Výber auta je pre deti hlavne o farbe. Chlapci chcú červené, dievčatá ružové

Najpredávanejšími rodinnými modelmi sú kombi – najčastejšie si z AAA AUTO odvážajú domov Škodu Octaviu alebo Volkswagen Passat

Rozpočet, výkon, druh pohonu či paliva – a farba, ktorá sa páči môjmu dieťaťu. Aj tak môžu vyzerať výberové kritériá rodinného automobilu. Podľa britského prieskumu totiž viac ako tretina rodičov uviedla, že sú to práve deti, ktoré ich ovplyvňujú pri kúpe auta. A farba karosérie je tým parametrom, ktorý je v ich očiach najdôležitejší.

Spomínaný prieskum, ktorý uskutočnila AutoTrader Group, najväčšia online platforma na predaj ojazdených áut v Spojenom kráľovstve, ukázal, že deti zohrávajú významnú úlohu až v 37 percentách „autonákupných“ rozhodnutí ich rodičov. „Okrem farby kladú najväčší dôraz na tvar auta, s pribúdajúcim vekom si však všímajú aj výbavu, akou je napríklad zástrčka pre iPad,“ hovorí Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete autosalónov AAA AUTO. „Pamätám si, ako moja kamarátka po prvýkrát priviezla domov červené auto, po daždi sa však nelesklo tak, ako si to jej syn vysníval. Dlho bol úprimne sklamaný a v aute sa mu ani nechcelo jazdiť,“ hovorí s úsmevom Karolína Topolová.

Najpredávanejšie rodinné autá roku 2025 v AAA AUTO

Objednať

Model

Objednať

Model

1.

Škoda Octavia

6.

Kia Ceed

2.

VW Passat

7.

Hyundai Tucson

3.

Kia Sportage

8.

Hyundai i30

4.

Škoda Fabia

9.

Dacia Duster

5.

Škoda Superb

10.

VW Golf

Najmä mladšia generácia alfa, teda deti vo veku od 3 do 13 rokov, sú vplyvnou skupinou spotrebiteľov, ktorá pri nakupovaní často radí dospelým. Pri voľbe farby, na ktorej sa najčastejšie podieľajú, preferujú, aby auto bolo červené (v 28 %), modré (21 %), čierne (14 %) alebo ružové (13 %). Chlapci uprednostňujú červené autá, dievčatá ružové.

„Zapojenie detí do výberu automobilu sa im hodí v budúcnosti, keď si budú chcieť auto kúpiť sami. Najmä pri jazdenkách je dôležité, aby si okrem odtieňa karosérie skontrolovali históriu a technický stav vozidla. V tomto by im rodičia mali ísť vzorom,“ upozorňuje Karolína Topolová.

A aké autá si slovenské rodiny kupujú najčastejšie? Kombi zatiaľ vyhrávajú, no SUV ich postupne dobiehajú. Spomedzi značiek je lídrom Škoda s tromi zástupcami v prvej desiatke. Už 45 % má automatickú prevodovku. Hoci takmer 54 % rodinných vozidiel predaných na Slovensku v tomto roku má naftový motor, tento pohon stratil za posledných päť rokov šestinu svojho podielu. Veľkú časť z tohto úbytku si na svoje konto pripísali alternatívne pohony. „Kým pred piatimi rokmi rodinný elektromobil neprichádzal do úvahy, tento rok už tvorí viac ako tretinu z celkového počtu čisto batériových áut predaných v slovenských Áčkách," uzatvára Karolína Topolová.