Stúpanie 100 % a rýchlosť 125 km/h? Aj to dokáže obrnené vozidlo Gerlach
Taktické obrnené vozidlo so slovenským rodokmeňom – Gerlach úspešne prešlo ďalšímí skúškami svojich schopností v náročnom teréne, ale dokonca aj na pretekárskom okruhu. Výsledky testov pritom prekonali výrobcom deklarované parametre a potvridli predpoklad vývojárov, že vozidlo jednoducho zvládne viac.
Nad rámec už aj tak náročných armádnych testov z leta tohto roka sa vozidlo podrobilo ďalším skúškam vo vojenskom priestore na Záhorí. Cieľom bolo otestovať ďalšie méty a pomyselnú latku odolnosti vozidla posunúť čo najvyššie. Vozidlu sa tu okrem iného podarilo prekonať tzv. 100 % stúpanie, keď v plnej 14-tonovej zážaži zdolalo nájazdový uhol 45 stupňov. Gerlach zároveň opäť potvrdil svoje nadštandardné off-road schopnosti a priechodnoť rôznymi terénmi vrátane piesku.
Testy na pretekárskom okruhu
Prekvapili tiež výsledky testov na pretekárskom okruhu Slovakia ring. Gerlach tu aj za zaždivého počasia dosiahol maximálnu rýchlosť 125 km/h oproti výrobcom deklarovaným 110 km/h.
Nad rámec už vykonaných štandardných testov sa tiež realizovali špeciálne záťažové skúšky motora a prevodovky. Obrnené vozidlo s celkovou hmotnosťou 14 ton sa okrem iného postavilo do "ringu" s 28-tonovým ťahačom. Aby preukázalo vozidlo svoju ťažnú silu, s 28 tonovým ťahačom sa rozbehlo a krúžilo 1 hodinu po okruhu pri zachovaní požadovaných teplotných parametrov. Testy takisto preukázali, že toto meranie síl nezanechalo na pohonnom systéme Gerlacha žiadne deštrukčné následky.
Dokáže viac
Svoje nadšatndardné schopnosti vozidlo preukázalo už počas testovania Armádou SR v lete tohto roka vo vojenskom priestore na Záhorí. Gerlach vtedy zdolal terénny schod s výškou 500 mm a prekonal zákop so šírkou jedného metra. Pri prekonávaní oboch prekážok malo vozidlo záťaž 6x 120kg, ktorú tvorila posádka a 1000 kg náklad.
Pri vývoji boli zohľadnené najnovšie technické a konštrukčné požiadavky na vozidlo 21. storočia, ako aj reálne skúsenosti z vojenských konfliktov.Koncept je unikátny vďaka vysokej bezpečnosti, agilite a univerzálnosti. Jeho kabína je koncipovaná ako bezpečnostná pancierová kapsula, ktorá oproti bežným 4-5 ponúka miesto až pre 6 členov posádky o výške až 190 cm a váhe 120 kg vrátane výstroje. V prípade potreby a života ohrozujúcich situácii poskytne priestor aj pre ďalších dvoch členov posádky. Pancierová kabína je uchytená nezávisle na podvozku vozidla a tak pri jeho poškodení mínou zostane posádka chránená. Zároveň konštrukcia kabíny umožňuje jej veľmi rýchle opustenie.
Zvládne 8 kg TNT
Gerlach je pripravený na montáž rôznych stupňov balistickej a protimínovej ochrany podľa STANAG 4569 – a to balistická ochrana volume (stupeň) 1 a level (úroveň) 3 a protimínová ochrana – volume (stupeň) 2 a level (úroveň) 3a, 3b. V praxi to znamená, že vozidlo by mohlo byť pripravené odolať aj náloži o sile 8 kg TNT.
Prednosťou Gerlacha je aj vysoko variabilný nakladací priestor, ktorý môže odviesť ďalších 1,5 tony v podobe potrebnej výstroje alebo vybavenia a počíta s ponukou najrôznejších verzii carga podľa požiadaviek zákazníka. V základnej verzii s pohotovostnou hmotnosťou 12 ton je už zabudovaná filtroventilácia s klimatizáciou a ochranou proti chemickým, biologickým a jadrovým zbraniam.
Podpora domáceho priemyslu
Projekt výroby obrneného vozidla Gerlach počíta s maximálny možným zapojením domáceho obranného priemyslu. Vo finančnom vyjadrení to znamená, že pri výrobe základnej verzie bude až 80 % z ceny vozidla alokovaných na Slovensku.
Výrobu vozidla je pritom možné rozbehnúť prakticky okamžite, do pár mesiacov, nakoľko je na báze modulárneho konceptu. Zetor môže pritom stavať na desaťročiach skúseností so strojárskou výrobou a inžinierskými činnosťami na Slovensku i v Česku. Skupina HTC Investments, a.s., ktorej je členom už v dnes disponuje viac ako 1300 zamestnancami na výrobných plochách o rozlohe viac ako 100 000 m2.