AUTORIDE | Web o autách od autíčkarov

Trasenie volantu pri brzdení: Čo ho spôsobuje?

Publikované — Aktualizované

Trasenie volantu pri brzdení patrí medzi nepríjemný jav, ktorý dokáže pokaziť celú jazdu. Väčšina motoristov sa už určite stretla so situáciou, kedy sa im po stlačení brzdového pedálu začal triasť volant.

Technicky zdatnejší šoféri určite veľmi rýchlo odhalia, ktorý komponent spôsobuje tento problém. Naopak menej zdatní si lámu hlavu nad týmto problémom a často vyhľadajú pomoc automechanika.

Obsah

To či budeš trasenie volantu riešiť doma svojpomocne alebo vyhľadáš pomoc servisu je len na tebe. V tomto článku si však povieme nielen to, čo spôsobuje tento problém, ale aj to, ako je možné odstrániť túto nepríjemnú, no technicky jednoduchú poruchu svojpomocne.

Trasenie volantu pri brzdení:

Odhaliť a opraviť túto poruchu dokáže aj priemerne zdatný domáci majster. Príčin, ktoré spôsobujú trasenie volantu nie je mnoho, a tak nemusíš preskúmať polovicu komponentov auta, aby si prišiel na to, kde sa skrýva problém. Aké sú najčastejšie príčiny, ktoré spôsobujú tento nežiadúci jav?

Hádzanie brzdového kotúča - Osová nesymetria

Ide o pomerne zriedkavý prípad, s ktorým sa bežne len tak nestretneš. Trasenie volantu pri brzdení v tomto prípade spôsobuje brzdový kotúč, ktorý nezdieľa rovnakú pozdĺžnu a zvislú os s nábojom kolesa, na ktorý je namontovaný.

Okrem trasenia pri brzdení sa však môže tento problém prejavovať aj počas jazdy, keď nešliapeš na brzdový pedál.

Príčina hádzania brzdového kotúča:

  • Korózia alebo nečistoty na povrchu náboja kolies (môžu spôsobiť nerovnomerné dosadnutie brzdového kotúča).

  • Deformácia náboja kolies (náboj je potrebné vymeniť, v opačnom prípade bude osadený kotúč vždy vytvárať vibrácie, prenášajúce sa na riadenie vozidla).

  • Nadmerné dotiahnutie polohovacej skrutky brzdového kotúča (skrutka slúži len na nastavenie správnej polohy kotúča a nie na jeho uchytenie).

Zvlnený/deformovaný brzdový kotúč

Trasenie volantu pri brzdení môže spôsobiť aj chvenie bŕzd. Toto chvenie v drvivej väčšine prípadov spôsobuje zdeformovaný brzdový kotúč. Ide o stav, kedy má kotúč rozdielnu šírku po dĺžke svojho obvodu alebo je inak zdeformovaný, najčastejšie vplyvom prehriatia bŕzd. Styk platričiek s takto deformovaným kotúčom spôsobí chvenie bŕzd, no a tieto vibrácie sa prenesú aj do riadenia vozidla.

Zvlnenie a deformácia kotúča zvyčajne nastáva vplyvom pomalého odvodu tepla z povrchu kotúča. Spôsobiť ho môže však aj prudké slchadenie, napríklad prejazdom cez mláku. Zvlnený kotúč nie je len pocitovým problémom, ale tiež spôsobuje rýchlejšie opotrebenie brzdových platničiek.

Opotrebované brzdové platničky

Ďalšou príčinou trasenia volantu môžu byť aj nadmerne opotrebované brzdové platničky. Tie sa však okrem trasenia prejavujú aj akusticky, a teda zvýšenou hlučnosťou bŕzd.

Na koniec netreba zabúdať na to, že tento problém je možné vyriešiť veľmi ľahko, a to výmenou vadných komponentov za nové. Pokiaľ sa však rozhodneš pre výmenu brzdových kotúčov, mal by si vymeniť aj brzdové platničky, ktoré by inak mohli viesť k nerovnomernému opotrebovaniu dotykových plôch s kotúčom.