Tretí štvrťrok potvrdil stabilizáciu sekundárneho automobilového trhu

Škoda
Novinky
Tlačová správa
Publikované

Ponuka rastie, ceny stagnujú.

Od začiatku pandémie európsky sekundárny trh áut zápasil s viacerými problémami. Tento rok sa ale konečne ukazuje výrazné zlepšenie. Potvrdzuje to ponuka inzertného trhu ojazdených áut za posledný štvrťrok, kedy sa len na Slovensku ponúkalo mesačne v priemere 69 266 ojazdených áut.

V minulom roku to za tretí štvrťrok pritom bolo o 12 000 áut menej, v porovnaní s tretím štvrťrokom roku 2021 je to nárast dokonca o 27 600 vozidiel. Vyplýva to z analýzy trhu, ktorú kontinuálne vykonáva AURES Holdings, prevádzkovateľ siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.

„Celková inzertná ponuka za tri štvrťroky sa tento rok priblížila už k 540 000 ojazdených automobilov, vlani to pritom za celý rok bolo niečo málo cez 680 000 áut. Rastie nielen ponuka, ale aj dopyt, čo potvrdzujú aj naše predaje,“ vysvetľuje Petr Vaněček, spoločný generálny riaditeľ a člen predstavenstva skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete autocentier AAA AUTO.

„Tento rok sme za trištvrte roka predali už 83 200 áut, najviac v našej tridsaťdva ročnej histórii. Pozitívny je aj vývoj cien. Ojazdený automobil už niekoľko mesiacov v rade kúpite najčastejšie za osem tisíc eur, v prvom štvrťroku tohto roku to bolo pritom o deväťsto eur viac,“ dodáva.

Na Slovensku sa v treťom štvrťroku 2024 ponúkalo mesačne v priemere 69-tisíc áut, o 12-tisícviac ako o vlani v rovnakom štvrťroku. Obdobná situácia je aj u susedných Čechoch, kde sa priemerná mesačná ponuka za posledný štvrťrok vyšplhala na 148 000 áut, medziročne potom narástla o takmer 15tisíc.

Ojazdený automobil je na Slovensku inzerovaný najčastejšie za osem tisíc eur, medziročne je to o 900 eur menej. Podobná situácia je aj v Poľsku. Čo sa týka Českej republiky, tam sú jazdenky inzerované v priemere za 8 500 eur, medziročne tam cena klesla o štyristo eur.

Už 39 % áut v slovenskej ponuke v treťom štvrťroku tohto roku malo automatickú prevodovku, medziročne o 6 % viac áut. Najčastejšie inzerovanou značkou bola aj v poslednom štvrťroku Škoda s modelmi Octavia, Fabia a Superb, nasledoval Volkswagen s modelmi Golf a Passat. Najviac áut v slovenskej inzertnej ponuke bolo s dieselom (59 %).

Medziročne pribúda alternatívnych palív, napríklad elektromobilov sa ponúka mesačne už v priemere 1 458, medziročne o 858 kusov viac; hybridov 1312, medziročne o 337 viac.

„Hoci najžiadanejším elektromobilom je Tesla Model 3 – tento rok sme ich u nás v AAA AUTO predali už na 130, v inzertnej ponuke slovenského trhu ich nájdete polovicu v porovnaní s najčastejšie inzerovanou BMW i3. Tento malý bavorák je v našej sieti druhým najpredávanejším elektrickým vozidlom s osemdesiatimi predanými kusmi za tento rok,“ upozorňuje Petr Vaněček.

Najčastejšie inzerovaným hybridom je Toyota Corolla.