Nový riaditeľ Toyoty považuje vodíkový pohon za najvyššiu prioritu

Toyota
Novinky
Publikované

V súčasnosti sa drvivá väčšina výrobcov automobilov domnieva, že autá sa musia postupom času definitívne vzdať spaľovacieho motora a ísť cestou elektromobility. Toyota má však na túto tému iný názor, respektíve podľa nej existujú aj iné alternatívy.

Udržateľnosť z hľadiska spaľovania obnoviteľných zdrojov, pre ktorú mnohé automobilky investujú peniaze do elektromobility, nemusí podľa Toyoty spočívať nevyhnutne vo výrobe elektromobilov.

Obsah

Podľa údajov agentúry EEA (Európska enviromentálna agentúra) zozbieraných za 19 rokov sa emisie CO2 z osobných automobilov v EÚ po roku 2000 zvýšili napriek tomu, že sa motory v priebehu rokov stali efektívnejšie. Áno, lietadlá a lode sú tiež súčasťou problému, no o tom, prečo sa v prvom rade riešia automobily už majú mnohý utvorený názor.

Je elektromobil správne riešenie?

Je teda elektromobil jediným možným riešením? Toyota toto presvedčenie nezdieľa a jej nový generálny riaditeľ Koji Sato sa chystá uprednostniť autá na vodíkový pohon. Výrobcovia automobilov sa vo všeobecnosti stále snažia zistiť, ako presne prebehne prechod od spaľovacieho motora bez toho, aby to poškodilo ich predajné čísla.

Výroba elektromobilov a najmä batérií vyžaduje veľa zdrojov a boj o zabezpečenie kritických nerastných surovín potrebných na ich výrobu je pre veľké svetové mocnosti čoraz väčším problémom. Zjednodušene povedané, Číne sa podarilo udržať si náskok, pretože sa stala krajinou s najväčším počtom zariadení na výrobu batérií. Majú tiež veľa zdrojov a kratší dodávateľský reťazec.

Európa zaspala a prechod tak môže byť chaotický

Zatiaľ čo USA napredovali vo výrobe elektromobilov a Čína investovala do infraštruktúry na výrobu batérií a do svojich vlastných značiek, Európa tak trochu zaspala. Automobilový sektor starého kontinentu sa tak ocitol medzi dvojicou gigantov a zatiaľ sa stále snaží dohnať svoju rastúcu konkurenciu.

Japonsko si však prechádza podobným obdobím ako Európa. Jeho automobilky bojujú s prechodom na elektromobility a niektoré z nich dokonca verejne povedali, že zbavenie sa spaľovacieho motora je nesprávny postup. Nakoľko však vlády nemajú tendenciu riadiť sa odborným konsenzom (odborným sa v tomto prípade myslí viacero rôznych odborníkov, nie len tá časť, ktorá vyhovuje vláde), väčšina z rozvinutých krajín rozhodli o dátume, kedy bude spaľovanie fosilných palív pre osobnú prepravu nezákonné.

Dokáže však Toyota sa pod novým vedením či napríklad Austrália presvedčiť Európu o tom, že zelený vodík je taktiež jedna z alternatív pre zelenú mobilitu? Generálny riaditeľ spoločnosti Koji Sato hovorí, že chce, aby Toyota považovala autá na vodíkový pohon za najvyššiu prioritu. Zároveň sľubuje, že elektromobily zostanú jednou z oblastí, na ktorú sa budú aj naďalej zameriavať.

Tvrdohlavosť Toyoty nevzdať sa spaľovacieho motora a jej cesta za vodíkovým pohonom však má zmysel aj z geopolitického hľadiska. Európa sa v súčasnosti chce "vrátiť do hry", no ísť v šľapajách Tesly je už nereálne.

Aliancia medzi Európou, Austráliou a Japonskom?

Austrália, ako už bolo povedané, chce taktiež zaviesť zelený vodík, aj keď jeho výroba vo väčšom množstve môže vyžadovať veľa vody a elektriny. Aby výroba vodíka zostala zelená, energia na výrobu musí pochádzať z obnoviteľných zdrojov. V podstate to však platí aj pre výrobu elektrickej energie pre elektromobily. V súčasnosti to však ani zďaleka neplatí, či už pre energiu na výrobu vodíka, tak aj pre výrobu elektrickej energie pre pohon elektromobilov.

Pomyselná aliancia zeleného vodíka medzi Európou, Japonskom a Austráliou však môže byť to, čo svet potrebuje ako protiváhu voči USA a Číne, ktoré si idú svojou vlastnou cestou. Vytvorenie alternatívy k elektromobilom by tiež mohlo viesť k väčšej konkurencii medzi značkami a tým aj lepšiu technológiu a spokojnejších zákazníkov.

Toyota však v súčasnosti musí spolupracovať s niektorými etablovanými Európskymi značkami automobilov, ako je BMW (ktoré nedávno vydalo svoju prvú sériu iX5 s vodíkovým pohonom), aby sa jej podarila aspoň nejaká formu úspechu. Uvidíme, čo nám budúcnosť prinesie, no Toyota je zatiaľ na dobrej ceste.