logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Trojdiamantový poklad Mitsubishi Lancer Evo, čo všetko o ňom ešte nevieš (3. časť)


Vitaj pri tretej a zároveň poslednej časti série článkov, v ktorých sa venujeme zaujímavostiam o Mitsubishi Lancer Evo! Bez ďalších zbytočných slov sa poďme rovno pozrieť na ďalšiu dávku zaujímavostí, ktoré si o tejto mnohými vysnívanej legende a celkovo značke Mitsubishi ani len netušil.

Evo VI Tommi Mäkinen Edition

Limitovaná edícia prišla na svet v roku 1999. Krásna pocta pilotovi, ktorý na Evách 4- krát vyhral svetové šampionáty WRC. Priaznivci fenoménu Evo túto edíciu nazvali Evolution 6 a pol. 2500 šťastlivcov si mohlo kúpiť žihadlo s viacerými vychytávkami.

V prvom rade nižší posed, vystužené tlmiče, sedadlá Recaro s vyšitým menom fínskeho šampióna, svižnejšia prevodovka, iný predný nárazník. Ale aj titánové turbo, či výber netradičných farieb so špeciálnymi nálepkami podobnými tým, aké mal Mäkinen. Cena tohto krásavca bola rádovo o pár  tisíc € vyššia, ako „klasickej“ VI-ky.

Evo FQ 400 f**king quick", teda "skur**ne rýchly“

Priaznivci všetkých možných vydizajnovaných športiakov si vždy radi z Eva uťahovali. Vraj dobre nadupané, ale s karosériou ako japonský taxík...Všetci ale na začiatku milénia zmĺkli ako kapry na suchu a otvárali chlebárne naprázdno. Evo VIII. generácie FQ400 vyšperkované na britských ostrovoch  malo motor 4G63 s výkonom 400 koníkového stádočka.

So zrýchlením z nuly na 100 za 3 sekundy sa veru dá zamávať do spaťáku aj vodičovi Audi RS4 či Porsche Carrera 911 4S. Oficiálne zdroje z centrály v Tokiu nikdy nepotvrdili, čo naozaj skratka FQ v názve znamená.

Evolution superstar z Rýchlo a zbesilo

Aj Mitsubishi Lancer Evolution si zahviezdilo v sérii Rýchlo a zbesilo. Pred pár rokmi sa zelené žihadlo, ktoré si zahralo v druhej časti kultovej autíčkárskej série, predávalo v aukcii. Zberateľský kúsok Evo VII mal vynikajúcu vyvolávaciu cenu, iba 40 000 €. Za koľko sa ho podarilo vydražiť, sa ale nikde nepíše...

EVO verzus WRX verzus všetci ostatní

Hlavy troch diamantov sa v roku 2003 pri saké dohodli, že VIII. generáciu Lancer Evolution budú vyvážať aj do USA. Okrem obrovského potenciálu zámorského trhu šlo aj o konkurenciu. A nie hocijakú. V USA sa totiž začal veľmi dobre predávať model Impreza WRX od japonskej automobilky Subaru

Od roku 2003 až doteraz sa datuje nekonečný spor o to, ktorá z týchto mašín je lepšia. Či tá trojdiamantová, alebo šesťhviezdičková. Toto veru pri všetkej úcte k priaznivcom oboch táborov nerozsúdi ani Harabin. Takto sa totiž už za biblických čias sporili Abrahám s Izmailom, či je lepší plnokrvný arab alebo arabský plnokrvník...nuž oba sú predsa kone vyšľachtené v arábii a každý má svoje prednosti, ale aj muchy. A obe autíčka sú predsa japonské špecialitky so svojimi plusmi aj mínusmi.

Rivalita oboch súperov ale roky udávala tón a smery vývoja konkurenčných modelov ďalších automobiliek. Dnešné ekologické časy, sprísnené emisné požiadavky rivalitu ale zrejme definitívne zastavia. Evo ako klasický benzínový dvojliter skončil poslednou X. generáciou.

XI. edícia bude na baterky

Veru už je to tak, všetci priaznivci brutálneho dvojlitrového turba Evo krútia hlavami ako Kaplanove turbíny. Nový koncept totiž bude plne elektrický! A nebude to už ten  „japonský taxík“ s nadupanými systémami pod nenápadnou karosériou. Bude to nejaké divné futuristické niečo ako SUV.

Spolu s X. edíciou sa definitívne skončili staré dobré časy 280-400 koníkových výkonných mašín s manuálnym radením a spotrebou ako menší tank...Berme to ale ako nevyhnutný vývoj, ktorý nezvrátime. Aj kočiši za konskými zadkami sa nevedeli zmieriť s tým, že okolo jazdia divné štvorkolesové koče bez koní, za ktorými sa dymí. A spomeňme si aj na Winnetoua a jeho bratov, ako sa zo sediel svojich mustangov nechápavo dívali na „železné dymiace tátoše“ jazdiace po prérii na koľajniciach.

Vývoj nezastavíme, ani keby sme veľmi chceli a hneď aj vyšli na našich nadupaných žihadlách protestovať do ulíc. Tešme sa teda aspoň na to, ako budeme vnúčencom s nostalgiou rozprávať, ako parádne sa dalo jazdiť. V časoch pred globálnym oteplením a automobilovou elektrifikáciou.