Taxi od nového roku už len elektro. Viedenskí taxikári sa búria proti novej vyhláške

Viedeň plánuje od januára povoliť registráciu už len elektrických vozidiel ako taxíkov, a to napriek hromadnému odporu samotných taxikárov. Toto rozhodnutie vyvoláva nespokojnosť dokonca aj medzi členmi vlastnej strany.

Na prvý pohľad sa zdá, že všetko ide podľa plánu. Väčšie taxislužby už roky prechádzajú na ekologickejšie vozové parky. Po viedenských uliciach čoraz častejšie jazdia tiché elektromobily namiesto hlučných spaľovacích motorov.

No realita je iná. Z 8200 taxíkov vo Viedni je plne elektrických len 220. Väčšina „zelených“ vozidiel sú hybridy, ktorých je až 5500. Aj keď sú tieto vozidlá šetrnejšie k životnému prostrediu než dieselové a benzínové motory, úplná dekarbonizácia vozového parku je stále nedosiahnuteľná.

Práve to je však cieľ, ktorý mestská vláda zakotvila vo vyhláške. Od januára 2025 budú môcť byť novoregistrované len taxíky, ktoré sú lokálne bezemisné. Hybride a spaľovacie vozidlá tak budú postupne nahradené elektromobilmi.

Tento plán však vyvoláva čoraz hlasnejšiu kritiku. Nespokojní nie sú len taxikári, ale aj predstavitelia Viedenskej hospodárskej komory, Viedenskej ľudovej strany a dokonca aj niektoré organizácie v rámci SPÖ.

„Nútené opatrenie“

Katarina Pokorny, predsedníčka odboru dopravy a prepravy v Sociálnodemokratickom hospodárskom zväze Viedne (SVW), označila toto opatrenie za „nútené“. Na pondelkovej tlačovej konferencii zdôraznila, že prechod na elektromobilitu je síce dôležitý, no aktuálny časový plán je pre menších taxikárov nereálny.

Najväčšou prekážkou je nabíjanie,“ uviedla a poukázala na nedostatok transparentnosti cien, málo rýchlonabíjacích staníc a obmedzené verejné nabíjacie body, ktoré si taxikári navyše musia deliť so súkromnými vozidlami.

Niektorí taxikári sa preto snažia vyhlášku obísť. Budujú vozové parky so spaľovacími a hybridnými vozidlami, ktoré najskôr registrujú len na jeden deň a následne ich zrušia. Tieto vozidlá potom môžu byť v roku 2025 opätovne zaradené do flotily, keďže sa na ne vyhláška nevzťahuje, ak už raz boli zaregistrované.

Kritika nedostatočnej infraštruktúry

Marko Fischer (SPÖ), predseda SVW Viedeň a zároveň obchodník s automobilmi, považuje obavy taxikárov za oprávnené. Podľa neho je vo Viedni len 2800 nabíjacích bodov, z ktorých verejných je iba 1000. Rýchlonabíjacích staníc je len 250.

A to pri 26-tisíc elektrických vozidlách v meste,“ upozornil Fischer. Bez dostatočnej infraštruktúry považuje toto opatrenie za „nedotiahnutý experiment na úkor podnikateľov“.

Jediným svetlým bodom v celom procese je pilotný projekt start-upu Easelink, ktorý na niektorých stanovištiach testuje bezdrôtové nabíjacie plochy pre taxíky. Napriek tomu však sieť nabíjacích bodov na pokrytie potrieb taxikárov stále nestačí.

Apel na zmenu

Pred piatimi týždňami Fischer predložil návrh na šesťročný postupný plán. Podľa neho by od roku 2025 mohli byť registrované len taxíky s emisiami do 120 gramov CO₂ na kilometer, pričom by sa táto hranica každý rok znižovala. Plán počíta s úplným prechodom na bezemisné taxíky až v roku 2030.

Tento návrh by však znamenal, že spaľovacie a hybridné vozidlá by mohli byť registrované ešte niekoľko rokov. Fischer argumentuje, že takéto kompromisy sú potrebné, aby sa podnikateľom dalo viac času na prispôsobenie.

V kancelárii mestského radcu pre financie Petra Hankeho však Fischerove návrhy nenašli pochopenie. V odpovedi pre denník Der Standard úradníci zdôraznili, že sieť nabíjacích bodov sa neustále rozširuje a že taxikári musia na infraštruktúre spolupracovať s verejným sektorom. Ako úspešný príklad uviedli Londýn, kde sa už sedem rokov nové spaľovacie taxíky neregistrujú a polovica vozového parku je bezemisná.

Fischer však tvrdí, že o zmene vyhlášky sa snaží už od svojho nástupu pred rokom a že teraz nevidí inú možnosť ako vystúpiť verejne. Kritici však špekulujú, že jeho postoj môže súvisieť s blížiacimi sa voľbami do hospodárskej komory v roku 2025, kde Fischer zastáva funkciu viceprezidenta.