zaregistrovali maximálne 1000 vozidiel.

Finálne hlasovanie malo byť len formalitou, no vďaka Nemecku a Taliansku bolo odročené, nakoľko obe krajiny vyžadovali výnimku pre e-palivá a tzv. smart palivá.

Nemecko a ďalšie krajiny zachránili spaľovacie motory

Nemecko vytvorilo koalíciu spolu s Talianskom a ďalšími krajinami bývalého východného bloku, aby hlasovali proti zákazu spaľovacích motorov od roku 2035. Volker Wissing, nemecký minister dopravy, ako aj ďalší predstavitelia zúčastnených krajín, boli voči vyradeniu spaľovacích motorov skeptickí.

Súčasná vláda v Nemecku mala na túto tému niekoľko konfliktných názorov a politická strana FDP (Free Democratic Party) bola naklonená tomu, aby sa v predaji spaľovacích motorov pokračovalo aj po roku 2035, pokiaľ budú jazdiť na syntetické palivá alebo e-palivá. Výrobcovia áut tvrdia, že tieto palivá môžu byť alternatívou k elektromobilom, nakoľko neemitujú žiadne CO2.

Nemecké odbory sa taktiež vyslovili proti zákazu spaľovacích motorov. Stovky tisíc pracovných pozícií iba v samotnom Nemecku by boli ohrozené pokiaľ by tento zákaz začal platiť. K tomuto sa taktiež pripojilo Poľsko a Taliansko.

Čo sú syntetické a E-palivá?

Syntetické palivá sú vyrobené z obnoviteľných zdrojov, napríklad na báze vodíka a iných plynov a sú často označované ako uhlíkovo neutrálne. Nejde pritom o žiadnu prevratnú novinku, ide o storočný vynález. Sú uhlíkovo neutrálne, nakoľko sú vyrobené zo zachytených CO2 emisií - neprodukujú tak žiadne nové emisie.

E-palivo môže byť natankované do akéhokoľvek existujúceho spaľovacieho motora bez dodatočných úprav. Proces výroby E-paliva je pomerne jednoduchý koncept:

  1. Oxid uhličitý je získaný z atmosféry alebo zachytený z tovární (ako odpadový produkt)

  2. Energie z obnoviteľných zdrojov poslúžia na vytvorenie vodíka z vody pomocou procesu zvaného elektrolýza

  3. Získaný oxid uhličitý sa následne skombinuje s vodíkom na výrobu metanolového paliva

  4. Na záver sa metanolové palivo premení (rafinuje) na benzín pomocou procesu MTG - tento proces dokáže vytvoriť vysokooktánový benzín z neropných zdrojov, ako napríklad zemný plyn, uhlie či biomasa (podobný proces je možné použiť aj na výrobu syntetickej nafty, ktorá by slúžila na pohon ťažkých strojov)

Porsche spolupracuje s Exxon Mobil na testovaní E-paliva pre motoršport a na výrobu E-paliva investovalo takmer 100 miliónov Eur.

Nulové emisie stále zostávajú cieľ

EÚ vlajka

Nový zákaz sa teda nebude týkať spaľovacích motorov, ale nulové emisie stále zostávajú a budú platné od roku 2035. EÚ vyžaduje, aby každé nové auto predané od roku 2035 emitovalo nulové emisie a už od roku 2030 musí každé nové auto emitovať o 55% menej CO2 emisií oproti roku 2021. Cieľom, ako ho definuje EÚ, je rapídna dekarbonizácia novej generácie automobilov v Európe.

"Táto dohoda otvorí nové dôležité možnosti pre obyvateľov Európy pre uhlíkovo neutrálnu a zároveň cenovo dostupnú osobnú dopravu." - hovorí nemecký minister dopravy Volker Wissing

Európska komisia navrhne legálny proces ako zakomponovať e-palivá do tohto cieľa do jesene 2023. V pláne je zakomponovať do nových vozidiel so spaľovacím motorom funkciu, ktorá by zabránila naštartovaniu vozidla v prípade, že sa v nádrži objaví benzín alebo nafta.

Veľká Británia nasleduje kroky EÚ

Brexit

Podľa tlačovej správy z denníku Telegraph, britská vláda plánuje nasledovať kroky EÚ, respektíve výnimky udelenej pre syntetické a e-palivá. Automobiloví výrobcovia však budú musieť dokázať, že spaľovacie motory jazdiace na e-palivá sú naozaj uhlíkovo neutrálne.