AUTORIDE

Správna starostlivosť o auto môže zdvihnúť jeho cenu pri predaji o stovky až tisíce eur

Údržba auta
Novinky
Tlačová správa
Publikoval Denis  

Okrem údržby významne zvyšuje predajnú hodnotu auta dobre zdokumentovaná história

Hodnota každého spotrebného tovaru spravidla klesá s pribúdajúcim vekom a zároveň značne závisí od toho, ako s ním jeho majiteľ zaobchádza. Inak tomu nie je ani pri ojazdených automobiloch, ktoré je možné za spotrebný tovar považovať. Pri správnej starostlivosti a dodržiavaní určitých postupov je však možné vysokú hodnotu auta udržať aj o niekoľko rokov dlhšie.

Automobil predstavuje pre väčšinu majiteľov jednu z najhodnotnejších vecí, ktoré vlastnia. Z dlhodobých skúseností Slováci venujú svojmu autu len základnú starostlivosť. Týmto prístupom sa v podstate pripravia pri jeho ďalšom predaji až o niekoľko stoviek, ba až pár tisíc eur. Technický stav a praktické alebo úžitkové vlastnosti automobilu nie sú tým jediným, čo zákazník sleduje. Dôležitým faktorom, ktorý býva pri kúpe vozidla rozhodujúcim, je tiež vzhľad a história vozidla.

Zdokumentovaná servisná história je najvýznamnejší faktor ovplyvňujúci trhovú hodnotu auta. Je potrebné pravidelne viesť servisnú knižku, uchovávať faktúry zo servisu za opravy a výmeny dielov. Keď vozidlo utrpí na parkovisku škrabanec na blatníku, ktorý je nutné prelakovať, je potrebné všetko zdokumentovať a pri predaji auta byť schopný doložiť, že vozidlo nebolo havarované, ale len prelakované pre kozmetickú chybu. V prípade kúpy vozidla, u ktorého nie je overiteľná história, motoristi riskujú nielen ďalšie investície v podobe opráv, ale aj výrazne nižšiu cenu pri jeho následnom predaji. Takéto vozidlá pochádzajú najčastejšie z dovozu alebo ich ponúkajú individuálni predajcovia, ktorí histórii vozidla nevenujú veľkú pozornosť,“ hovorí generálna riaditeľka siete autocentier AAA AUTO Karolína Topolová.

Pravidelné umývanie karosérie je najlepší spôsob, ako zachovať nielen povrchovú úpravu vozidla a zabrániť vzniku korózie. Práve vonkajšie kozmetické chyby na exteriéri a v interiéri automobilu majú zásadný vplyv na kúpnu cenu. Čistenie exteriéru a interiéru patrí k úplným základom starostlivosti o automobil. Zanedbávanie čistoty, ale aj starostlivosti o interiér môže spôsobiť zníženú funkčnosť systémov, alebo aj vzhľadovú chybu. Podobné znehodnotenie predstavuje aj zápach v interiéri, a je jedno čím je spôsobený. Obyčajné vyvetranie vozidla či použitie sprejov alebo aromatických doplnkov a autokozmetiky tento problém rieši len krátkodobo.

Zájsť s autom do umývačky alebo vyčistiť jeho interiér zvládne každý vodič, naopak umývanie motora by podľa Karolíny Topolovej mal majiteľ auta prenechať odborníkom. Vzhľadom na množstvo elektronických systémov pod kapotou sa neodporúča neodborná manipulácia s vysokotlakovými prístrojmi. Automobil má svoje slabé miesta. Príkladom je tzv. brzdný prach, ktorý pri brzdení dopadá na disky kolies, ktoré znečisťuje a má na ne negatívny vplyv. Horúce častice sú nebezpečné najmä pri hliníkových kolesách. Vytvorí na nich žltohnedý spálený povlak, ktorý je dôsledkom dlhodobého zanedbávania diskov. Pravidelné používanie kvalitného leštidla diskov tento problém pohodlne vyrieši.

Automobil je však treba vnímať komplexne, okrem starostlivosti a zdokumentovanej histórie na jeho cenu pôsobia samozrejme aj ďalšie faktory. Cenu zvyšuje napríklad dobrá motorizácia, nízky stav najazdených kilometrov, nadštandardná výbava, automatická prevodovka, platná záruka od výrobcu, metalický lak či náhradná sada pneumatík. Samozrejme lepšie predá auto prvý majiteľ, ktorý navštevoval pravidelne servis, s autom nehavaroval a nefajčil v ňom. Naopak cenu znižuje fakt, ak išlo o firemné vozidlo či ak bolo napríklad používané ako taxi alebo v autoškole. Hodnotu tiež znižuje napríklad neatraktívna farba, každé poškodenie karosérie, mechanické poruchy, vysoký vek a nájazd kilometrov, slabá výbava, poškodený alebo veľmi opotrebovaný interiér či chýbajúca klimatizácia,“ vysvetľuje Karolína Topolová.