Za posledné dva roky na Slovensku jazdenky zlacneli, v susedných štátoch naopak dražejú

BMW
Novinky
Tlačová správa
Publikoval Denis

Oproti roku 2016 klesla u nás cena ponúkaných jazdeniek o 8 percent

Cena jazdeniek ponúkaných v inzercii na Slovensku za posledné dva roky klesla. Kým v roku 2016 si inzerenti najčastejšie za jazdenky pýtali 5 600 eur, v tomto roku to bolo 5 200 eur. Pokles ceny však so sebou nesie nárast veku a počtu najazdených kilometrov. Od roku 2016 vzrástol vek jazdeniek o rok a pol a počet najazdených kilometrov o 15 100. Vyplýva to z analýzy siete autocentier AAA AUTO, ktorá kontinuálne monitoruje inzertné ponuky na trhu ojazdených vozidiel v celej strednej Európe.

V porovnaní s ostatnými krajinami Vyšehradskej štvorky je na Slovensku úplne iná situácia. Jazdenky v inzercii v Českej republike, Maďarsku aj Poľsku totiž každým rokom zdražujú, nepomerne s tým rastie aj ich vek a kilometrový nájazd. „Dôvodom je orientácia ponuky smerom k luxusnejším vozidlám či autám s lepšou výbavou. V roku 2018 sa oproti tomu predchádzajúcemu napríklad dostalo medzi TOP 10 najponúkanejších áut v Českej republike a Poľsku BMW 5, naopak z nej vypadol Renault Megan,“ vysvetľuje situáciu generálna riaditeľka siete autocentier AAA AUTO Karolína Topolová.

Najstaršie vozidlá na Slovensku ponúkajú súkromné osoby – občania. Kým v roku 2016 najčastejšie inzerovali jazdenky vo veku takmer desiatich rokov so 170 000 najazdenými kilometrami, v tomto roku sa vek prehupol cez jedenásť rokov a počet najazdených kilometrov vzrástol na 190 000. Každým rokom tiež klesá aj cena, ktorú za vozidlá požadujú, v tomto roku padla pod 4 000 eur. Práve súkromné osoby – občania držia medzi inzerentmi prím. Ich podiel stále rastie a je najvyšší zo všetkých krajín Vyšehradskej štvorky. A to napriek tomu, že tento spôsob kúpy jazdeného automobilu považujú odborníci za najrizikovejší.

Medziročné porovnanie základných údajov z ponuky jazdených automobilov

>Medziročné porovnanie základných údajov z ponuky jazdených automobilov

>Naopak najdrahšie a zároveň najmladšie vozidlá ponúkajú dealeri, ktorí sa postupne preorientovávajú na zánovné vozidlá. Zatiaľ čo v roku 2016 najčastejšie inzerovali jazdenky vo veku dvoch rokov s nájazdom vyše 80 000 km, v tomto roku vek áut klesol pod dva roky a počet najazdených kilometrov na 35 000. „Táto situácia je logickým vyústením narastajúceho záujmu slovenských motoristov o zánovné vozidlá, kedy dealeri reagujú na dopyt. Prekvapením nie je ani nárast počtu jazdeniek, ktoré ponúkajú súkromné osoby, a ich silnejšie zastúpenie oproti ostatným krajinám V4. Dôvody sú dva. Nový zákon, ktorý platí na Slovensku od roku 2016, zakázal stáčanie odometrov iba právnickým osobám, kým súkromné osoby – občanov nepostihuje. Mnohí vynaliezaví podvodníci tak radšej využívajú na predaj auta súkromné osoby. Zároveň s rastúcim vekom a počtom najazdených kilometrov rastie i počet závad, takže je aj väčšia pravdepodobnosť, že ich bazár nebude chcieť vykúpiť,“ objasňuje Karolína Topolová.

>Ďalším dlhodobým trendom je aj veľmi pomalý nárast ponuky vozidiel na alternatívne palivá, ktorá medziročne stúpla o pol percentného bodu. O dva percentné body stúpol aj počet jazdeniek s naftovým motorom, naopak, tých s benzínovým motorom o jeden bod klesol.