Straty pracovných miest u dodávateľov automobilových súčiastok v Európe narastajú

Straty pracovných miest u dodávateľov automobilových súčiastok v Európe sa v roku 2024 viac než zdvojnásobili, keď spomalenie automobilového priemyslu zasiahlo výrobné dodávateľské reťazce. Tieto zmeny sú výsledkom klesajúceho rastu predaja a nadbytočnej kapacity.

Analýza Európskej asociácie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA), že v roku 2024 prišlo v odvetví o viac než 30 000 pracovných miest, zatiaľ čo v predchádzajúcom roku to bolo len niečo vyše 15 000. Od roku 2020 sa v európskom priemysle stratilo viac než 58 000 pracovných miest.

Ohlásené zrušenia pracovných miest

Firmy ako Michelin a Bosch ohlásili tisíce zrušených pracovných miest v uplynulom roku. Predaj nových vozidiel totiž pokračoval v poklese, čo viedlo k nadbytočnej kapacite a slabým vyhliadkam na oživenie predaja. Väčšie spoločnosti znížili počet zamestnancov, zatiaľ čo niektoré menšie firmy museli vyhlásiť bankrot.

Alexandre Marian, riaditeľ poradenskej spoločnosti AlixPartners, upozorňuje: „Ak niet viac rastu pre európskych výrobcov, niet ani viac rastu pre výrobcov ich zariadení.“ Výroba automobilových súčiastok zamestnáva približne 1,7 milióna ľudí v EÚ.

Dôvody poklesu dopytu

Pokles dopytu nastal po pandémii Covid-19, vojne na Ukrajine a následnej inflácii, ktoré znížili konkurencieschopnosť európskych priemyslov.

Marc Mortureux, generálny riaditeľ platformy automobilového a mobilného priemyslu (PFA) vo Francúzsku, uviedol: „Naša predpoveď je, že malý rast, ktorý môžeme očakávať na európskom trhu, bude prebratý rastom dovozov.“

Regulačné zmeny taktiež predstavujú významnú výzvu pre výrobcov. Od roku 2025 sa sprísnia pravidlá týkajúce sa emisií, pričom navrhovaná regulácia predpokladá ukončenie predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035.